lördag 20 februari 2016

Från raritet till självklarhet...

Idag är det inget roligt väder, det är ihållande regn och rusk. Jag märkte inte dess början och anar inte dess slut. Det är inte så kallt, men - som sagt - blött. Undrar hur de mår därute? Det är egentligen fantastiskt vad växter - och för den delen många djur - tål. Jag ger mig ut i regnet och medan jag småspringer, klickar jag med kameran då och då. Det går fort, men jag hinner ändå bli rejält blöt. 

Trädgårdsrundor görs i en viss ordning, som - för mig - förändras utifrån vad som bjuds just i stunden. Jag börjar med den jag oroar mig för, dvs den lilla irisen. Den verkar tåla vädret bra, ser inte alls klen ut. Skönt. Sedan mot några snöklockor, som jag tyckte var på gång redan igår. Jodå, de har kommit lite längre, även om de hukar i blötan. Och vem gör inte det? Strax intill en rosa julros, en liten planta som ser rätt pigg ut. Ner mot dammen, den vita julrosens blad ska klippas, det får bli en annan dag. Här plockade jag en del snödroppar igår, se förra inlägget. Men några finns kvar och lyser upp tillvaron. Enstaka vintergäck finns också här...

Några narcisser har kommit rätt långt, medan andra fortfarande knappt - eller kanske inte alls - syns. Snödroppar lite varstans i trädgården, även annat grönt som kikar upp. Drar mig mot huset och örtplanteringen, där framförallt vintergäcken dominerar. Jag ser, men stannar kanske inte upp någon längre stund, då de inte längre väcker nyhetens behag. Så fort det går det där, från raritet till självklarhet. Jag gräver upp några...

...som planteras i en kruka med några kungsängsliljor, som ännu inte blommar. Regnet smattrar mot fönstret...

...men nu lyser några solar upp inomhus. Vilka glädjespridare de är!









12 kommentarer:

  1. Hos deg kom det som regn, mens her kom det som snø...
    Dine narcisser har kommet veldig langt allerede! Jeg gleder meg veldig til våren :)

    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då! Hoppas du får vår hos dig snart!
      Narcissen som visas är en mycket tidig sort (tror jag), de flesta andra syns knappast ännu...
      Tack, fortsatt god helg!
      /Katarina

      Radera
  2. Fina vårtecken, dina narcisser har verkligen kommit långt! Här kom det snöblandat regn idag, iskallt ute. Kände inte för någon trädgårdsrunda alls...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Narcissen - en tidig sort, många har inte alls kommit så långt... Hoppas idag bjuder bättre väderlek, här sooooool!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Flotte bilder av vår :-)
    Her har det lavet ned med snø idag, og vi må nok vente en stund både på snøklokker og narcisser...
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Verkar som många fått snö i helgen... Här mest regn. Idag sol, blir ju så glad! =o))
      Tack detsamma: Fortsatt härlig helg!
      önskar
      Katarina

      Radera
  4. Så härligt våriga bilder du bjuder på. Jättefint! Här hemma är det glest på vårblommor än så länge. Men jag njuter av dina istället.
    Må så gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Mycket på gång här, men med växlande väderlek så vet man aldrig riktigt från dag, ja, stund till stund...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Hei!
    Det er vår hos deg. Det er så fint å se. Om ikke lenge er den her også. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, en hel del vårtecken... Nu regn igen, ett vårregn kanske? ;o)
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Ja det är tur att man kan ta in små solar och sätta i vas när regnet och rusket råder utomhus!
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är vintergäcken som små solar.. Underbara utomhus, härliga också inomhus Speciellt när utomhus inte alls leverar det vårvädret vi längtar efter. Idag stundom sol, stundom hagel. Ja ja...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...