tisdag 9 juni 2015

Inslag av rött

Var? Till höger om buxbomshäcken (som jag hoppas hinna klippa snart). Den andra bilden är från gräsmattan sett... 
  
...men nu döljs platsen nästan av kermesbär - Phytolacca americana. Vid rosenbuskarnas fötter syns den lilla flocknävan - Geranium cantabrigense 'St. Ola' - blomma. En mycket tacksam marktäckare.

Det är ju bara en liten vrå, en liten bagatell... Brunnävan - Geum rivale - är ett återkommande inslag i trädgården. Nu ser den rätt medtagen ut efter den senaste tidens oväder. Här finns också allium, som inte har något sortnamn då de är fyndade på loppis. De blir rätt stora bollar så småningom.

Men det som jag lägger märke till är att det nu finns inslag av rött här. För någon dag sedan visade bondpionen - Paeonia x festiva - endast knoppar, men nu lyser blommorna i solen.

Den växer nedanför honungsrosen - Rosa Helenae hybrida - som klättrar i päronträdet. Hur är det nu? Skrivs rosnamn kursivt eller inte? Tror inte, men vet inte säkert. I förgrunden schersmin - Philadelphus 'Dame Blanche' - med många knoppar. Snart blommar det i vitt och doftar fantastiskt här.

Jag har inte tänkt på det förr, men rosens taggar är också röda.

Annars är det mest violett här, som den ljusa brunnävan Geranium phaeum var. lividum 'Majus' som språkar väl med allium i samma nyans.

Men, som sagt, här finns en del rött. Nyss har stjärnflockorna - Astrantia major - börjat blomma. Jag har förväxlat namnlapparna, men det kan vara sorterna 'Rubra' och 'Claret'. Ännu så länge blommar de rätt blygsamt, men snart bjuds mer.

Bäcktisteln Cirsium rivulare 'Atropurpureum' är också på gång.

Nedan syns tulkört - Vincetoxicum rossicum - och svart nysrot - Veratrum nigrum, som ännu bara visar grönt.

Den alldeles vanliga stjärnflockan - Astrantia major - blommar snart i vitt. Här finns också anagramsbräcka - Tellima grandiflora - vars blommor nu växlar från vitt till röd/rosa. I det gröna havet finns olika sorters kärleksört, som har sin storhetstid senare under säsongen.

Vattenblänk.

Ja, ett virrvarr... Jag ser att några nävor och en del annat ligger avbrutna och tilltufsade på marken. Någon har varit här. Någon har - förmodligen - legat här.  Jag sticker ner pinnar och försöker göra planteringen mindre inbjudande som vilorum.

 Men i vissa vinklar syns knappast förödelsen. Dock ser jag...

...lite kirskål sticka fram. När man väl har sett den kan man inte låta bli att se. Ungefär som ett myggbett som kliar. Jag promenerar in bilden och rycker bort bladet, ser då - naturligtvis - fler och blir kvar där en stund och rensar. Några har till och med gått i blom, hu! Det där med att se rött handlar inte alltid om kulör...








7 kommentarer:

  1. Så mycket vackert! Och ännu är vi bara i början av denna underbara tid! Jag har också kermesbär för andra året i rad, tänker alltid på dig när jag ser dem eftersom det var här jag fick svaret på växtnamnet som jag undrat så över :-)
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det är sant... bara i början! Fantastiskt!
      Åh! Blir glad att bli förknippad med det trevliga kermesbäret... =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Hei! Det er så himla fint når noe rødt dukker opp i alt det grønne. Det er nesten som man skvetter til. Der! Så vakkert det er hos deg. Nydelige stemninger.
    Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      De röda inslagen gör något med platsen. Både grönskan, men även det violetta får liv. Det är ju inte en julröd nyans, utan en annan ton... Nej, den drar inte mot det gula och varma precis. Spännande med olika nyanser och former, en del lyfter varandra... =o)
      kram
      Katarina

      Radera
  3. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    SvaraRadera
  4. He, he... Nu såg jag också krirkålsbladet. Fick titta en stund. Du skulle inte sagt nåt... :-)

    Som vanligt visar du så mycket vackert. Gillar de röda inslagen.

    Kram Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha! Nä, skulle kanske inte ha sagt något, men när jag såg det förbaskade bladet, ja, då kunde jag liksominte låta bli... ggrrrrrr =oP
      Tack, tack! =o)
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...