fredag 31 maj 2013

Ornithogalum nutans - Aftonstjärna

För flera år sedan fick jag några från en god vän, som har en gammal trädgård ute på landet här i Skåne. De planterades och glömdes sedan bort, då de inte visade några livstecken. På platsen hamnade annat, bland annat en rosenbuske. Häromdagen slog jag mig ner på en låg stol i närheten och såg planteringen från ett annat perspektiv. Och... se där! Bland rosens blad- och grenverk lyste något. Kikade närmare och såg att jomenvisst, där fanns en av dem som för flera år sedan planterades. Glad, men undrande: Vad heter den? Bildgooglade frenetiskt på en det ena, en det andra. Men hamnade inte rätt.

Föser undan rosens grenar med en hand och försöker fotografera med den andra. Blir sådär, men bättre än inget. Visar bilderna för en grupp trädgårdsbloggare på Facebook och får hjälp. Svaret blir Ornithogalum nutans - Aftonstjärna. 

Nu står den ju riktigt dumt där den står trångt under busken. Jag planerar flyttning av den till hösten. Läser mig till att den vill ha halvskugga och väldränerat. Det ska den få. Men på en plats där den kommer till sin rätt och - förhoppningsvis - vill sprida sig. En plats där den får lysa, kan tänka mig att dess namn inte har getts utan mening...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...