onsdag 22 oktober 2014

Nöjd? Mm.

En av de första växterna jag planterade i trädgården var blodtoppen - Sanguisorba officinalis. Den är underbar, med sitt lite vilda uttryck. Dock, plantan har blivit alltför stor för platsen och tenderar att lägga sig ner över sina grannar.

Med spaden i hand begränsar jag och skapar utrymme för annat. Dessutom får den nu plats i det växtstöd som nyligen anskaffats. Flera växtstöd är fula, vem har bestämt den där hemska gröna färgen som många täcks av? (Jag har flera av dem i trädgården och jag försöker kisa, nästan blunda, för att slippa se dem ibland.) Ja, och del är alltför starka i sina uttryck, de liksom konkurrerar med växtligheten, tar över. Tycke och smak, ja, jag vet, vi är olika. Och lika ibland. Hursomhelst glad över detta - och ert =o) - stöd.

De två halvorna skruvas ihop till en cirkel som nu omger blodtoppen, som ser lite medtagen ut efter den hårdföra behandlingen.

När jag ändå gräver flyttar jag några malplacerade småplantor av malört - Artemisia absinthium - så att de får möta blodtoppen.

Jag gräver också upp några plantor rysk salvia - Perovskia atriplicifolia 'Litte Spire'- som nu ges mer plats.

Medtagna och trötta lutar sig växterna mot varandra. Det kan vara svårt att tro att här ryms glädje och lekfullhet.

Men se en bild från den 8 september i år:

Nåväl, nu går trädgården i andra toner, silver möter guld och brons. 

Växternas toner språkar väl med det rostiga stödet. Nöjd? Mm. 

En härlig känsla infinner sig, där jag lerig och smutsig och betraktar det hela. Nyss grävt och omplanterat är sällan vackert, men på sikt... Stunden i trädgården avbryts strax av regn. Det är verkligen en regnig höst här i Skåne, men det blir onekligen lättare att gräva. Fler förändringar väntar på att bli gjorda. 






12 kommentarer:

  1. Och nöjd tycker jag du ska vara - säger jag som inte heller gillar di grööne. Ditt var mycket snyggare :) Anar redan de där storebrorstendenserna, det där att ta över och bre ut sig hos mina höga blodtoppar. Har hittat ett stöd som är rätt praktiskt och prisvärt. Regn har det kommit mycket här också men lite välkommet är det. Jag har lite jag skjutit upp inomhus :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Praktiskt och prisvärt stöd? Blir ju nyfiken, vill du berätta?
      Ja, och jag har uppskjutet såväl inom- som utomhus, den som spar hon har... =oP
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Just precis, så ska ett snyggt växtstöd se ut! Mycket fina växtkombinationer.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Snyggt växtstöd, flera sådana tack! Och färre gröna...
    Tycker
    Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, jag tror vi är många som tycker så... men varför då envisas de gröna att dominera?
      undrar
      Katarina

      Radera
  4. Fint älskar blodtoppar, fint växtstöd också.
    Brukar användas tiil pioner ofta, men det där var ju ett bra tips!
    Jag har också några ilgröna växtstöd som får komma ut i nöd, nödfall, dom är verkligen fula.
    Har funderat påom man kan få bort det gröna och att den rostar istället, men den verkar vara jätte hållbar!

    Ha der gott, hälsningar Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag har också funderat på det... Men det är konstigt då nästan alla andra ytskikt slits, kanske t o m faller av, så verkar detta enormt hållbart. Tyvärr...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Så märkligt det kan vara... Jag sådde Blodtopp för ett par år sedn och fick typ 300 överlevande plantor sommaren därpå... Frågade på facebook om nån ville ha och skickade över hela sverige! Planterade i min trädgård och såg fram emot de vackra svävarna! Alla dog??!!

    Bedrövligt trist! Men de ska in här för de är så vackra ! Speciellt om de vilar mot ett vackert stöd :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu slängde jag det jag grävde upp... Men om jag finner en planta, så sänder jag dig den gärna om du vill. Vet inte om där är några extra därute nu, men brukar dyka upp.
      Ja, för visst är de vackra! =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Hei! Dette er så fint. Nyter fargenyansene.
    Grønne støttestativ er ikke fint. Fant noen svarte de er bedre fordi de ikke syns så mye.. De fineste er jo, de av rust, men de er akkurat billige. Bruker en del kvister for det er det nok av i hagen.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Instämmer, de av rost är inte billiga. Detta var på rea, så jag fick det till ett överkomligt pris, men inte ett pris som gjorde att jag köpte flera. Även om det i trädgården finns behov av vackra stöd både här och där. Dina gjorda av kvistar... Blir intresserad, nyfiken, skulle vilja ha sådana!
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...