fredag 2 maj 2014

1:a maj

Igår var det 1:a maj. En dag att demonstrera, om man så vill. En dag att trädgårdera, verkar det också ha blivit till. Doftpionen sträcker sig mot solen. Nere vid marken ligger flera klena pionskott, någon verkar ha trampat där. Kanske legat där. De behöver skydd och jag sticker ner några kvistar som förhoppningsvis kan hindra den som hindras bör. Att värna om de svaga passar en dag som denna, liksom alla andra dagar.

1:a maj är också en städdag. För mig. Jag röjer bland växter och annat i "väntrummet". Där står den bortglömda oliven, som dog förra vårvintern och sedan slängts hit. Kanske kan jag använda dess krona till klätterstöd för luktärter eller annat.

Jag lyfter i dess stam och ser detta! Livskraft! Här har den legat utan kruka och allt. Varit där länge, helt utan omtanke, ja, tanke överhuvudtaget. 

Jag planterar oliven i vacker kruka från Gränsfors. Vattnar och ställer i solen.

Undrar om det finns liv i kronan? Låter den vara som den är. Så får det bli som det blir.

Det är torrt i marken, jag vattnar. Regnet vandrar fram och tillbaka, fram och tillbaka. Strax är det rosenhäcken till vänster (utanför bild) som återigen blir blöt.

Jag sitter i en stol och tittar på hur regnet vandrar. Det är aktivitet och vila på samma gång. Ögonen promenerar hit och dit. Så många gröna nyanser! Lite vitt och rosa, men mest grönt i den sena eftermiddagens sol.

 Så kommer regnet tillbaka och får allt att glittra.

Så var den allra första dagen i maj. Nu är det den andra. Sedan kommer fler dagar i en av de vackraste månaderna på året. Vilken tur att maj har hela 31 dagar och inte bara ynka 30. Ryser vid tanken på att maj skulle vara som korta februari: Hu!


För fler inlägg, se länk!








28 kommentarer:

  1. Härliga vårbilder från Sverige!

    SvaraRadera
  2. Det är en konst det - att kunna sitta i lugn och ro och betrakta det vackra. Jag försöker lära mig det där. Fast det går inge vidare... Jag bara susar upp och iväg till nästa och till nästa och till nästa.
    Olivträdet är jättevackert även utan grönskande krona.

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Om det är en konst är jag en konstnär, fniss. Jag är rätt bra - ibland alltför bra - på att göra just det. Det där ingenting. Ibland skulle jag behöva vara mer lik dig... =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Oj ... ja, det måste ha varit rätt så omtumlande att se de spirande skotten på olivträdet. Otroligt att det kunde komma till liv igen, men du bor förstås i Skåne och vintern har inte varit så sträng. Så häftiga bilder det blir när du fotar vattenspridarens skådespel i solskenet över växterna, som tacksamt tar emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, jag blev helt paff. Den har ju inte bara legat där över vintern utan hela förra sommaren också. Snacka om livslust!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Vilka härliga bilder, ha en skön helg!

    SvaraRadera
  5. Det var verkligen ett tufft olivträd! Kommer det inte skott högre upp kan du nog bara stamma om det.
    Vackra vattenbilder. Det är faktiskt rätt torrt i markerna. Jag vattnar också. Vågar man nämna att det är ok om det kom lite regn... i alla fall på nätterna.

    Kramen
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Får se hur olivträdet utvecklar sig, roligt när trädgården förvånar på detta vis.
      Ja, instämmer, regn på nätterna vore inte dumt...
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Härligt med det överlevande olivträdet.
    Vatten behövs även här, borde vattna imorgon.
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fantastiskt när växterna bjuder till på detta vis!
      Behöver vattna idag igen...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Mye å passe på og styre med, ja. Så flotte vannebilder :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      En hel del fix och don. Det mesta ogjort. Än... =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Så stilig det siste bildet ditt med dråpene er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      När dropparna liksom hänger i luften... Magi!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  9. Vi skulle behöva mycket regn, snustorrt i rabatterna. Fräscht och grönt hos dig.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Härliga maj. Fint med tulpanerna och de härliga vattenbilderna.

    Ha en finfin helg
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det är en underbar tid!
      Ha en riktigt härlig helg!
      /Katarina

      Radera
  11. Men vilket livskraftigt olivträd! Tänk att det klarade sig ändå.
    Som vanligt visar du så fina bilder, gillar alla "regn"-bilder, dropparna far som små diamanter genom luften.
    Ha en skön majhelg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ska bli roligt att följa oliven. Vad som än händer så är det den som bestämmer, det har jag iallafall fattat =oP
      Ha en härlig helg i sköna maj!
      kram
      Katarina

      Radera
  12. Är nybörjar vad det gäller trädgård, även om vi haft den i sju år. Huset har tagit all vår tid men NU skall vi så sakteliga börja med vår älskade MEN eftersatta trädgård. Kikar runt i bloggvärlden och hittar en uppsjö av kreativa människor med helt fantastiska trädgårdar och jag har fullt upp med att ta in alla intryck.
    EN av dessa trädgårdar/bloggar som jag fastnar för är din!
    Ser att du anlagt en fantastisk liten damm och undrar om du har möjlighet att dela med dig av hur du/ni gjorde/anlade den?!
    Djup, storlek, pumpanordning, markduk......
    OM du har möjlighet att svara på några av alla mina frågor, vore det helt fantastiskt.

    Mvh
    Iren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan,
      Varmt välkommen hit! Ja, jag blev så nyfiken att jag tog en liten tur på din sida: Åh så vackert! Ja, jag kommer att traska in igen...
      Dammen: Om du går in på sidan Projekt så står där lite och länkar också till inlägg. Kort sagt så är den grävd oregelbundet, ca 3,5 x 1,5 m. Ingen pump, då den ligger i halvskugga och har mkt växter och inga fiskar behövs inte det. Viktigt att tänka på är att göra tydliga hyllor för placering av växter, stenar etc. Djup, beroende på vad ni tänker ha för växter så kan det behövas såväl en djupare del som ytligare, den senare för att skapa sumpzoner. Återkom gärna om du undrar över något mer.
      Lycka till!
      /Katarina

      Radera
  13. Godmorgon Katarina! Hoppas det blir en dag att trädgårdera i dag oxå!
    Det är märkligt vilken överlevnadskraft växter ibland har. Helt galet!
    Vackert grönt hos dig och glittret gör bilderna underbara...

    //Veronica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och vilken härlig morgon! Sol och fågelkvitter...
      Allt gott!
      /Katarina


      Radera
  14. Vad roligt att olivträdet har överlevt, jag har själv en liten rackare helt utan löv som jag inte haft hjärta att slänga. Jag kanske ska ge den några veckor till och hoppas det tar sig.
    Vilken härlig bild med alla vattendropparna.
    Kram Annica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, du kanske ska vänta ett tag till, håller tummen =o)
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...