fredag 3 oktober 2014

Färg

Det råder oreda och förvirring, kanske till och med falskspel och bedrägeri. Vi möts av dubbla och motstridiga budskap tillsammans med lögnaktiga påståenden. Det handlar om ett språkbruk som beskriver något som varandes just något, som vid närmare betraktande inte riktigt är. Nej, jag talar inte om den svenska valrörelsen, om någon händelsevis skulle tro det. Det handlar om växterna och dess färger.

Blommig fredag bjuder oss att ägna en stund åt detta tema och vid första anblicken skulle man kunna tänka sig något i positiva tongångar, som ordet färgglad lockar fram. Även ordet kulör, låter ju som något... kul. Nyans, nyanserat, även det laddat med plus. En oändlig mångfald av härligheter väntar, det blir nog flera inlägg som sprider glädje denna fredag, tänker och tror jag. Ja, så varför inte vara kärringen mot strömmen, surgumma av rang och låta detta inlägg lyfta fram Problem? En retorisk fråga, vars frågetecken egentligen är ett utropstecken som tillåter mig att bli... problematisk.

Dubbla och motstridiga budskap

Vitsippan är... vit. Blåsippan är... blå. Rosa blåverbena. Så dumt, så dumt. Fast då jag googlar ser jag att det finns vitsippor som är rosa och rosa blåsippor likaså. Det är ingen ordning! Ja, och än rörigare blir det när jag kikar på blåverbenan, som absolut drar mer mot violett än blått, dvs blåverbenan är inte ens blå! Dock är den rosa blåverbenan - Verbena hastata 'Rosea' - rosa. Tänk om den vore gul? Rena snurren!

Falskspel och lurendrejeri

På växtloppisarna har jag slutat att fråga om plantans blommor blir vita, röda, blå eller vad det nu är jag söker. Jag har alltför ofta fått ett ja, när det borde ha varit ett nej. Medvetet falskspel och lurendrejeri eller kanske bara slarv och misstag? Jag vet inte, men numera frågar jag: Vilken färg?

Nedan syns den loppisfyndade ljust gula dagliljan - Hemerocallis citrina - vaja i vinden. Eller, som det visade sig, en brunröd variant, förmodligen Hemerocallis fulva.

Falskspel eller kanske snarare önsketänkande och självbedrägeri

Vaddå blått? Undrar jag då kulören lyser i violetta toner. Vi vill så gärna se blått, även då vi vet att riktigt blått det inte är. Ibland luras namnen, men inte alltid. Bolltisteln - Echinops bannaticus 'Taplow blue' håller sitt löfte.

Denna, enligt säljaren, "ljust blå" höstvädd - Scabiosa caucasica - är violett, i mina ögon.

Trädgårdsstormhatten - Aconitum x cammarum - är blå, fast i visst ljus drar den mot violett. En lurig typ eller är det kanske ljuset som luras. Nåväl, den är vacker oavsett.

 Gurkörten - Borago officinalis - är blå, riktigt blå.

Strandirisen - Iris Sibirica 'Blue King' - är också blå, precis som namnet säger.

Mörk stjärnhyacint - Camassia leichtlinii "Coerulea". Vad ska jag säga? Inte är den särskilt mörk, fast  kanske om man jämför med någon väldigt ljus variant. Knopparna är blå, men utslagna i just detta ljus flörtar den lite med det violetta. Förresten, i bakgrunden...

 ...brunnäva Geranium phaeum. Vaddå brun? Hursomhelst en favorit.

Lavendeln anges ofta vara blåviolett, men färgen kan också kallas... lavendel. Tänk en växt som i sig har gett namn åt en kulör. Och en doft. 

Himlen är... blå. Rosen Mme Alfred Carriére är pärlemorskimrande.

Som riktigt himmelsblå måste naturligtvis Di blåe - MFF - lyftas fram av en malmöbo som jag. Fantastiskt spelat i  Champions League i onsdags! =o)

Koppling MFF och trädgård? Inga problem:! De spelar väl på gräs...


Likt radioprogrammet Spanarna har jag nu lyft fram tre tydliga exempel på dubbla och motstridiga budskap, falskspel och lurendrejeri samt önsketänkande och självbedrägeri, vilka stärker mig i min tes att det här med trädgårdsväxter och dess färger är ytterst problematiskt. Nåväl, lösningen ligger knappast i att låta allt bli till gråtoner. Nej, hellre denna färglada röra än en svartvit ordning.


För många härliga färgglada inlägg, se länk!





32 kommentarer:

  1. Finurligt inlägg om färg! Visst är det som du säger väldigt virrigt med missvisande namn och felmärkta växter. Men mitt i all röra så njuter man av alltihop ändå. Jag säger som "Hundraåringen"-det är som det är och blir som det blir:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, visst njuter man och medan en del av dessa felfärgare har fått flytta har andra välkomnats och uppskattats.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Ligger mycket i vad du säger. Det är en ända röra med färgerna. Jag skulle kunna tillägga alla plantor som säljs som svarta men är allt från julröda till vin. Eller mina vita indiankrasse som blev gula.
    Jag anser ju att det mesta i livet kan kopplas till trädgård, men att få ihop det med MFF har aldrig slagit mig in : ) Bra gjort!
    Ha det så gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det där med svarta blommor, de är ju aldrig det, så varför inte kalla dem för vad de är?
      MFF... var ju helt enkelt "tvungen", ha ha! =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. vilket härligt färginlägg!
    Ha det gott. Åsa

    SvaraRadera
  4. Japp en spaning, en sann en därtill. Har spanat och spanat, planerat och tänkt. Köpt och planterat och häpp så förvånad jag blev. Och nätet som lovar och lovar med förföriska färger - int' hjälp det. Så färgade röror finns här med. Dock inte så att allt gått över i brunt. En himmelsblå tax one-piece tar nog priset ändå :)

    Grattis till kul läsning och matchresultat. Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Den himmelsblå taxen & MFF-kopplingen var ju given efter en sådan match =o))
      kram
      Katarina


      Radera
  5. Jättetrevligt att ta del av dina funderingar! Det där med färger är inte lätt. Ibland kan ju två personer dessutom uppfatta samma färg på olika sätt. Klurigt!
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Mm visst är det så, olika kan se och uppleva olika. Dessutom skiftar ofta färgerna beroende på ljus och skugga, vem/vilka den samplanterats med osv. Nej, det där med den exakta färgen är inte alltid givet.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Det var en hel del resonemang att begrunda. Härliga bilder, särskilt de "blå".
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Nei, det skal ikke være enkelt! Blått er ikke alltid blått osv. Uansett viser du fine bilder av fargerike blomster :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varför göra det enkelt? Fniss...
      Tack, ja, och utan färger vad vore vi och våra trädgårdar då? Inte mycket.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Om handelns färgbeskrivningar och blometiketterna återgivit verkligheten någotsånär hade våra odlingserfarenheter inte varit mycket värda, så kan man också se på det hela. Lite väl dyr utbildning bara....
    Ha en fin helg och missa inte höstrött hos Charlotta. Vi vill ha flera analyser!
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm så kan man ju också se på det... Fast jag tycker nog ändå att det ibland är lite väl vilseledande information som ges. Det blir ändå överraskningar hur plantan utvecklar sig...
      Höstrött hos Charlotta? Ska kollas!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  9. Farger kan være litt vanskelig, vi ser og oppfatter de forskjellig.
    Men blomstene og bildene dine er fargerike og flotte.

    God lørdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det så. Vi ser och upplever olika, det finns variationer och nyanser. Men ibland.. och jag vidhåller med en dåres envishet... är det "blå" inte alls blått utan violett. =oP
      Tack! Roligt att gå tillbaka och minnas sommaren...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  10. Det var en väldigt massa färger och icke-färger som är mer eller mindre rätta enligt namnet! Det är inte lätt ibland att veta vad man planterar egentligen !


    Trevlig fortsatt helg !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är en väldig röra... Ibland glatt överraskad, ibland besviken. Det enda vi vet är att vi inte vet... =oP
      Tack detsamma: Fortsatt härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  11. Mycket intressant tolkning! :) Håller med om en hel del! Men visst är det roligt med färg och hur man uppfattar dem och hur man kanske borde? Ha en fortsatt skön helg! :) Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      Instämmer, visst är det roligt med färger och hur vi uppfattar dem. Likt och olikt, varierande utifrån sammanhang... Ja, och ibland namn som bara förvirrar, men vi som vet, vi vet ju.. ha ha!
      Detsamma, fortsatt härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  12. :-D Blir glad av allt lurendrejeri och bluff och båg! Håller med och så tycker jag att inlägget är lysande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! =o)) Ja, onekligen ökar spänningen...
      Lysande? Åh, nu rodnar jag allt, blir glad och tackar, tackar.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  13. Vilka vackra bilder och växter.
    Fint djup i bilderna!
    Ja man kan verkligen bli lurad när det gäller färg och tolkningarna är nog oändliga dom också.
    Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, det här med färger fascinerar, förvirrar och förvånar. Men mest av allt skänker dessa färger glädje och skönhet.
      Trevlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  14. Ja, vad skulle vi göra om alla färger stämde?! Inte flytta så många växter kanske? ;) Numera planterar jag nyinköpen där jag tror de passar och tänker, blir det fel så flyttar jag. För oj vad det blir tokigt ibland! Kul tolkning som jag kände igen mig i. Väntar med viss bävan på våren när alla mina "lila-tonade" tulpaner ska blomma. Överhängande risk att det blir flytt av en del.
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det blir en del flyttande... ibland ända till andras trädgårdar, där färgen passar bättre... =oP
      kram
      Katarina

      Radera
  15. Vilket härligt inlägg du bjuder oss på . Likaså alla vackra växter på bilderna. Kram

    SvaraRadera
  16. Ack, så väl du beskriver färgproblematiken. Dina blommor är vackra oaktat vilken färg de har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, och "allt är förlåtet" när de bjuder blomning =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...