tisdag 16 juni 2015

Försommar

Försommar, grönskan är fortfarande skir och det känns ännu inte självklart att utomhus föredras framför inomhus, att kunna vara där länge utan att frysa och att till och med söka skuggan ibland. Det är underligt, förunderligt, för underligt, hur årstider bjuder en så skiftande tillvaro, tänker jag då jag åter igen går en liten tur i trädgården och ser...

...att stäppsalvian - Salvia nemorosa 'Caradonna' - nu lyser violett i morgonsolen.

Så gör också alliumen, som nu visar rätt stora bollar, som kommer att bli större ändå.

Det är mest grönt, men kikar man noga på bilden kan jätteramsen Polygonatum multiflorum - anas i bakgrunden med sina vita blommor. Den börjar bli trött nu. Här syns också en allium, det är den vanliga Allium hollandicum 'Purple Sensation'. Men annars mest grönt.

Fler allium, nu till köksträdgårdens gräslök. Latin? Jag letar efter dess namn och finner att den heter Allium schoenoprasum. Plötsligt känns den lite mer märkvärdig - värd att märka, lägga märke till - än nyss. Den lilla humlan verkar inte bli störd av min närvaro. 

 Nu blommar den vita bondpionen, vars yttre blomblad nästan är transparenta.

Kontrasten blir stor då jag låter blicken vandra till den mörkbladiga fläderns yttepyttesmå blommor.  Då jag vid ett senare tillfälle kollar, ser jag att det inte alls är fläderns blommor och med tips i kommentarsfältet, tack, tack, får jag veta att blommorna tillhör skogskörveln som sannolikt bär namnet 'Ravenswing'. 

Trädgården bjuder variationer i former, färger, storlekar, dofter... Doftar flädern? Jag vet inte, i skrivandets stund. Doftar pionerna? Detta vet jag inte och får inte heller veta då jag nu tittar på bilden av den vackra röda bondpionen. Bilder doftar inte.

Fast de gör de nog ibland ändå, tänker jag då jag ser bilden av lavendeln. Visst kan jag förnimma dess doft!

Lavendeln är som vackrast nu, precis före den brister ut. Det är nästan så att jag vill att tiden ska stanna, eller gå lite långsammare, för en stund. Låta det vara försommartid länge än.




22 kommentarer:

  1. Så vakre bilder! Ditt første bilde fikk meg til å drømme.... Utrolig nydelig!
    Har har ingen vanlige peoner begynt blomstre enda, "bare" trepeoenene. Jeg er veldig glad i alle slag peoner. Jeg viste i går en rosa trepeon på bloggen min, og den duftet ikke godt i det hele tatt. Dufter gjør de aller fleste, men ikke all dufter godt...

    Ha det godt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Stäppsalvian är fin... skulle gärna vilja att den frösådde sig "för egen maskin", men verkar inte göra så, här iallafall.
      Pionen... tänk att något så vackert inte doftar gott, för det tror man ju gärna att den ska...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Hei! Ja, nå er den tida vi lengter aller mest til her. Alt blir så mye lettere. Å være ute er mye bedre enn å være inne. Nydelige bilder av forsommeren.
    Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, nu är det härligt att vara Även om vädret är lite ojämnt, så bjuds det stunder därute som är magiska.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Så fina bilder! Visst kan man ana doften genom dina bilder. Ibland sätter bilderna fantasin i rörelse och då händer märkliga saker/ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, då man ser något kan dofter förnimmas... Som en nybakad kanelbulle, en kopp kaffe... Blir fikasugen =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Stäppsalvian du har, Caradona, den är så vacker! Måste skaffa sådan! Har sett den på bloggar förut och blivit förälskad men inte kommit till skott ännu!
    Visst är det en förunderlig försommar i år! Det tycks aldrig bli den där grundvärmen, man småfryser allt som oftast. Fördelen är väl att allt går lite saktare och man får njuta av blomningen lite längre. Och för perennernas del har det varit en väldig tillväxt!
    Ha det så skönt i din trädgård!
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Caradonna är underbar! Skulle gärna vilja ha fler... För min verkar inte sprida sig precis... Men blommar dock fint där den står.
      Stundom en känsla av "riktig" försommar, med värme och sol. Men, precis som du skriver, den där grundvärmen har inte anlänt ännu.... Nu regn.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Så fint du har skrivit om allt som händer i naturen just nu. Det är en härlig tid att ta vara på. Ha en fin midsommar. CArita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det är härligt nu. Trots en skiftande väderlek, som inte riktigt alltid bjuder värme och sol... Nu regn och småkyligt. Men bra för växterna med väta, det är det ju...
      Ha en riktigt härlig midsommar!
      önskar
      Katarina

      Radera
  6. Visst doftar fläder och bondpion det kan jag bestämt förnimma. Fina bilder som alltid från din vackra oas.
    Önskar fin midsommar
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Den röda bondpionen verkar inte dofta, kände jag då jag stack in näsan. Men nu har några rosor slagit ut.... Mmmmm, jo, visst doftar de. Härligt!
      En riktigt härlig midsommar!
      önskar
      Katarina

      Radera
  7. Är det fläder? Det ser precis ut som min skogskörvel `Ravenswing`! Nåja, väldigt mycket fint på superfina bilder är det i alla fall!
    Ha det bra!
    Hälsningar från
    en annan Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt! Ja, och vilken tajming!!! Skulle precis gå in och ändra i texten, för såg i eftermiddags att blommorna inte alls tillhörde flädern utan någon annan, men vem? Så ditt svar kom så lägligt, det är precis en sådan! Skogskörvel 'Ravenswing', stämmer så bra med bilderna jag ser då jag googlar. TACK!!! (Jag går in och ändrar i texten i inlägget.)
      Tackar...
      gör..
      din namne =o))

      Radera
  8. Jag tycker också att lavendeln är som vackrast innan den slår ut. Det är en ljuvlig tid nu. Gäller att njuta!
    Trevlig midsommar!
    Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu är det härligt och det händer mycket i trädgården. Lite varmare vore inte så dumt... =o)
      Tack, detsamma: Trevlig midsommar!
      önskar
      Katarina

      Radera
  9. Ja här går jag också och väntar på att mina pioner ska börja blomma. Läcker salvia du har så gracil och fin.

    Ha en riktigt fin midsommarvecka
    Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Här är det "bara" bondpionerna som blommar, doftpionerna är endast i knopp. Än.
      Salvian, en favorit =o)
      Ja, och tack detsamma: En härlig midsommarvecka!
      önskar
      Katarina

      Radera
  10. Mmm... ..drar in dofterna för visst finns de där i alla härliga bilder! Även om flädern i nästa sekund leder till rejäla nysningar. Den vita bondpionen var en to-die-for växt. Ravenswing finns här också och jag tycker väldigt mycket om den. Rödare och rödare blad ju soligare den står. Ibland drömmer jag om en frösådd som blommar i rosa... Annars tycker jag den sår sig precis lagom lite för att hålla liv i beståndet :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Prosit! =o))
      Den vita bondpionen... en av alla dessa loppisfynd från Alnarp. Om Ravenswing flerfaldigar sig kanske någon flyttas till soligare läge, vore kul!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...