onsdag 3 juni 2015

Lite väsen på vackraste vis

En bagatell, kan tyckas. En alltför blek figur, kan tänkas. Men hellre den som gör lite väsen på vackraste vis än den som skriker grällt, både tycker och tänker jag. Känner jag. Ja, så här några bilder från idag, där anagramsbräckan - Tellima grandiflora - leker med sol och vind.

I min lilla lund, på bilderna ovan, är anagramsbräckan väl synlig, men ibland försvinner den nästan i ett hav av annat och hamnar lätt ur fokus, som här:

 Men visst finns den bland olika nävor, allium  etc.

 Blommorna går från toner av lime och vitt till rosa.

 Bladen.

Anagramsbräckan är en enkel och lättodlad perenn, som hos mig växer i halvskugga. Den frösår sig gärna och bjuder småplantor här och där, men inte besvärligt många, utan - i mitt tycke - precis lagom för att kunna komplettera i den egna trädgården och ge som gåvor till andra. Den ska var härdig t o m zon 4, läser jag mig till. Den ska dofta, det visste jag inte. Jag går ut...

...för att komma tillbaka. Nej, jag kände ingen doft. Det står att den doftar på eftermiddagen. Aha! Det förklarar saken! Nu är klockan bara 12.56.




15 kommentarer:

  1. Mmm den är läcker! Men bladväxten bakom i första bilden kompletterade den så fint också noterade jag. Jag har ratat Telliman några år. Den lämnades ifred och frösådde sig hejdlöst. Har rensat bort massor och tröttnat. Men nu i vår så ser jag att jag vill inte vara utan den. Vi ska inleda ett nytt förhållande bräckan och jag :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Bladverken är bland annat jätterams och hostor... Anagramsbräckan behöver, tror jag, rätt kompisar. Och gärna i halvskugga, kanske t o m skugga. Den kan bli så tråkig i fel läge... Men i rätt, så väldigt trevlig.
      Lycka till med ert nya förhållande! =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Så vackra bilder! Ljuset spelar verkligen i bilderna. Jag gillar särskilt den sista bilden.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Så kul att du såg de sista bilden. Gick ut för att ta en bild på bladen, tänkte att de är väl inget precis att fotografera, men blev såg plötsligt att de är vackrare än vad jag tidigare sett...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Hei! Den er kjempefin. Tror aldri jeg har sett den før. Grasiøs plante. Flotte bilder.
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Den är en trevlig växt i rätt sällskap.
      Burkar ge fröplantor och jag skickar dig gärna en sådan när tillfälle ges. Är du intresserad, så meddela.
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Fina bilder! Känns som om anagramsbärckan liksom bergenia kan sälla sig till gruppen underskattade växter, men på dina bilder kommer den verkligen till sin rätt och får glänsa i alla sin prakt.
    Ha det gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och detsamma gäller dina bergeniabilder. Bland andra. Plötsligt ser jag något som jag tidigare inte sett. Det är spännande att utforska i det man annars inte ser eller kanske t o m har ratat.
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Härliga bilder! Den är verkligen fin i all sin enkelhet. Toppen med med växter som sprider sig lite lagom och bildar en fin bas i trädgården/ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Precis, inget storslaget, men tillsammans med annat... svårslaget.
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  6. Ännu en favorit vi delar :) Anagrambräcka är underskattad och framför allt inte tillräckligt känd. Jag brukar klippa av nästan alla överblommade stänglar, men lämna några, då får jag lagom många fröplantor.
    Kram och hoppas du har en fin helg i solskenet.
    Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du också gillar den. Ja, varför är den inte mer känd och uppskattad? Lätt gjort att klippa av överblommade stänglar, som du ju skriver.
      Hoppas du också njuter en härlig helg!
      kram
      Katarina

      Radera
  7. Anagramsbräcka, liten och anspråkslös men så söt med sina små spetsmössor som doftar och ändrar färg. Men den frösår sig bra och vill gärna sprida sig. Härliga bilder. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, visst frösår den sig.. men, som Kristina ovan skriver, klipper man av de överblommade stänglarna så är det löst. =o))
      Ha en riktigt härlig helg!
      /Katarina

      Radera
  8. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...