söndag 12 oktober 2014

Ditt blir mitt

Jag börjar där jag slutade i förra inlägget, men nu med ett annat fokus. Grannhusets gula vägg tillsammans med trädets höstlöv fångar blicken. Gult är fult? Nä!

Här ligger hus och trädgårdar nära varandra, i förgrunden min pergola, där blåregnet börjar nå över kanten. Så följer en grannes uthustak för att sedan låta skymta en annan trädgård.

Längst ner i trädgården gränsar planket mot ännu en trädgård. Deras vildvin klättrar över planket upp i mitt äppleträd.

På ett annat håll, jodå, en annan granne. Det kanske ser ut som om planet flyger rakt in i trädet, men så är det inte. Det är förmodligen på väg till Kastrup. Eller på väg därifrån.

Längs det nybyggda planket har både grannarna och jag planterat växter som - så småningom - ska skapar en grön vägg. Grönskan här vandrar dit. Grönskan där vandrar hit.

Nära varandra, då blir ditt mitt och mitt ditt. Ibland inte samma tycke och smak, ibland påfrestande för öga och öra. Men bara ibland och kanske inte så ofta ändå. Just nu tackar jag för höstfärgringen som bjuds. 






16 kommentarer:

  1. Håller med, gult är vackert! Vi njuter också av vår stora gulfärgade björk nu. Löven lägger sig som ett täcke över köksträdgården när de singlar ner. Och visst, har man tur kan man njuta av grannens fägring också:-)
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag har tur som har grannar som bjuder dessa vackra träd, som den egna trädgården inte alls skulle få plats med.
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Så vackra gula nyanser - höstens mättade, varma :) Ser en bild, en omöjlig en men ändå, av blåregnet blommande bland björkens höstgula blad. Vilken härlig kombination det skulle vara. Ibland blir det en win win med grannval och i andra fall får man väl hitta något positivt ändå...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det vore ju fantastiskt med det blå mot björken... Lustigt, pratade nyss om just den färgkombinationen och fann att det nog inte är en slump att de blå jeansen ofta sys med stygn av... just det höstgult.
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Visst ska man vara glad för det som finns utanför det egna. Hemma hos oss är det kommunen och vi är sååå glada för alla stora träd.

    Färgen på dina utemöbler är helt underbar. Vilken fullträff! Ditt tegel är så vackert och det förtjänar att matchas väl. Ottossons.....dit hade jag velat åka en dag.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så härligt med kommunens träd!
      Tack, tack för glada tillrop, det där med att välja kulör... Färgmakarna på Ottossons var så hjälpsamma, för jag hade absolut gått vilse bland alla dessa specialblandningar... Hoppas du får tillfälle att besöka dem!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Det är ju så att utan grannarnas träd och buskar skulle bilden bli en helt annan. Väldigt tom.
    Sedan är det ju så att det ibland kan ställa till lite problem när det växer sig för stort. Men har man bra grannar som man kan prata med så hjälps man åt att lösa det. Ibland har man glädje av grannens träd när det sprider sig ett litet frö. Själv har jag med vinden fått både körsbärsträd och några lite ovanligare granplantor från ena grannen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har goda grannar, tack o lov!
      Så härligt med dina gåvoträd =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Jag gillar den där gula gaveln. Ger ett lugn i bilden. Och som det ser ut på dina bilder verkar grannarnas olika byggnader kunna skapa olika rumsligheter till din trädgård.
    Törnrosa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag älskar den där gaveln och är så glad att den är så vackert gul. Rumsligheter, blev nyfiken och googlade. Spännande! Här finns mer att läsa och upptäcka, tack, tack för ett ord som ledde mig vidare. =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Vad härligt att se svenska höstbilder! Vackert!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hur är hösten hos dig? Kanske inte ens höst än? Nej, får allt vandra in till dig och kolla =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Så höstigt och vackert! Jag njuter av en stor ek som står utanför vår tomt.
    Gillar skuggspelet på väggen.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      En stor ek, så fantastiskt! Det är verkligen vackra träd! Överhuvudtaget behövs träden... Blir förskräckt då jag ser att så många tar bort dem, trädgårdar blir till bara gårdar med sten och grus, något gräs därtill...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Jag älskar kulörlek och det var underbart att läsa/se inlägget om ditt möbelmåleri :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Din kommentar gör mig glad, tack, tack!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...