torsdag 25 juni 2015

Åbergs, några bilder

Några nedslag från besöket på Åbergs igår,  här finns så mycket mer att se och uppleva. Men kylan gjorde oss effektiva och inspirerade inte riktigt kring att lugnt strosa runt och kika på allt som Åbergs bjuder vad gäller olika planteringar och miljöer. Det blir till att återvända rätt snart, tänker, tror och hoppas jag.

Det var på Åbergs vi mötte varandra... LÄNK! Ja, det var här på Åbergs för flera år sedan som jag gjorde bekantskap med min allra första... blodtopp. Det var den vanliga Sanguisorba officinalis, som då fick följa med mig hem och som också blev en av de första plantorna som fick bofäste i trädgården. Här en annan i släktet, jag tror det är fjäderpimpinell - Sanguisorba menziesii. 

En översiktsbild på planteringen, här finns ju inte "bara" sanguisorbor...

Så mycket att se... och välja bland! Som trolldruva som står granne med...

...brudbröd - Filipendula vulgaris.

Massverkan! Många av samma! Det blev suddiga bilder här, tyvärr, men det är en mycket vacker svärdslilja i en gräddvit/cremefärgad ton.

 Vilka blommor!

De tillhör:

Uppstammat!

Är det ormrot?

Ätbarheter!

En väldigt kelig katt gjorde oss sällskap ett tag.

Att vandra på Åbergs är att ständigt välja. Och välja bort. Det förra är lättare än det senare, men båda måste göras. Ja, så nu står fynden här och väntar på att få flytta in "på riktigt" i trädgården. Vad det blev? Strax ska jag gå ut och fotografera dem, se till att alla namnlappar dokumenteras för minnet är kort. Sedan blir det ett inlägg om den och den och den. Ja, och den också. Men varför tog jag inte en kruka av den? Eller den? Hursomhelst nöjd.








4 kommentarer:

  1. Det var det mye fint! Lekker farge på den Malus 'Ionensis'. Den har jeg ikke sett før.
    Ja, det gjelder å få skrevet inn i bloggen hva en kjøper, for da kan en gå tilbake og finne riktig navn der. Jeg bruker bloggen helt bevisst på det, ellsr hadde jeg nok ikke husket så mange navn på ting som jeg gjør... ;))

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så mycket och mer därtill... Nu köpte jag inte allt, inte ens en bråkdel... I nästa inlägg visar och antecknar jag namnen på Fynden =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Vilken dag! Det bästa är ju att du har minnena kvar i form av växter. :)
    Ha det gott i sommarträdgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar dag! Ja, och du har rätt, minnena lever vidare genom de växter som följde med hem... (se nästa inlägg =oP)
      Allt gott, sommarvädret är i antågande... sägs det!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...