fredag 19 februari 2016

Att lyssna, fråga... och ibland inte svara alls.

Återigen fredag, tiden går fort och slutet av februari närmar sig. Snart mars, men inte än. Ännu en blommig fredag först. Men nu till denna och dess tema: Ditt bästa trädgårdstips. Vaddå? Ska jag lista egna erfarenheter, råda om att göra si och så, uppmana till ditt eller varför inte datt? Det där med tips och råd, dess värden "bör" ju ligga hos mottagaren... Men det är inte alltid så, eller hur?

En del råd handlar om stilrent, "less is more" och annat som besjunger trender i tiden. Miljöerna i Köpenhamn lyssnar inte, lyder inte, utan vill leka och får mig att vilja och våga jag med. Jag finner svar på frågor jag ännu inte ställt. Utan dessa inre frågor ges inga svar. Det är rätt märkligt. Fler bilder. se inlägg.

Vi har nog alla givits "goda råd", men egentligen inte uppskattat tilltaget. "Om jag vore du skulle jag..." Känns det igen? "Mottagaren" har inte frågat, önskat, velat... Men nu har rådgivaren kommit igång och i full fart ges till någon som egentligen inte vill ta emot. Ett råd blir gott först då det besvarar någons fråga. Men det där är inte heller lätt, för den entusiastiske rådgivaren formulerar såväl frågor som svar. Hallå! Det är svårt att stoppa en välvilja som inte känner några gränser. Så kände jag det ibland som nybliven trädgårderare, mitt trevande sökande - som fortsätter än - kunde ibland uppfattas som rop på hjälp. Det var det inte. Men jag kan också känna igen mig i den andra rollen...

Har du ingen blodtopp, inte en endaste en? Stackare! Jag hjälper dig strax, lita på mig! Vill du ha en småplanta, en stickling? Såklart du vill! Va? Vill du inte? Du, om jag vore du... (Passar på att be om ursäkt för min entusiasm som säkert kan bli rätt påflugen. Ja, och om du undrar, nej, du har ju  inte ställt frågan än, men om... Bilden visar Sanguisorba officinalis. Vill du veta mer så, ja, jag vet du har inte frågat, men använd blodtopp som sökord på bloggen så kommer flera inlägg. Ja, och du får gärna kontakta mig... Va? Inte intresserad av blodtoppar? Vilken märklig typ...)

Mitt bästa tips: Att lyssna, fråga... och ibland inte svara alls. Att respektera den egna och den andres resa. Dess unika färdvägar, som förvisso kan leda till återvändsgränder ibland, men också till helt nya landskap att utforska. Att hjälpa och stödja varandra i detta. Att lyssna, kanske fråga en del. Frågor ställs, kanske svara på en del, men ibland inte svara alls, utan ställa följdfrågor som skapar inre svar. Egna svar. Så blir min trädgård inte din, din inte min. Likt och olikt blir unikt.

Så följde jag inte råd som gavs, som lät mig förstå att vitt är klassiskt och grått också kan vara fint. Vackert så. Men är ju sugen på... Ja, och om jag provar och det blir fel, så är det ju bara att måla över, eller hur? Vad kan hända? 

Nu funderar jag på uthuset, som behöver målas i sommar. Kanske välja en kulör som är mjukare mot ögat. Pratar med färgmakare som berättar att historiskt har inte alls dessa uthus självklart varit vita. Aha! Nej, jag vill inte ha ditt råd, nu vill jag ha tid att tänka och känna. Låta mig inspireras... 

Ja, och även om uthuset kanske inte ska bli i någon knallig ton, bland de mer lågmälda finns också variationer. (Bild tagen i Köpenhamn.)

Havet bjuder en mängd kulörer, olika intryck. (Österlen)

Sanden, stenen.

Strandängen i rörelse. Ja, rörelse är ju också en dimension, inte så mycket jag har tänkt på förrän häromdagen, då jag hörde (och därmed såg) de vissna bladen på en bokhäck rassla i vinden. Fast nu kommer väl inte uthuset att röra sig, tror och hoppas jag. Så bilden och känslan får vila i det inre i väntan på... jag vet inte vad.

Jag får söka, kanske finna. Leka med pigmenten. Kanske låta bäcktisteln inspirera...

...eller varför inte blodtoppen? (Nej, jag lovar att inte bli tjatig.)

Ibland vet man inte varför man gör som man gör, tänker som man tänker. Byt ut man till jag. Då idén bara kommer och känns som ett alldeles eget påfund. Som att bygga en bänk i ligustern, se inlägg. Jag bläddrar bland gamla bilder från Sissinghurst, se inlägg, och förstår att min idé troligtvis inspirerats av detta (och annat). Det är många år sedan jag var där, men ibland ligger en upplevelse och guppar omkring i det undermedvetna. Så plötsligt en dag (eller var det kanske natt) kommer den till användning, även om jag i den stunden inte gjorde kopplingen alls. Så kan frågor och svar också vara.


Möten och upplevelser både här på webben som i den där så kallade Verkligheten påverkar oss på olika vis. Det beror ju på vilken trädgård vi har, vill skapa och leva i/med. Ja, vilka trädgårderare vi är och vill vara. Det blir upp till oss själva, om vi så vill, att fundera på om vi låter oss inspireras eller snarare följer någon annans taktpinne. Hur vet jag, du? Jag vet inte, tror du får gå på din känsla. Jag på min.

Fler inlägg, se länk.











22 kommentarer:

  1. Det var många funderingar om olika råd. Jag tycker det är bra med information och råd av olika slag, man behöver ju inte följa alla utan ta till sig det man tycker skulle passa en själv. Det kan ju vara så att inget passar och då följer man sina egna idéer. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst kan information och råd vara bra, oftast är de ju välkomna svar på frågor... Det jag försöker beskriva i inlägget, men tvekar nu om jag lyckats, är när råd känns alltför påflugna för den som "tar emot", att jag som rådgivare snarare bidrar om jag lyssnar och frågar mer än svarar. Hm, låter det luddigt? Kanske.
      Tack detsamma: Ha en härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  2. Ååhhjo där har jag varit... Råden jag inte ville ha, rådgivaren som tydligt visar att felet ligger hos mig. Men också känslan när jag gick över trädgården med en kompis för att erbjuda växter och responsen när jag visade blodtoppen... som dissades och rejält därtill. Jag kände mig personligt förolämpad som du säkert förstår.

    Men utifrån råden jag själv inte ville ha så har jag också börjat backa. Och ser att jag har mitt eget kungadöme med mina egna beslut och tankar oavsett andras tyckande. Tänk så många växter jag INTE skulle haft eller projekt jag INTE skulle gjort om jag lyssnat. Dövhet är nog en, som engelsmännen säger, 'bliss' :)

    Ha en härlig helg! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, lättad över din kommentar, tack! Tänkte att jag kanske alls inte nådde fram med det jag försökte skildra, men ser att du förstår vad jag menade. Precis så. (Fast lite chockad blir jag ju allt över att någon dissar blodtoppen, ha ha =oP) Selektiv dövhet, absolut en "bliss" =o))
      Tack detsamma: Ha en riktigt härlig helg!
      kram
      /Katarina

      Radera
  3. Själv tycker jag det är intressant att lyssna på andra och sedan gå hem och testa. hur ska man annars lära sig nåt
    ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag också, så givande att lyssna på andra, besöka andra osv... Men tror också att värdefullt lärande kan ske genom att någon lyssnar och frågar, väntar på svaret och ställer nya frågor. På så vis kan "den rådville" komma än närmare sin egen tanke, idé, kreativitet eller vad det nu är. Men detta motsäger inte att råd ibland, ja, förvisso ofta, både generöst ges och tacksamt välkomnas.
      Tack detsamma: Ha en riktigt fin helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Vilket härligt inlägg! Jag var helt bunden av din text, din förmåga att uttrycka dig. Som att läsa ur en djup bok. Du hade många bra påståenden och funderingar. Lycka till med tankeprocessen kring färgen jag tänker inte påverka dig! ;)
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Åh, tack!
      Bara funderingar, tankar som flyger, ibland irrfärder... Men sådana kan också behövas för att nå någonstans, tänker och tror jag. Så blir det också med färgen... Kanske ber jag om råd, så småningom. Men inte nu, nu fortsätter den egna resan just kring detta. Så tack för din "icke-påverkan", en gåva i sig ibland ;o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Ja, tänkvärt det du skriver. Lämna inte ett svar om det inte ställts någon fråga...hm, mycket bra. Alla måste få vara olika och tycka olika. Kram Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Kan låta enkelt, men är inte alltid det, tror jag. Men något att fundera kring, vem man nu är och vill vara.
      kram
      /Katarina

      Radera
  6. Intressant! Tror jag lyssnar mest till mig själv men hämtar såklart inspiration både här och där. Goda råd eller synpunkter som man inte efterfrågat upplever jag negativt. Jag väljer vilka jag frågar om råd, då känns det tryggt och bra.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Lyssna till sig själv, ibland till andra.
      Du beskriver en balans av både och, tryggt och bra. Härligt!
      kram
      /Katarina

      Radera
  7. Jag väljer nog att inte lyssna alltför mycket på andras råd. Men andras råd blir det lixom ett "sammelsurium" i mitt huvud,
    Bättre att gå på känsla om hur jag vill ha det!
    Rätt eller fel?
    Ingen aning!
    Men man kan ta goda råd och tips och göra de till sina egna :)

    Ett tips:

    Gör en härlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, just så. Andras råd kan ställa till det, skapa "sammelsurium" i det egna huvudet. Ibland försvårar det at tnå den egna känslan... Den egna känslan - enligt mig - är alltid rätt, om du vill skapa en trädgård utifrån den vill säga. Ja, och så tror jag det är, andras goda råd och tips kan omvandlas till egna, en ständig process det där utan början och slut.
      Tack för det mycket goda tipset som jag så gärna tar emot och behåller. Gör den till mitt och sänder den tillbaka till dig: Gör en härlig helg!
      kram
      /Katarina

      Radera
  8. Intressanta funderingar! Jag ger gärna råd om någon frågar, men sen är det upp till personen om den vill göra si eller så. Det är ju så fantastiskt med trädgård, att ingen trädgård är den andra lik, och man kan göra på så många olika sätt!
    Trevlig helg!
    Gunillla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är det fantastiskt, alla dessa variationer av våra gröna rum...
      Fortsatt trevlig helg!
      /Katarina

      Radera
  9. Herlig inspirerende bilder og farger! Jeg elsker og sluker tips (om hage), men om jeg følger dem er en annen sak....
    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och vilken tur att du inte följer dem alla, ha ha!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  10. Jo men visst är det så, ibland är även jag för snabb med att ge råd som inte efterfrågats. (Men det brukar märkas väldigt snabbt på mottagarens respons och då är det bara att backa.) Samtidigt är det tveeggat, tänk så många intressanta växter som jag missat om jag inte hade lyssnat på spontana råd från andra trädgårdsägare.
    Jag ser fram emot att följa dina färgfunderingar, spännande att se vad du fastnar för. :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det är en balansgång att ibland råda och tipsa utan att frågan egentligen ställts, ibland vänta in, låta vara. Övertrampen behöver ju inte bli stora, svåra, allvarliga. Men något jag ändå funderar kring i den egna rollen som entusiastisk växtnörd i möte med den som kanske helst "bara" vill ha mycket av samma och "det vanliga"...
      Färgfunderingarna fortsätter... ;o)
      kram
      /Katarina

      Radera
  11. Men så bra skrivet! Jag är väldigt lättpåverkad, tar åt mig och följer ofta andras råd fast det inte känns riktigt rätt. Sen kommer envisheten fram och jag återgår till mina egna idéer för alla kan ju inte ha 'bra' smak - någon måste ju stå för undantaget. Helt underbara bilder!
    Ha en härlig vecka /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Blir så glad av din kommentar, du fångar på pricken det jag försöker beskriva. Tack, tack! En del råd är gåvor, fantastiska att få. Andra inte. Det kan vara knepigt det där för såväl givare som mottagare. Vilken tur att envishet och egensinne finns! Regler utan undantag, så tråkigt!
      Tack detsamma: Ha det riktigt gott du med!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...