måndag 8 februari 2016

Får mig att se det jag annars inte sett

Igår söndag, det bjöds mildväder. Jag tillbringade en god stund utomhus och klippte ner en del perenner, men inte alla. En del står stadigt upprätt och dess vissenhet rymmer skönhet ändå, de får vara kvar. Medan andra "bara" är döda och ser trista ut. Strandirisens blad täcker annat, jag klipper och rensar. Så får jag sällskap av en liten nyckelpiga. Ser du?

Jag försöker komma närmare, se hur den håller fast och verkar vara stadig där ingen stadga finns.

Jag klipper och klipper, samlar ihop det som nyss täckte marken. Duns! Nja, kanske ingen duns direkt, men nu ser jag hur en annan nyckelpiga faller från riset ner på markens gamla betong. Hur gick det? Först är den alldeles stilla, som om den vore död.

Men efter en liten stund börjar den röra sig. Jag känner mig lättad. Så dumt, kanske rentav löjligt. Det är ju bara en liten nyckelpiga. Men ändå... Känslan infinner sig, så är det.

Nu, då jag kikar på bilderna tänker jag på hur dessa nyckelpigor lyfter sin omgivning och får mig att se det jag annars inte sett. Det rätt trista bladverket från strandirisarna och den gamla betongen som täcker marken, plötsligt upplever jag dess variationer, mönster och linjespel.

Liksom de små snödropparna kan få mig att upptäcka lövens alla former och färger.

Bland allt det vissna och döda finns liv.

Ja, och bland det självklart vackra finns ju även annan skönhet att se. Om vi vill.












6 kommentarer:

  1. Att det finns mycket att upptäcka bara man tittar efter är en underbar upptäckt i sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, det du skriver. Så är det ju. Att vara upptäcksresande i det - till synes - väl kända kan vara magiskt... =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Oj, första nyckelpigan, vilket fint vårtecken. Om man tittar nära och har ögonen med sig. Det vet jag att du har och jag är glad att du delar med sig.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. De små tecknen på vår, på liv... Allt blir till gåvor som kan verka vara bagateller, men fantastiska i sig just här och nu. Tack för att du blir glad, glädje smittar =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Hej! Jag blir lite sugen på att gå ut och klippa perenner! Vi har ett gammalt hus isolerat med sågspån, och där verkar både flugor och nyckelpigor övervintra. När vi ökar värmen framåt sen höst och vinter så vaknar de och det dyker upp både flugor och nyckelpigor lite varstans inomhus!
    Tack för tipset om Ravenswing.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt att börja klippa så smått... Ja, och mer djurliv än vad som kanske först anas finns. Gamla hus är säkert rena "insektshotellen" egentligen... Kul att du gillar Ravenswing, en mycket trevlig bekantskap, som är en tillgång såväl i plantering som i bukett.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...