tisdag 26 maj 2015

Vid dammens kant

Planket naket vitt, mina försök att få det gröna att klättra och klä är inte lyckosamma precis. Nåväl, framför dammen dansar nu brunnäva - Geranium phaeum L - med några alldeles vanliga humleblomster - Geum rivale. Kungsängsliljorna- Fritillaria meleagris - har vissnat, nu fröställningar på gång. De är också vackra i en plantering som andas natur, kanske äng till och med.

Vinden tar tag i växterna, det är inte helt lätt att fånga dem med kameran då de ofta är på väg ut ur bild. för att strax återvända utan att jag hinner klicka. 

 Humleblomstren växer både i både torr- och sumpzon, på så vis omges och döljs dammduken.

På andra sidan har jag nyligen planterat småplantor av hasselört - Asarum europaeum, min förhoppning är att de ska kunna bilda grönska som täcker övergången mellan blött och torrt. Där bakom ska jag försöka bejaka det ängslika (nej, inte ängsliga, hoppas jag, ja, vill jag tro) sättet att föra in en känsla av natur i en plats som domineras av... kultur. 

Lycka kan, i mitt fall, vara att se att min lilla kråkklöverPotentilla palustris - verkar ha övervintrat i dammens sumpzon. Så glad att den lever. Om jag skulle få önska mer - får jag det? - så vore det fantastiskt roligt om den växer till, ja, till och med sprider sig. Men nu räcker det så gott med att den lever. Den lever, den lever... Jag ler.

Jag återkommer till denna lilla växt. Om och om igen. Ett exempel, se här!


Dammen är anlagd av mig. Den har ingen pump, inga fiskar. 
Den ligger i halvskugga under några fruktträd. 
Vattnet renas och hålls OK med hjälp av växter. 







8 kommentarer:

  1. Så vakre bilder! Geranium phaeum og vanlig humleblomst var utrolig flotte i sammen. De passer så godt til hveradre synes jeg. Den kombinasjonen har jeg aldri sett før!
    Jeg vurderer å plante mer hasselurt, for den er en god bunndekker og sprer seg sånn passe.
    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, de dansar väl tillsammans de två... speciellt i halvskugga tycker jag att brunnävan kommer till sin rätt, så ljuset får spela. Hoppas också på fler hasselörtsplantor...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Det är så fint vid din damm och läckert med de mörka blommorna mot det den ljusa bakgrunden. Skulle också vilja göra en sköt-dig-själv-damm. Hur gör man?
    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Vad jag förstår så är det OK om dammen ligger i halvskugga och inte ska ha några fiskar i att göra en naturlig damm som renas med hjälp av växter. Ja, så skapa en damm som har olika djup för olika växter, olika zoner som sumpzon exempelvis, där en del trivs. Jag kompletterar med en del flytväxter. Min damm ligger under/mellan två fruktträd och under hösten faller äpplen o päron (förutom löv) däri. Inte så skoj. Ja, så kanske enklast o ha dammen under andra slags träd... om nu sådana finns till hands. =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Jag har genom åren blivit ovän med mina mörka brunnävor men det är först nu jag förstår varför. Jag tycker ju egentligen att de är fina i båda bladen och blommorna, de grönskar tidigt och ej heller fröplantorna är några problem eftersom brunnävan är populär och det är alltid någon som vill ha ett ex. Men så tycker jag ändå inte att det blir snyggt i alla fall, jag ser dem inte, de försvinner för mina ögon.
    Ja, varför? Förklaringen är omgivningen. Bland högfärdiga hostor med ett mörkbrunt hus i bakgrunden surar brunnävan. "Ge mig ett ljust plank och snälla grannar"- skriker hon. Efter blomningen blir det flytt. Tack för denna insikt!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir!
      Älskar brunnävan och härligt att du ser möjligheter med den... Jag tänker att hon behöver dansa med likasinnade, dvs en känsla av natur och äng. Bäst - tycker jag - gör hon sig i halvskugga, där ljuset leker. (Men hon finns även här i full sol, vackert, men inte lika magiskt. I mina ögon... =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Inspireras av din naturliga plantering och damm. Snart, snart blir det grävjobb hemmavid... Håller med Marta att brunnävan var supersnygg med den ljusa bakgrunden. Har ju inte heller tillgång till det, men nu får jag fundera på hur jag kan lyfta fram den mer.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så roligt att kunna inspirera... en inspiratör! =o) Ja, och härligt att det är på gång hos dig att börja gräva...
      Apropå brunnävan... tänker mig i framtiden att planket är täckt med grönt, dvs mörkare... Men hoppas att ljusets lek - ja, kanske är det det som behövs? - lyfter växterna.
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...