torsdag 18 juni 2015

Tröja och regnjacka. Solglasögon i fickan...

Tvättmaskinen har gått sönder. Igen. Jag försöker tänka positivt... Det vore värre om det varit kylen och än värre med frysen, för då blir läget akut. Apropå frysen, det är inte så väldigt varmt därute. Det blir förmodligen en kall midsommar och inte alls den där "som i reklamen" med lätta sommarklänningar i sol och värme. Nej, i varm tröja och med regnjacka till hands firas den svenska sommaren på vanligt vis: Med vädret i fokus! Jag kikar ut, gråväder idag. Det har regnat under natten. Välbehövliga droppar på den torra marken. Men utomhus lockar inte riktigt i denna stund, så jag bläddrar bland bilder tagna de senaste dagarna. Blicken landar på ett nyss inhandlat fat, som lyser vackert i solen som vandrar in genom fönstret.

Fatet har en särskild turkos ton och lyfter allt som läggs därpå. Nöjd. Glad och överraskad blev jag av en kommentar i förra inlägget. Jag som trodde det var flädern som bjöd vita blommor...

...men som tur är så reagerade Katarina (som har den fina bloggen Katarinas trädgård) och fick mig att se att det alls inte är flädern som blommar utan dess granne. Katarina gav mig namnet skogskörvel `Ravenswing`.

Till vänster fläderns blad. Till höger bladen som tillhör blommorna.

Strax intill, ett virrvarr av aklejor och humleblomster.

 Rosor! Henry Hudson visar många blommor och knoppar som lovar mer.

Geschwinds Nordlandsrose har precis börjat blomma.

Charles de Mills och den speciella gröna rosen - Rosa chinensis var. viridiflora 'Green Rose' - visar knoppar.

Visst är det en löftesrik tid... Men Mme Alfred Carriére då? Tanken var, hm är, att hon ska klä planket och vandra över till äppelträdet och på så vis bilda väggar och tak vid den lilla uteplatsen. Det ser mest grönt ut, fast då jag står på kökstrappan ser jag att hon visst blommar där i toppen på trädet.

Då jag kommer närmare kan jag knappt se blommorna från den egna trädgården. Rosorna sträcker sig mot solen...

 ...så det är säkert vackert från grannarna sett. Jag får skärpa blicken för att överhuvudtaget...

...kunna se och njuta några av dessa förföriskt vackra blommor.

Trädgård är inte alltid enkelt. Brunnävornas blad är fula. Jag ber om och får hjälp på AoT-forumet, se tråd. Det är sannolikt mjöldagg, nu ska jag klippa ner och vattna. Kanske spruta med några av de förslag som ges.

Strax intill brunnävorna leker den knoppande tulkörten - Vincetoxicum rossicum - med allium, stjärnflockor med flera en stund då solen bjuder ett ljus...

...som gör det skira än skirare och det tunga lättare. Kikar ut. Fortfarande gråväder. Strax ut på hundpromenad, det blir tröja och regnjacka. Men jag stoppar ner solglasögonen i jackfickan, för... man kan ju aldrig veta och alltid hoppas.





12 kommentarer:

  1. Så vakre bilder du tar! Været er grått her også, og det er så kjedelig. Vi trenger all den sol vi kan få nå om sommeren...

    Så dumt med vaskemaskinen, for en klarer seg ikke uten den. Godt at du holder motet oppe! Kanskje solen dukker opp likevel hos deg, og du får litt oppmuntring!

    Ha en god dag likevel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, vi kan ju hoppas på den där med sol. Och värme. Men det kommer, det kommer... Tvättmaskinen har krånglat länge, så det var liksom dags. Men pengar kan ju helt klart användas till roligare ting, såsom växter till exempel =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Hei! Turkis er en yndlingsfarge. Flott bilde. Jo, det må være 'Rawenswing'. Har akkurat vært ute for å hente et blad. De ser helt like ut.
    Her har det regnet ganske mye i dag, men nå skinner nesten sola. Det er ganske kaldt.
    Vi vil ha sommer. Ha det godt! Klem Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, och tack för att du tog dig tid att kika inom och kolla... Jättesnällt!
      Nu vill vi ha sommar! "Någon" tränar oss i tålamod... suck!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Så vackra bilder!
    Glad midsommar!
    /Anja

    SvaraRadera
  4. Ja, det var ju det jag tänkte, fläderblommorna ser inte ut så där :)
    Stort tack för Englandstips! Jag vill helst åka nu med en gång...
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men jag blev osäker... för minns inte om flädern blommade förra sommaren (nyplanterad då).
      Åh! Du kommer att ha det helt fantastiskt i England, det är verkligen ett trädgårdsland i något annan bemärkelse än köksodling, ha ha!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Underbara bilder du bjuder på. Älskar försommaren mer än högsommaren.
    Önskar dig en skön helg.
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Instämmer, försommaren har något visst, dess skirhet och ljus (hm, fast nu blött och mörkt, men vanligtvis så... )
      Tack o detsamma önskar jag dig: Glad midsommar!
      /Katarina

      Radera
  6. Älskar fatet! Och frukten nummer 1 för foto är tydligen citron har jag fått lära mig. Om mäklarfotografer får bestämma fyller man skål efter skål med citroner.... Nepp så bled det inte ;)

    Vädret ja... hade en tanke om fiiint väder, väder för rensning och plantering innan jag åker på semester. Tid att ta igen. Nu blev det tid för att ta igen mig istället och faktum är att det känns riktigt bra nu :)

    Ha en härlig midsommar! Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fatet är fint. Dessutom tjänade jag pengar då det var rea. Jojo.
      Ibland blir styling à la mäklare lite för uppenbart och får mig att fnissa... (Hade räkor på fatet häromkvällen och då var det nästan än vackrare... =o))
      Ibland - hm, rätt ofta - kan det vara skönt att "bara" hålla fritt och faktiskt inte kunna vara så handlingskraftig.
      Tack o detsamma önskar jag dig: En riktigt härlig midsommar!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...