fredag 11 april 2014

Zarah Leander sjunger i mitt huvud

Denna vår märker jag hur jag verkligen har utvecklats. Ibland sker sådant smygande, knappt märkbart i flera små steg. Men här talar vi nog om ett språng, ett kliv, ett jättekliv. Skillnaden syns då jag tänker på förra och denna. Det känns inte likadant. Det är annorlunda nu. Det handlar om tålamod, ökat sådant. Där stod jag förra året och stampade med fötterna och otåligt muttrade medan våren inte ville infinna sig i tid. Så minns jag det. I år är jag lugnet själv, jag möter våren i dess egen takt. Allt får ta sin tid, jojo. Jag ser tecken på ökat tålamod, det handlar om självutveckling och förmodligen det där livslånga lärandet som det talas om. Jag en lärande organisation, förlåt, organism. Ja, så för er som tvivlar och suckar över er egen otålighet, låt er inspireras av lilla mig. Det finns hopp! (Plötsligt klingar en melodi och Zarah Leander sjunger i mitt huvud, raderna går Vill ni se en stjärna? Se på mig. Ni får mycket gärna, se på mig. Tålamod jag äga, vad ni nu än säga. Jag är trädgårdstoka, absoluta...)

Viggo väntar. Tålmodigt. Notera den hemska gräsmattan. Under bearbetning. Tålmodig bearbetning, naturigtvis.

Viggo väntar fortfarande. Blundar, somnar nästan. Väntan är lång.

Nej, nu räcker det. Viggo ger mig blicken: "Ska vi inte gå nu?" Tålamodet har en gräns, det kan bli för mycket. Han har rätt. Det är dags. Hundfältet och kompisarna väntar. Otåligt.

För fler inlägg på temat tålamod, klicka här!



22 kommentarer:

  1. Jag hade sannerligen behövt lära mig lite tålamod av dig. Ger du kurser? :-)
    Men lite duktigare är jag i år. I år har jag bara dåligt tålamod. Förra året var tålamodet katastrofalt. En betydlig och väsentlig gradskillnad alltså. Å andra sidan var förra årets vår så sen, så i år har jag fått mer vårig tid i trädgården.

    Ha en skön helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurser, kanske en affärsidé =oP
      Se där, lite bättre i år. Tror säkert att förbättringen kan tillskrivas dig (och mig) helt oavsett vårens ankomst. Eller... kanske inte, ha ha.
      Ja, och tack detsamma!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Fniss...trädgårdstoka absoluta...den var bra! Mycket bra text till den fina gamla sången. Visst lär man sig...hela livet. så småningom blir vi alla gamla, söta, tålmodiga tanter och farbröder:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och det där med lärdomar... Det blir allt lättare att "lära" om vädret bara gör som det ska =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Precis som ett barn och de vet precis hur de ska vinkla lilla huv'et och exakta proportioner för fukt och känsla i blicken är självklara. Så'n var väl aldrig jag?? Jo jag kommer ihåg - vi ojade oss över den sena våren. Att ha gått från det till 'trädgårdstoka absoluta' är en strålande resa ;)

    Den här våren får gärna ta en liiten paus. En så jag får av eländet på foten och hinner med... Tänkte jag skulle plocka lite sniglar - de där små rackarna - idag men det var en utmaning.

    Hoppas vi får en skön helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han vet precis... och det fungerar. =o)
      Den där tålamodsträningen som jag idkar fungerar nog bäst i zoner där våren inletts på föredömligt vis PLUS utan fotelände. För annars kan det vara svårt.
      Ja, hoppas vi får en härlig helg och att din fot läker i rekordfart!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Jag ser inte gräsmattan, jag ser bara Viggo som placerat sig så fint bredvid en blomma. Inser hur mycket jag saknar förra grannens hundar som jag gosade med nästan varje dag. En av dom såg ut som Viggo. Gillar också nya textraden i "vill ni se en stjärna" ... "Jag är trädgårdstoka, absoluta". Den är vi nog många som kan nynna på :)

    Ha en skön helg!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. LIlle Viggo! Han är en go typ och älskar sin trädgård. Hundar, ja, djur, som kommit en nära blir saknade. Ja, och kul att du nynnar med.. =oP
      Tack detsamma, ha en skön helg!
      /Katarina

      Radera
  5. När du säger det, så märker jag, att det är detsamma för mig: Jag har också mer tålamod!
    Utan att jag märkt det! Nästan tvärtom: Det kan gott gå lite långsammare! Märkligt!
    Men jag har ju haft några år på mig att få denna livsvisdom...
    Ha en skön helg i din fina trädgård med din söta lilla Viggo!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där! Din livsvisdom kom sådär smygande... sakta men säkert. O när nu vårens ankomst sker i hög fart, så kan tidigare otålighet t o m bli ersatt av en önskan om ett något lugnare tempo. Önskan om framåt, framåt har blivit en önskan om att få vara i nuet en stund. Visst låter det vist?
      Tack detsamma och den lille V hälsar så gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Vilken söt och tålmodig vän du har.
    Ta väl vara på honom.
    Ha en fin helg
    Kram meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, han är en riktigt god vän, en glad och harmonisk liten knatte som njuter såväl hemmaplan i sin trädgård som att vara därute på fälten och busa med andra fyrbenta.
      Tack detsamma, ha en fin helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  7. Trädgården tränar nog upp vårt tålamod. Den tar allt i sin egen takt vare sig vi är otåliga eller inte. Något att ta efter.
    Vilken bedårande liten hund! Man riktigt ser vad han tänker!
    Ha en fin och vårlig helg!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det ju. Trädgården går i sin egen takt, väderlekar och årstider gör detsamma. Det är att "gilla läget" utan att alltid gilla det.
      Tack, ja, instämmer: Han är bedårande.
      O detsamma önskar jag dig, hoppas på en riktigt fin helg!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Haha, Zara Leander, den gamla primadonnan. Viggo ser så klok och fin ut.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm det han ser ut att vara är han. Jag? Nä, jag varken ser ut eller är, ha ha!
      kram
      /Katarina

      Radera
  9. Så bra, da, at vi kan utvkle oss! Hagen har utvilsomt en oppdragende effekt.
    Herlig illustrert :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst lär jag mig ett och annat... men just tålamod är allt lite lättare när vädergudarna är generösa.. =oP
      Allt gott!
      Katarina

      Radera
  10. Jag tycker också det är mycket lättare att ha tålamod denna vår, jämfört med förra. Vilken fin hundkompis du har, han vet du verkligen vilken vinkel på huvudet som är den bästa för att få sin vilja igenom. :)
    Kram Kristina (vars gräsmatta ser ut som din, under uppbyggnad)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med tålamod... =o) O det där med rätta vinkeln... =oP Vad gäller gräsmattorna får vi väl visa före- och efterbilder sedan. Hoppas det där sedan kommer rätt snart.
      kram
      Katarina

      Radera
  11. Kul att du gillar Zarah Leander! Du är varm välkommen till vår fanclub: www.zarahleander.se MVH Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack, tack! Ja, och de gamla klassikerna hänger med... Tack för länken till sidan.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...