lördag 11 oktober 2014

Sommarens projekt

Alla dessa planer. Alla dessa idéer och funderingar, möjligheter som bara väntar på att... ta det där steget från tanke till handling. Ett litet steg, det kan väl inte va' så svårt? Jag följer er andra och ser hur ni åstadkommer stort som smått. Det byggs och grävs, det fixas och donas. Jag läser och förundras över allt som förverkligas, medan jag själv - mer ofta än sällan - fortsätter att fundera. Jag är kvar i tanken, i fantasin, länge. Nu trivs jag rätt bra med det, nej, jag klagar inte. Men ibland vore det trevligt om det mellan tanke och handling inte var ett sjumilasteg, utan ett käckt litet skutt.

I sommar har ändå lite blivit gjort, en del i konkreta ting och miljöer, medan annat handlat om att lära. Jag bläddrar bland sommarens inlägg och plockar några: Bygga plank. Plantera vid plank I. Plantera vid plank II. Göra om, hoppas rätt.  Guldockra? Leka med pigmenten. Söka kulörer. Söka och se. Nu täcks planket så sakteliga med grönska, planteringarna växer till sig och på en del platser väntar förändringar för att skapa bättre förutsättningar och vackrare möten. Här finns mer att göra!

En del av sommaren har ägnats åt att söka efter och leka i färger och kulörer. Jag har vandrat runt såväl i geografin, som i olika böcker och annat. Tagit intryck av alla uttryck, så mycket det finns!

Bilden ovan tog jag nyss. Det är en vacker dag som bjuder att duka bordet och luncha utomhus... Nåväl, åter till kulörerna! Allt började då jag skulle måla om de gamla trädgårdsmöblerna, vars slitna och torrspruckna ytor ropade efter linolja. Jag längtade efter en färg som skulle vara mjuk mot ögat, prata väl med teglet och samsas med husets snickerier, som går i Övedsgrönt. Efter att ha provmålat några trädgårdsmöbler i guldockra insåg jag att det som var ganska vacker mot husets tegel i kvällsljus...

...kom att döda sin omgivning i dagsljus.

Teglet rymmer såväl mörkt och tungt som ljust och skirt. Då det handlar om trädgårdsmöbler, som i material och form inte precis är graciösa, känner jag att kulören gärna får andas en lätthet. En sommardag tar jag bussen till Genarp, där Ottossons Färgmakeri huserar. I ryggsäcken ligger datorn, i datorn bilder på teglet. Flera bilder som visar husets fasad i olika ljus, här ett exempel.

De kunniga och vänliga färgmakarna hjälper mig och lägger fram olika färgbrickor som utgår från teglet, men som också möter husets gröna snickerier. Efter en del vändande och vridande bestämmer jag mig för en specialkulör, som måste beställas för att blandas och som kan hämtas om några dagar. Jag åker hem, för att återvända. 

Hur det blev? Några bilder tagna nyss:

 Häromdagen. Örtplanteringen är nära, jeansen hänger på tork.

En kväll nyligen. Uthuset behöver målas...

Jag funderar på att göra om uthuset till lusthus/vinterträdgård. Det skulle kunna bli ett rum som förlänger säsongen och där jag skulle kunna vinterförvara växter. Ett nytt projekt... Så bra att det finns tid att fundera och fantisera, söka kunskap och inspiration. Jag kan ta det lite lugnt. Kanske finna gamla englasfönster, kanske... Nej, något litet skutt blir det inte... Allt är som vanligt!


För fler sommarprojekt, se länk.







38 kommentarer:

  1. Vilken underbar kulör ni fick fram! Allt ser så ljuvligt ut hemma hos dig.

    SvaraRadera
  2. Så vackert du beskriver projektprocessen för precis så är det här också. Inga skutt, i alla fall vädligt sällan och många projekt stannar i tanken.
    Älskar ditt tegel med alla nyanser i. Förstår att det var svårt att välja, men det blev mycket elegant i slutänden.
    Ha det gott i helgen
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Härligt med igenkänning, för ibland kan jag uppleva att trädgårdsfolk verkar vara så fasligt effektiva...
      O tack igen! Teglet är fantastiskt, en gåva från tidigare generationers hantverk som fortfarande kan njutas.
      O tack detsamma, hoppas du njuter en härlig helg!
      /Katarina

      Radera
  3. Nu var du väl rätt hård mot dig själv? Att ha funderat, testat, tänkt om, testat igen och sen valt har du dessutom fått målat och därtill en hel grupp. Det är ett mega projekt i mina ögon. dessutom blev färgvalet så klockrent rätt :)

    När jag läste så tänkte jag på projektprocessen och hur den behöver gå till precis som du beskriver. Att tänka och handla fort blir många gånger fel. Hellre långsamt och rätt.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Nja, kanske lite hård... och nu när jag läser vad du skriver så ser jag ju att trädgårdens projektprocesser inte är helt olika mina projektprocesser i det där arbetslivet... Ja, och sökandet & provandet är inte alltid bara en färd mot målet utan en del av det, en poäng i sig. Som här, var både spännande, lärorikt och roligt.
      Tack, tack!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Såå fina dina trädgårdsmöbler blev! Det kunde inte ha blivit bättre till det fantastiska teglet.
    Men vilket jobb för att få tag i rätt färg!
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      "Jobbet" att ta fram rätt färg var lustfyllt och spännande. Men att sedan måla... trädgårdsmöbler innehåller många sidor, vinklar och vrår...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Jeg har beundret hagemøblene dine før, og gjør det så gjerne igjen! Utrolig flott farge på de som passer så godt til resten hos deg :)

    Ja, det er lov å drømme seg bort i hva en kan gjøre i hagen...

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, och visst är det härligt med alla dessa drömmar...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Häftigt med matchningen mellan möblerna och tegelväggen! Snyggt! Jag gillar sånt :)

    Jag kan verkligen rekommendera att göra en Vinterträdgård! Jag har inte ångrat mitt en enda sekund och Oj vad jag använder det!

    Ha en skön lördagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      Tänker också att en sådant rum måste vara härligt användbart... Fortsätter med drömmer, planer smids...
      Fortsatt go' helg
      önskar
      Katarina

      Radera
  7. Visst är det kul att försvinna i alla bilder och texter om hus färg och allt därtill Möblerna blev fina, kul med nåt annat än vitt. den sista bilden tokgillar jag
    Ha en fin lördagskväll
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, nu råder mycket vitt (och svart) överallt (och en hel del också hos mig). Men börjar lockas av mer färg, kanske en kulör-fas, en kul fas =oP...
      Fortsatt härlig helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  8. Alltid lika härligt att läsa dina inlägg, gruppen blev jättefin ju :) känner igen mig mycket i din beskrivning av processen.
    Ha det fint,
    kram Sofie

    SvaraRadera
  9. Hei! Du har så sansen for farger og fargesammensetninger. Vakkert, inspirerende og veldig spennende Det siste bildet er så stemningsfullt. Skulle gjerne sett dette i virkeligheten.
    God helg! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, det blev en spännande resa i kulörer... och den fortsätter. Sakta, tar tid... Men så får det vara.
      God helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  10. Vilka fina trädgårdsfärger. Passar så bra till huset i skymningen. Det är kul att våga pröva något annat än vitt. Ser fram emot att få följa ditt nästa trädgårdsäventyr.

    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, nu är mycket vitt, vitt, vitt. Och svart. Även här. Men börjar längta efter annat, andra tongångar och möten. En ny värld som öppnar sig...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  11. Vilken ovanlig färg men klockren ihop med teglet. Trevlig läsning.
    Trevlig helg! Marika

    SvaraRadera
  12. Denna lördagsmorgon tittar jag inom hos dig igen och hittar ett inlägg med så mycket igenkänning. Du formulerar det så på pricken...alla projekt som skulle bli så bra om man bara tog itu med dem!
    Du har ju ändå gjort ett jättejobb med trädgårdsmöblerna - som blev alldeles strålande fina - så ibland har dina tankar verkligen gått över i handling!
    En vinterträdgård, låter helt underbart! Det skulle du nog aldrig ångra - utom möjligen någon gång emellanåt när elräkningen kommer! ;)
    Men alla andra dagar skulle du njuta stort!

    Kram från Märit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tack, tack!
      Mm och den där elräkningen... Kanske ersätta det gamla eternittaket med solceller =o))
      Roligt att höra av dig. Hoppas allt är väl med dig och C!
      kram
      Katarina

      Radera
  13. Söndagsmorgon/förmiddag är det ju! Nu avslöjar jag verkligen att jag ligger efter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Men tänk så bra det vore om det idag var lördag... för då hade det varit söndag imorgon. Ja, så gillar din tideräkning =oP
      kram

      Radera
  14. Du är klok du, som tänker efter före. Så blev resultatet bra också. Passar så bra mot teglet. En vinterträdgård lät ju alldeles underbart, jag kan se framför mig hur fint det kommer bli. På så sätt kan man ju förlänga trädgårdssäsongen, och det blir ju en toppenbra plats för övervintring av växter. Ja, det blir spännande att följa dina planer/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, och det vore fantastiskt med en vinterträdgård, blir ju bara i det lilla formatet (som allt är här), men att bara få plats med några växter, en stol eller två... Något att fundera över och undersöka vidare...
      kram
      Katarina

      Radera
  15. Mycket trevligt projekt att göra lusthus/vinterträdgård av uthuset.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, tänker att det skulle kunna bli ett härligt rum... Så småningom =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  16. Men vad kul att få se hur det blev, har funderat på det. Så fin specialkulören blev och det där med att måla om utemöbler är inget som går på några timmar, jag råkar veta... ;) Lycka till med funderingarna på uthuset, ska bli spännande att höra vad du kommer fram till så småningom. Vissa förändringar måste få värka fram för att det ska bli bra och man ska vara nöjd med resultatet.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Du har rätt: Att måla just utemöbler tar tid med alla dessa vinklar och vrår... Ja, så det lilla projektet var kanske lite större ändå, tackar för att du påminner mig.
      Precis så, en del måste få värka fram, känner att det är så med uthuset. Vill inte förstöra känslan av att det är ett gammalt hus, dess småskalighet, som inte skriker: "Se på mig!", utan är mer småputtrigt där det står...
      kram
      Katarina

      Radera
  17. Men du, så bra det blev! Jätte snyggt! Färgerna gifter sig med varandra som det sägs:) Gillar tegelväggen och grannes gula väg med det höstgula trädet.
    Framtida planer finns det alltid. Ditt med uthuset låter spännande! Och du...det behöver inte gå fort:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, och du har rätt: Det behöver inte gå fort och det kommer det inte heller att göra... =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  18. Jätte snyggt!! Planeringarna i tankarna kan ibland räcka :) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Mm, ibland får det räcka och är gott nog. En del förverkligas även i den där s k verkligheten... Det blir som det blir =o)
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...