onsdag 9 september 2015

Skapa några fröställningar och fylla dem med hopp

Igår. Solen glittrar. Jag sitter i lä för vinden, som kan kännas kall. Sensommarvind med smak av... Den verkar komma tidigt i år, tänker jag, men vet inte säkert. Kanske är allt som vanligt ändå. Som det brukar vara. För nu gäspar sommaren, även om hösten inte riktigt har vaknat än. En del av växterna gör sig redo för ett nästa år, som den blå trädgårdsstormhatten Aconitum x cammarum - vars fröställningar nu har öppnat sig.

Jag ska plocka frön. Hoppas nu där är några kvar, för det kan hända att de flesta spridits i vinden. Nära inpå står flenörten - Schrophularia nodosa - som nog kan bli ett ogräs om jag låter den hållas. Jag kommer att klippa av fröställningarna snart. Men inte riktigt än, för de är vackra där de står och glittrar i solen

På bilden ovan kan också fröställningar från strandirisen - Iris sibirica - ses. Dem har jag visat (och lovordat) förr, se bland annat här.

Så står de alla och lyser i solen tillsammans med den vita hängpimpinellens - Sanguisorba Tenuifolia 'Stand Up Comedian' - vackra blad- och grenverk.

Hängpimpinellen når hög höjd.

Det är en vacker tid, sensommartid. En lite vemodig tid. Kanske kan jag inspireras av växterna, göra som dem. Skapa några fröställningar och fylla dem med hopp.






8 kommentarer:

  1. Åh som jag älskar dina texter. "Nu gäspar sommaren" ... så underbart. Och jag känner sommarens gäspningar när den solar sig i de sista guldgula solstrålarna så här i september, de där solstrålarna som du så fint förmedlar med dina bilder. Att samla fröer är härligt. Känns både som en avslutning och en inledning.

    Önskar dig en fin septemberonsdag!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Tack, tack. Några ord i följd.. Så läser du, ser och lyfter fram. Blir glad! =o))
      Så är det ju, fröerna, både en avslutning och en inledning... Kanske är det just det som är det magiska med trädgård, det ena går in i det andra... Cirkel snarare än linje.
      Ha det riktigt gott du också!
      /Katarina

      Radera
  2. Jag tycker precis som Anita - jag älskar den meningen! "För nu gäspar sommaren, även om hösten inte riktigt har vaknat än." Läste den just högt för familjen som alla håller med - det var vackra ord.
    Allt gott till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Det där att det man/jag/vi skriver också blir läst är fantastiskt! Att texten sedan stundom upplevs som vacker... och att jag får veta det... Blir så glad! =o)
      Ha det riktigt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Jag gillar din text, du träffar helt rätt. Fröställningar är så vackra på hösten om man låter dom hållas och inte tycker det ser skräpigt ut. Ha en solig dag. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och vad som upplevs som skräpigt kan ju vara olika. Sedan är ju egentligen maskrosens frön vackra där de stor redo för att flyga iväg... Men en del frön är... busfrön =oP
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Cirkeln sluts. Vi samlar frön till nästa växtsäsong, för att ge växterna nytt liv efter en lång vintervila. Favoriterna samlas i kuvert och läggs på hög. Skön höstsyssla tycker jag. :)
    Kram Kristina (som är lika förtjust jag i dina formuleringar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! =o)
      Visst är det så, det är en syssla som är härlig, såväl framåt- som bakåtblickande på något vis.
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...