fredag 5 februari 2016

Årets nyhet

En del av de teman som Blommig fredag bjuder känns självklara, fingrarna flyger över tangentbordet medan bilderna väljer sig själva. Så är det inte idag. Årets nyhet, vaddå? Arla morgonstund, fortfarande mörkt ute och jag ska om en stund bege mig. Ett inlägg kvickt och lätt såhär vid morgonkaffet, men det går trögt. Kanske är det för tidigt än, klockan är ju inte mer än... Ja, och är det inte överhuvudtaget för tidigt? Årets nyhet är ännu inte känd. Den kommer när den kommer, den blir vad den blir. 

Det kan vara något litet, 
det kan vara något större, 
det kan vara något rörligt 
eller något som står still. 
Det kan vara en som doftar, 
det kan vara en som smakar, 
det kan vara en som låter 
eller annat som den vill.

Att blicka bakåt kan vara att skåda framåt. Men bara ibland. Jag återvänder till sommaren som gick. Nere vid dammen, lundhörnan grönskar.

Förra årets nyhet är liten och rörlig. Ibland låter den. Under leken knarrar den. Det ljudet hörde jag förra senvåren, minns att jag undrade. Men då jag såg att några av fruktträdets grenar lät sig fångas av vinden och på så vis rörde sig på grannens uthustak, drog jag slutsatsen att ljudet kom härifrån. Orsak och verkan, så enkelt, eller hur? I ovisshet vandrade jag vidare i tillvaron och hade ingen aning om att jag redan hört någon jag ännu inte sett. Så kan en nyhet också göra, komma sådär pö om pö, slänga ut ledtrådar som inte alltid fångas. 

I år är jag beredd. Jag kommer att ta en stol, kanske en filt om våren blir kall. Sätta mig nära dammen och den lilla lundhörnan. Lyssna efter ljud som nu berättar något annat än förra året. 

Känna nyhetens behag. Glädjas och förundras. Över något, över någon. Vad detta året rymmer är det för tidigt än att veta, ens ana. Även om jag hoppas på en del, på någon. Kvack, kvack.

Fler inlägg, se länk







42 kommentarer:

  1. Så poetiskt och fint du fick till det iallafall. Jag blev alldeles sentimental, särskilt då jag mindes vår egen lilla grodprins för två år sedan. Han var tom inne påkontoret och hälsade på en dag. Både mannen och jag visste att det var vår son som omkommit i bilolycka sommaren innan som visade sig så här genom att vågahoppa in i en för hen helt ny miljö. Som vi har letat efter den grodan sedan.....ja, ja man griper efter alla halmstrån och tecken i sorg och tröst
    Kram Luna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Åh, vilken upplevelse - ja, gåva - det måste ha varit då den lilla grodan hälsade på och t o m gick in på kontoret. Det där var ingen vanlig groda! Ja, och lite tröst i det tomrum som var och är.
      Styrkekram
      /Katarina

      Radera
  2. Härligt inlägg! Precis som dig hade jag lite problem att komma på något som skulle vara en NYHET. annars är det massor av saker som ska hända i år - hoppas jag!!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och mycket av det som kommer att hända vet vi intet om, kanske anar en del, hoppas och tror... Men blir också överraskade.
      kram
      /Katarina

      Radera
  3. Så fint inlägg. Ämnet ´nyhet´ var en svår nöt att knäcka. Det som kommer upp på våren är ju nyhet varje gång, fast ändå inte t. ex. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Visst var det svårt... Men du har ju rätt, det som kommer upp i vårträdgårdar är kanske inte Nyheter, men bär ändå nyhetens behag...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Ler åt inledningen för visst är det en utmaning att så här tidigt bestämma årets nyhet. Sådär i förväg :) Din bild med stolen vid dammen fick mig att vilja slå mig ner, längta, fundera över årets nyhet.. Kanske i september i sneda eftermiddagstrålar. Tänker på den sköna tystnaden runt för föräldrarnas hus där man kan sitta i solen och de neda som hörs är fåglarnas vårsymfoni :)

    Ha en fin helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att slå sig ner och bara vara därute i trädgården en stund, så härligt! Lyssna, känna. Kanske se. Fundera, låta tankarna flyga fritt. Årets nyhet(er) känns kanske tydliga och självklara då. Men inte nu, inte än..
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Tänk hur tankar kan formas inför det som man vet så lite om, hoppas du får njuta av din gölgroda(?) igen och igen och igen.
    Trevlig helg!
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det där med vad året kommer att bjuda... En del kan anas, men inte allt. Grodan heter "ätbar groda", dock har inte smakat på hen och känner mig inte heller hungrig =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Så rart, hoppas den kommer igen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, bara att hoppas. Vänta och se. (Men först höra... =o)
      kram
      /Katarina

      Radera
  7. Så härligt inlägg, du skriver så fint.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Du kan skriva du så man blir såå nyfiken. Hoppas du får många fler i vår.
    Ha det gott i helgen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  9. Spennende fortelling og illustrasjoner.
    Fantastiske froskebilder :)

    SvaraRadera
  10. Visa nyheter har man inte en aning om. Och tur är väl det? Tänk så tråkigt om vi visste allt som skulle hända detta år redan nu. Men jag hoppas så att din lilla groda kommer tillbaka, kanske i sällskap med en till? Det hade väl verkligen varit årets nyhet! :)
    Ha en fin helg
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag återkommer ju till den där lilla grodan om och om igen. Men det var verkligen förra årets nyhet, totalt otippat här i staden. Så när jag tänker framåt så är det den jag ser, väntar och hoppas på. Ja, och tänk om det blir en till, oj oj oj. Men om detta vet vi intet nu... Nej, livet är inte tråkigt för den som har en trädgård =o))
      Tack detsamma, hoppas du njuter en härlig helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  11. Lyckliga du som har en sån fin groda hos dig! Kanske får den sällskap i år :-) ?
    Skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och nu hoppas jag ju på att den återkommer, hisnande tanka om det vore två... =o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  12. Hoppas du får höra ett och annat kvack.
    Trevlig helg!
    Marika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      O tack detsamma: Ha en härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  13. Vilket underbart inlägg!!!så poetiskt och vackert.
    Jag önskar dig en underbar helg!!

    SvaraRadera
  14. Vakre bilder! Håper den kommer igjen, og det gjør de ofte for de blir på samme sted i mange år :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Ja, får hoppas att "min" groda inte är en "nomadgroda"...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  15. Så fin vers i början på inlägget och så poetiskt skrivet angående dagens tema. Jag kan förstå att du gärna vill sitta bredvid bäckens porl för där vet man ju inte vad som kan hända och bara ljudet från den gör att man gärna vill vara nära den i dess rogivande miljö.Ha det gott/Margareta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! =o)
      Tyvärr ingen bäck, bara en enkel damm, som tyvärr inte porlar alls. Nåväl, rofyllt med vattenblänk hursomhelst. Men bäckens ljud, något alldeles extra...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  16. Ett fantastiskt fint inlägg jag njuter verkligen av dina bilder.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      O tack detsamma: Fortsatt härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  17. Underbart! Ha en härlig helg /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      O tack detsamma: Fortsatt härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  18. Så vackert inlägg som i väntan på nåt underbart! Det som blir! Väldigt vackra bilder!
    Ha det gott, kram Ewa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Ja, nu "bara" att vänta...
      Allt gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  19. Fantastiska bilder...med ögon känsliga för grönt!
    Trevlig helg!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blev ju ett riktigt grönt inlägg =o))
      O tack detsamma: Fortsatt härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  20. Så tänkte jag också. Hur ska man veta? Det blir som det blir och vad vet vi inte än. Jättefin tolkning!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Blev ju nyfiken och så fick jag - via din sida - tips om en väldigt vacker anisisop, härligt, hamnar på frölistan.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  21. Tack för njutbar text och poesi från en mästares "penna". Hoppas grodis dyker upp till våren.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack tack. Vilka lovord, rodnar lite lätt... ;o)
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...