lördag 6 juni 2015

En grön dag

Idag är det en röd dag, för flera en gul och blå dag. Det är en viktig dag för några, fast viktig på olika vis. Mörka toner spelas i bakgrunden, tänker jag då jag hör hur åskan mullrar. Då jag tidigare var ute och bekantade mig med väderleken var förvisso himlen rätt grå, men det kändes ändå lovande. Mildväder, inbjudande eller, rättare sagt, utbjudande. Men nu tilltar mullret och regndropparna blir till en riktig skur. Åska kommer, åska går. Regnet avtar, mullret likaså. Ljuset kommer tillbaka. Det blir nog ändå en vacker dag, en skön dag, en grön dag. 

(Vaxklocka - Kirengeshoma palmata. Ormbunke. Oklippt buxbom möter lavendel. Blåregn på pergolan. Olika grönskande blad tillhörande bland annat funkior, blåsippa och smörboll. Vattendroppar på kärleksört och daggkåpor.)

Jätteramsen Polygonatum hybridum - visar nu hängen som öppnat sig som klockor. Jag tycker mig se kjolar eller klänningar som hänger på en lina. Olika gröna nyanser i olika ljus. Även det vita varierar.

Nästan "bara" grönt. Buxbomsklot och häck ska beskäras, formen formas. Viggo anas där på gräsmattan, sover i solen. En grön säng.

Rosen Henry Hudson har ett vackert och friskt bladverk. Nu visar han flera knoppar och några blommor. 

De står där lätt förskrämda efter den senaste tidens starka vindar och kyla. En tid för återhämtning väntar. Pelargoner köps nog oftast för dess blomning, men jag har börjat upptäcka dess variationer i växtsätt och bladverk. Här finns mer att utforska för den som vill. Jag vill.

Den vita kabbelekan - Caltha palustris var. alba - växer i dammens sumpzon. Fröställningar börjar att ta form och jag ska försöka komma ihåg att plocka. I förgrunden anas hasselört, som verkar etablera sig bra efter flytt och omplantering. Jag hoppas på en grönskande och vacker dammkant. 

Förväntan på att även andra ställen snart ska täckas i grönska finns, såsom murgröna på planket. 

Min tanke var att några allium som skulle sticka upp där i ett hav av grönska. En idé som jag lånar från Kungsparken, se länk. Nu blev det en endaste en. Bara en. Iallafall en.

Andra allium, de kommer att bli stora violetta bollar så småningom. Ett virrvarr av småblommiga växter vävs samman av... grönska.

Från ett annat håll.

I rosenbuskarnas snåriga grenverk ser jag plötsligt en snigel. Jag får lust att sträcka in handen, men tvekar. Taggarna hindrar. Ibland är grönska inte inbjudande för annat än ögat.

Men ofta vill jag mer än se. Nyklippt gräs doftar fantastiskt. Viggo njuter på sin matta...

...och med örat på svaj önskar han...

..., såväl som jag, en riktigt härlig dag!






13 kommentarer:

  1. Henry Hudson är verkligen en tacksam ros. Pelargoner är det roligaste jag vet för tillfället, har snöat in på unikpelargoner.
    Önskar dig en fin 6 juni, här regnar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer, Henry Hudson rekommenderas varmt. Frisk och glad. Inte alla rosor som är det precis...
      Unikpelargoner, spännande! Ja, detta är en ny värld att upptäcka! =o))
      Hoppas regnet avtog... o att du iallafall får sol idag.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Så härliga bilder i många gröna nyanser! Du säger ofta att du har så liten trädgård, men du har ju både siktdjup där Viggo anas och gräsmatta.

    Fin dag
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det ÄR en liten trädgård, men ger nog illusionen av att vara större då jag har så många olika linjer, rum osv. Lite som rumsindelningen i ett gammalt enkelt hus, ingen öppen planlösning här inte! =o))
      Ja, och tack detsamma: Ha en härlig söndag!
      hoppas
      Katarina

      Radera
  3. Underbara grönskande bilder som man vill kliva in i! Förstår Viggo till fullo som med hela sin lilla kropp visar hur skönt det är när det är juni och allt är vackert!
    Ha en skön vecka!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, nu är det tid att njuta... när vädret bjuder till.
      Tack detsamma: Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  4. Tänk om man kunde göra som Viggo! Rulla runt i det sköna doftande gräset:-) Det är verkligen en underbar tid som bara väntar på att få exploder ut i allt fint. Jag går och suktar efter rosorna och pionerna och jättevädden och...
    Ha en skön vecka
    Kram Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det kan du väl? Rulla runt i gräset alltså... =o))
      Så mycket på gång, ja, precis som du skriver, snart en explosion!
      Allt gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Så härligt med alla gröna nyanser och bladformer. Jag kan bara hålla med. Har blivit några timmar i bil den här helgen. Behållningen är just det gröna, asparna var fortfarande röda, ekarna gulgrönröda så vackert. Visst är pelargonblad vackra och ibland doftande... :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, det gröna är ändå huvudsaken i trädgården... och naturen.
      Minns barndomen och farmors pelargon vars blad doftade citrus då man tog på dem... Många minnen är dofter (och en del odörer =oP)
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvaraRadera
  7. Jag slås av mångfalden i bladform i din kavalkad och känner att tänk ändå vad naturen bjuder på fantastiska ting?!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att läsa din kommentar! Ja, för precis det var det som slog mig då jag vandrade runt i trädgård och bland bilder: Vilka variationer! Samma färg, men så många nyanser. Och former. Och texturer. Tänk om webben kunde förmedla det taktila, oj!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...