torsdag 11 juni 2015

Iris sibirica

Strandiris - Iris sibirica. Moderplantorna är av sorten 'Blue King', som jag flerfaldigat då jag plockat frön och sått. (Jag har frön från förra sommaren ifall någon vill ha.)

De är många!

Som ett blått hav där de lyser i solen. Det var igår.

Idag är det en mulen dag. Solen håller sig borta, gömmer sig bakom molnen som täcker himlen. Jag plockar en bukett. Krukan blir en spegel.

Det är en vacker strandiris som, beroende på väderlek och ljus, skiftar från jeansblått till mer violetta nyanser. Dess mönster är fantastiskt och inslaget av varma toner i gul-guld-brunt-brons lyfter den ännu några steg, i mina ögon.






10 kommentarer:

  1. De er virkelig vakre, skjønner godt at du nyter synet av dem :-))
    Kunne nok ønsket meg frø.. men nå er det pause i frø såing her, tiden strekker ikke helt til:-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, de här härligt!
      Jag fick rådet (och följde det) att ta frön på hösten och stoppa ner dem i en kruka som jag ställde utomhus. Sedan fick den stå där hela vintern och till våren kikade småplantor upp. Enkelt! Återkom gärna om du vill så till hösten så skickar jag dig frön.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Nydelig farge på de! Lyseblå iriser er så fine :)

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, de ljusblå är fina! Men finns ju många andra... tänker jag nu och känner onekligen ett visst habegär =oP, mycket vill ha mer... ha ha!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Den blå färgen kan verkligen skifta. Jag är svag för iris. Har ett barnbarn som heter Iris, hon vill alltid se sina blommor.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är specieltt svag för strandiris... Ditt barnbarn gillar kanske stranden hon också =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Vilken härlig himmelsblå färg på den. Jag älskar Iris men jag får dem inte att trivas här. I vår förra trädgård hade vi fantastiska Irisar, men där hade vi mer sol och tyngre jord. / Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. De vill nog ha sol... Jag har provat i skuggigare lägen och det blev inte bra, ingen blomning och klena gröna blad bara. Lerjorden här är nog rätt bra (ibland =oP).
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Fint med stora fång! Kul när de trivs och man har råd att plocka in många och sätta i vas:)
    Väntar på att mina pioner snart ska slår ut. Brukar plocka in i omgångar. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är en lyx att kunna plocka!
      Pioner i vas är fantastiskt vackert... Ja, att överhuvudtaget gå där med sekatören och klippa är underbart, liksom en helt annan känsla än att... rensa kirskål, ha ha!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...