fredag 17 juli 2015

Vad göra? Vet du?

Honungsrosen - Rosa Helenae hybrida (tror jag att det är) - klättrar i päronträdet och som det nu är ser det vackert ut med de små och nätta inslagen av rosor bland blad- och grenverk. Men hur kommer det att bli sedan? Jag har sett hur honungsrosor kan ta över och klä stora ytor med sin växtkraft. Måste det bli så? Går det att hålla honungsrosen i schack så den inte blir alltför stor och dominerande? Ja, och förutom synintrycket, om den blir större, ja, riktigt stor, hur mår då päronträdet? För det är ett fint och generöst päronträd som jag inte vill skada.

Det är som med efterrätter, det kan bli för mycket grädde. För mig. Jag vill bara ha några klickar. Går det?

 Honungsrosens grenar slingrar sig hit och dit på sin väg upp i trädet.

Vad göra? Ska honungsrosen bort? Ska jag beskära den kraftigt, men räcker det för att hålla den liten? Som sagt, vad göra? Vet du?







16 kommentarer:

  1. Honungsrosor kan du verkligen klippa och hålla efter! Det kan ju som du säger bli för mycket av det goda om du är rädd om päronträdet. Fast om det är ett stort päronträd så orkar den hålla rosen men ett litet kan med tiden duka under. Jag hade två Hybridor som klättrade i en lönn i min förra trädgård. De beskar jag tidigt på våren och tog bort sådant som var dåligt men även sånt som var för kraftigt och trassligt, allt för att hålla dem litet i schack. Vissa somrar tog jag även och beskar dem efter blomningen men då finputsade jag mer. Önskar dig en fin dag!/Merja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah! Tack för intressant läsning! Kanske prova att göra som du och se hur de artar sig... Jag vacklar i mitt beslut om ta bort, vara kvar...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Tror också att du kan och ska beskära honungsrosen då och då. Problemet med beskärning tycker jag brukar vara att grenarna till sist ser ganska fula ut. Därför tror jag att det vore bra om man kan hålla isär grenarna litet, så man kan ta bort någon varje år, utan att behöva trassla ut alltför inflätade grenar.
    Tycker att det är vackert med rosor i träd! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det... Försöka hålla grenarna isär. Det är ju en rätt taggig historia och dessutom trångt på platsen. Nu är det flera grenar från plantan som vandrar upp i trädet, kanske ta bort några och bara låta några få - med mellanrum - klättra upp.
      Fundera, fundera... Å ena sidan, å andra... Tack för "input".
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Håller med de andra. Pröva med att beskära den så att du tycker det blir "lagom", man vet ju inte förrän man provat, men kanske kommer det fungera alldeles utmärkt. Så blir man lite visare med tiden. Lycka till/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, kanske göra just så. Prova och se hur det går. Dessutom bli lite visare, det låter onekligen lockande, ha ha! Tack för lyckönskningen, känns som den kan behövas =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Jag är inte expert men tänker att om man rotbeskär så kanske den hejdar sig lite? Rot i förhållande till ovanväxt brukar ju följas åt. Eller bygg en klätterställning bredvid trädet som den kan leka vidare i? Förjordat snygg är den i vart fall :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning om rotbeskärning, men det låter logiskt det du skriver. Lite svårt att göra det på platsen bara för här är trångt och en massa andra som helst inte vill flytta på sig. Trädet står nära planket, planket som klätterställning? Tackar för dina idéer som jag tänker vidare på...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Ja, honungsrosen är ganska vild, för att uttrycka sig milt. Men alldeles underbar! Och säkert går det att beskära, men det blir ganska jobbigt tror jag, så börja med en gång så att du har den under kontroll redan från början.
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tror och tänker i linje med dig. Börja med en gång! Eller iallafall snart, efter blomning. Beskära rätt hårt, ta kontroll! För det är onekligen en ros med egen vilja.. =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Hei!
    Vi har også en honningsrose som vokser utrolig. Over 1 meter lange skudd så langt i sommer. Har tenkt å skjære den kraftig tilbake etter at den er ferdig med å blomstre. Jeg tror pæretreet ditt tåler rosen. I hvert fall den er utrolig flott.
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant! Kanske också beskära efter blomstring... Ja, dess växtkraft är verkligen enorm, kan bli för mycket av "det goda".
      kram
      Katarina

      Radera
  7. Det är bara att klä sig i roshandskar och en bra sekatör och klippa till efter blomningen till önskad storlek. Dock skadar rosen inte päronträdet om den inte tynger den för mycket.
    R. helenaea 'Hybrida' är min favvoros och den växer som en galning upp i en risig tall, tom!
    Jag älskar doften och de otroligt vackra blommorna. Denna julishow vill jag inte vara utan så länge jag lever.
    /Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anja, du har rätt! "Bara" att klä sig i roshandskar... Begränsa dess växt och dess tyngd. Ja, och visst är det en galning till ros, men också härligt med lite galenskap i trädgården =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Ja tänk när man har begränsad yta och vill ha båda ;) Tänker att du kanske lite bakvänt ska hålla efter nytillväxten? Hur får man ner en äldre, intrasslad gammal gren ur trädet utan skador på pärongrenarna? Ibland måste du säkert ta det gamla i rosens grenar för utseendets skulle men kanske lite av båda?

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte riktigt hur det här ska lösas... Det viktiga är egentligen att päronträdet inte tar skada. Rosen är mindre viktig i sammanhanget. Försöka beskära hårt, hålla nere nytillväxt, begränsa dess framfart i trädet. Blir nog att beskära såväl gammalt som nytt, ja, och då är ju frågan hur en gammal rosgren intrasslad i pärondito. Det blir inte självklart enkelt det här och jag funderar om jag verkligen "måste" ha en honungsros i päronträdet.... Å ena sidan, å andra...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...