söndag 27 april 2014

Små små djur...

Söndag, morgon. Lugn och ro. Solen har tittat fram. Lockande. Men först en runda bland bilderna jag tog igår. Trädgårdslördag med försommarkänsla. Lavendelrundeln ska klippas. 

Jag klipper rätt försiktigt denna gång. Morgonsolen blir till förmiddagsdito, det är rätt varmt. Två små plantor har dött under vintern, tomrummen kommer snart att vara fyllda, så inga problem. Gödslar lite och vattnar. Så nöjd.

Jag hukar där jag klipper och ser att buxbomshäcken är rufsig.

Jag får sällskap. Trevligt!

Senare under dagen kikar jag nöjt mig omkring. Frid och fröjd. Nästa runda med saxen blir att klippa buxbom, som tack och lov inte drabbats av någon sjuka. Än. Några vita tulpaner i blom, andra visar bara knopp. Än. Frid och fröjd. Som sagt.

Men då jag kommer närmare de blommande tulpanerna, ser jag detta! 

Vem där? Är detta en av dessa vivlar som skadar? HJÄLP!!! 

Om så, beställa nematoder! Ska nog göra det hursomhelst, så mycket åts på grönskan förra året. Vattnade ut nematoder i höstas, men ska nog ta en runda till. Våren har ju kommit fort, hoppas jag inte gör detta för sent, men kanske bättre sent än aldrig ändå.

Apropå små djur som gör skada: Igår plockade jag en liljebagge. Igen.

Det gick mycket lätt med en mugg med hett vatten under blomman och så bara puttade jag ner baggen däri. Plums!

Nu kikar jag på ännu en bild som togs igår. Varför tog jag den? Bilden visar ett lite tuggat tulpanblad och salvia som grönskar. Snart kommer myntorna att dominera platsen. Vad såg jag då, som jag inte ser nu?

Jo, nu ser jag! Och minns. Den vita fjärilen flög hit och dit, men ville inte sätta sig någon längre stund. Så lät den sig då ändå fångas med kameran, då den slog sig ner på vintergäcken. För att strax flyga iväg igen.

Små små djur... Till glädje och sorg, till lek och förtret. De flesta är välkomna, så är det ju. En del mer än andra. Här en lite suddig Viggo på gräsmattan. Hans gräsmatta, där fruktträden bjuder skön skugga i solgasset.

Jaha, beställa nematoder, nu ska vi se.. Vet du något om det där krypet på den vita tulpanen, så är jag mycket tacksam för din hjälp. För vill helst inte att just dessa smådjuren, som - tror jag - gör skada, blir flera.




6 kommentarer:

  1. Vilka härliga smådjursbilder, så väl fångat!

    SvaraRadera
  2. Ja, vad säger man om trädgårdsläget just nu? Hej vad det går. I hundranittio. Man blir yr av att hinna titta till allt. Men det är allt härligt ändå :)

    Trist med oinbjudna gäster. Mördarsniglarna har jag inte sett ännu, men de kommer. Jag är övertygad att de ligger och bidar sin tid. Sen smäller det bara till :(

    Vet tyvärr inte vad din lilla besökare heter.
    Ormöga. Har du väl fått in det i trädgården har du det for ever. Fin är den, men jag har fått begränsa den till att vara för sig själv. Den tog över allt annat. I alla fall här hos mig. Hör av dig om du vill ha mer. Här finns...

    Kram tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag har hört om spridningsrisken vad gäller ormöga. Kanske ha den i kruka/korg...
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Grönt, skönt och härligt du har det! Fort som attan går det också. Men konstaterade när jag kom ner till Söderåsen att vi är ungefär lika i grönska.... De där små krypen är många gånger fina men jag kan ändå bli lite 'nervös' som du. Är de snälla trädgårdsarbetare att uppmuntra eller ska man jaga de med blåslampa. Berätta om det var en vivel - fast de ska vara nattdjur så håller tummarna!

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, nu är det riktigt grönt därute... Vet inte ännu vad det är för ett litet kryp, men lagt ut frågan på AoT-forumet, så hoppas återkomma med besked och hoppas också att det är ett snällt litet djur... Tack för tumhållning! =o)
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...