lördag 5 september 2015

Stunder av sol.

Ena stunden sol, andra stunden... Jag cyklar i kraftig motvind och ett ösregn, där dropparna inte alls bara faller, utan far med full kraft mot marken och det som kommer i dess väg. Som jag. Som en liten vovve i en cykelkorg. Han böjer på huvudet och försöker undkomma de våldsamma regnet, ger mig en försiktig blick som undrar: "Ska det va' såhär?" Såklart det inte ska vara, tänker jag, men känner att jag tvivlar på vad september är och kommer att vara, för det råder en höstlik stämning redan såhär i början av månaden. Nu inomhus. Solen kom. Och gick. Himlen blev alldeles svart, ett nytt ösregn slår mot fönsterrutorna. Jag bläddrar bland bilder tagna den senaste tiden. Stunder av sol. Sensommarsol.

Nere i lundhörnet bjuder vaxklockan - Kirengeshoma palmata - många knoppar och en del blommor. Jag har hört att den i Danmark heter Månstråle. Vilket vackert namn!

Solhattarna har sin storhetstid nu, Echinacea purpurea 'Magnus' är en trotjänare som varje år bjuder många härliga blommor.

Olika kärleksörter - Sedum - leker med ljus och skugga. Här finns också olika stjärnflockor - Astrantia.

 Ibland blir jag en skuggfigur.

 Gräsfibbla - Catananche caerulea - bland strandirisens blad.

 Solen lyser. På bilderna alltså. Undrar hur grodan mår?

 Solen gassar. Inte speciellt vackra bilder, men jag känner värmen...

 ...det gör Viggo också. Där och då. Nu? Också värme, men under en filt inomhus.

Regnet smattrar fortfarande, himlen är mörk. Sensommar, inte höst. Eller hur? Förresten, kanske lika bra att det regnar idag och inte imorgon, för då blir det...

...en solig och varm sensommardag som bjuder växtmarknad på Hvilan. Det är STA's kunniga odlare/säljare som står för ett intressant utbud till rimliga priser. Trevliga möten i härligt väder! Härligt väder? Hur jag vet det? Hur mycket vatten kan en himmel ha? Inte så dumt att det regnar nu,  det bådar gott inför morgondagen, alltså:

Söndagen den 6 september
STA's växtmarknad
kl 11-13
OBS! Ny plats: Hvilan!

För vägbeskrivning, övrig info, se länk!




6 kommentarer:

  1. Kärleksörten är så fin nu. Den ger lite struktur när andra växter risar ihop. Söt groda och väldigt söt tax:-)
    Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, glad för de växter som "levererar" nu, när trädgården plötsligt känns väldigt mycket höst. Grodan verkar trivas i dammen, jag med den. Taxen verkar (ännu) inte bry sig om den, hoppas det förblir så... =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Växtmarkand, ja då är dagen räddad! Tack för att du upplyste mig om Gräsfibblan. Det är en av mina nya bekantskap jag gjort i sommar som jag saknade namnet på.
    Här ska det flyttas stenblock med grävmaskin och lyftas upp en hel syrenhäck idag för att bereda plats för växthus. Hoppas jag inte behöver stå utom hus i spöregn och dirigera.
    Lyckat ill med fyndandet!
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blev det inte växtmarknad, en kraftig förkylning slog till: Prosit!
      Åh, spännande med plats för växthus... Hoppas vädret var OK, här blåste söndagen bort...
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Hoppas solen sken och att fynden blev många. Och du måste bett många böner om sol... det verkar ju bli en finfin vecka. Tittar på dina bilder av kärleksörten och hepp kommer frågan farande - varför kallas den så? Har du en aning?

    Regn och sol, sol och mera regn ja så har det varit det sista. Vet inte men dagarna flyter i varann. Idag ser ut att bli en fin dag, en härlig dag :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men plötslig kraftig förkylning fick mig att stanna hemma... Krax krax, många förkylda här nu.
      Kärleksört, varför kärleksört. Precis kommit två böcker i brevlådan om växtnamn... Men jag gör det bekvämt och googlar, varför just kärleksört? Från wikipedia "Namnet telephium sägs syfta på kung Telefos i den grekiska mytologin som skulle ha använt kärleksört för att läka sina sår.
      På Gotland har denna växt kallats dundarlauk[1] ("dunderlök")."
      Aha!
      Vackra dagar nu! Rätt kallt, men soligt...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...