söndag 21 juni 2015

En insektsträdgård

Igår sken solen och himlen var osannolikt blå. Jag slog mig ner med en bok, men märkte strax att uppmärksamheten drogs åt annat håll. Rosenhäcken strax intill bjuder allt fler blommor och...

... det surrar av en humla som flyger hit och dit. Här är det honungsrosen, som nyss vaknat, som lockar.

Varje blomma besöks. Rosen bjuder massor av knoppar, löftesrikt. Det är först då jag kikar på bilderna i datorn som jag ser att humlan ser annorlunda ut, vilket väcker min nyfikenhet. Jag letar efter information på nätet och får veta att det är en pollenkorg jag ser.

Jag citerar: "Pollenkorgar, eller pollenbyxor som de också kallas, är humlans förvaringsställe för pollen. Korgen består i styva hår som sitter längs de utplattade bakskenbenen. När humlan trampar runt i en blomma, samlas det pollen över hela kroppen som den kammar av sig med hjälp av benens hårkammar och fäster i pollenkorgarna. I bland kan man se humlorna sitta och surra i en blomma, för att med hjälp av vingarnas vibrationer få loss så mycket pollen som möjligt!
Hos humlorna är det bara de bobyggande honorna som samlar pollen. Alla sorters hanhumlor och honor av de de tjuvaktiga snylthumlorna, saknar därför pollenkorgar." KÄLLA
Det är en växelverkan: Att se och söka kunskap. Att genom kunskap se än mer. Ny kunskap söks. Och så vidare. Det är inte alltid lustfyllt, det är skrämmande att ta del av rapporterna om bristen på humlor och bin. Med detta i bakhuvudet känns surret i trädgården än mer välkommet. Kanske bygga ett insektshotell? Bildgooglar! Att kanske mer medvetet skapa en trädgård som får dessa nyttoinsekter att trivas. Jag hamnar på Sveriges Entomologiska förenings hemsida, se länk, där det bland annat finns information om hur man skapar en insektsträdgård, en entomologisk trädgård. Här finns mer att lära. Och göra.

Förra året dök det upp en del trollsländor. Här gör dammen sitt och jag hoppas kunna få se flera i år. Kollar inlägg från förra året och lånar några bilder från den 31 juli och den 5 augusti.

I min trädgård finns en del bin och humlor, de senare lockar ofta min uppmärksamhet. Det är något charmigt med dem, tror inte jag är ensam om att tycka det. Några bilder tagna den senaste tiden:

 I stäppsalvian verkar den trivas, ja, överhuvudtaget verkar örterna locka såväl humlor som bin.

Fjärilar då? Ännu har det inte visat sig så många i min trädgård, fast... Här en bild från ett inlägg den 26 mars i år:

Två fjärilsbilder från förra sommaren, tagna den 10 juli och 11 augusti.

Men nästan inga nu. Är det för tidigt?

Andra insekter? Flugornas surr och närvaro kan vara irriterande. Gör de någon nytta? Spindlarna brukar framförallt synas på hösten, de kan vara vackra, men också en känsla av fara infinner sig. Myrorna, de myrorna... Myggen! Lössen! Öronvivlarna! Med flera. Insektsträdgård är inte alltid kul, ärligt talat. Förmodligen handlar det om den där balansen, att hålla den i schack. Inte för många och inte för få. Alldeles lagom, varken mer eller mindre. Låter ju enkelt...





4 kommentarer:

  1. Surrande humlor, bin, fjärilar = lycka! Köpte en bok om bin i fjol med mycket intressant läsning och så kan man slå upp och se vilka olika arter man får besök av.
    Inga fjärilar här heller på sistone förutom nåt nattfly. Hade däremot många i början av våren. För kallt?
    Trevligt inlägg som alltid.
    Kram
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Låter som en intressant bok! Trädgården gör att jag blivit mycket mer nyfiken på variationerna som vanligheterna bjuder. En humla är inte bara en humla, ett bi inte bara ett bi.
      Ja, kanske är det för kallt för fjärilarna, vet inte.
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Har märkt att vi haft ovanligt många insekter i år, speciellt humlor och bin har ökat. Det är roligt att de uppskattar de växter vi valt för deras skull. Fjärilar och sländor brukar inte komma förrän efter midsommar här. I år har vi haft otroligt blåsigt och kallt, inte lätt att vara insekt då. Nu börjar vår fjärilsrabatt att växa till sig, så snart fladdrar det för fullt där/ Kram Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror mig också märka fler humlor och bin i år, det råder full aktivitet där ute.
      Fjärilsrabatt, låter härligt! Ska bli roligt att se...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...