måndag 22 juni 2015

Nedslag i det som är nu

Dripp, dropp, dripp, dropp. Det har regnat sedan arla morgonstund och det bara fortsätter och fortsätter. Det är ett kraftfullt regn, rena duschen. Trädgården känns inte inbjudande, men det är ju fortfarande en trädgård. Ja, så jag ger mig ut i blötan och blir strax en del av den. Några nedslag i det som är nu.

Då jag står på kökstrappan blickar jag ut över "ägorna". Rakt fram och till höger ser jag lavendelrundeln som behöver beskäras längs kanterna så att gången blir... gångbar. I förgrunden rosen Henry Hudson som onekligen verkar deppa.

Till vänster! Strandirisen - Iris sibirica 'Blue King' - börjar bli rejält trött.

I samma plantering som strandirisen ovan finns också flenört - Schrophularia nodosa, som är en av de växter som regnet nästan gör vackrare än annars.

Ja, en del tål regnet bättre än andra. Som exempelvis rosen Winchester Cathedral, som inte verkar låta sig nedslås av alla dessa droppar.

Fikonets blad blir tunga i blötan. I köksträdgården glänser ängssyran - Rumex acetosa.

En droppe har lagt sig att vila på ett kålblad. Jag ser nu ett litet djur därunder, vad är det? Kanske någon som använder bladet som paraply? Eller är det en glupsk en? Vet du?

Går genom köksträdgården ner till den lilla uteplatsen och blickar ut mot dammen och "lunden". Regnet skapar rörelse på vattenytan, tyngden får flera att lägga sig ner.

Mellan uteplats och gräsmatta, en plantering som omarbetades förra sommaren, se här. Nu har de gröna bladverken växt till sig. Jag går från vänster till höger och ber er blunda för gräsmattans tillstånd, som är ett av trädgårdens alla förbättringsområden. Grönskan består bland annat av olika hostor, liten sockblomma. blåsippa, majoniabräken - Cyrtomium falcatum - och japansk starr.

Jag går till den lilla hörnan på andra sidan dammen och ser flera stänglar och knoppar hos krolliljan. Det är den alldeles vanliga, dvs Lilium martagon.

Dammen från detta hållet. Julrosen är en av de få som bjuder blommor här och nu. Annars mest grönt.

Nu går jag vidare mot rosenhäcken och den lilla gången som leder vidare in i grusträdgården och mot ett åtråvärt... inomhus.

 På ena sidan gången syns flera knoppar på rosen Charles de Mills, dess färg talar väl med bäcktisteln - Cirsium rivulare 'Atropurpureum' - som växer bakom buxbomshäcken.

 Har snigeln drunknat?

Blött, blött, blött. Himlen är alldeles jämngrå, det ser inte hoppfullt ut precis...

...att jämföra med en bild som jag tog igår. (Geschwinds Nordlandsrose)

Men det var då det. Nu fortsätter regnet och det som redan är blött blir blötare ändå. Jag också, för nu är det inte bara droppar som faller på mig, nu droppar även jag. Så har jag blivit ett med regnet och trädgården, jag är en del av gemenskapen liksom. Fast... Nä... Strax hastar jag inomhus, där jag låter regnkappan rinna av i badrummet. Dripp dropp, dripp dropp.






8 kommentarer:

  1. Tack för den blöta turen genom din trädgård. Lite tråkigt när växterna lägger sig ned i regnet, det ser så ledsamt ut. Men somligt blir vackrare av regnet, och sträcker upp sig. Hoppas att det snart klarnar upp igen, och blir lite varmt och somrigt/ Titti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du följde med, alltid roligare med sällskap! =o)
      Ja, och nu hoppas vi på värme och somrigt...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Takk for en våt tur i hagen. Her er det faktisk 9 år siden det har falt så mye regn på så kort tid. Vi fikk 3 cm vann inne på gulvet i galleri og uthus, så det var bare å brette opp ermene og tørke opp.
    Vi fikk hagebesøk på kvelden, og da hadde heldigvis sol og vind tørket opp i hagen, og det meste hadde reist seg igjen.
    Nå får vi bare håpe på litt varme :-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att ni följde med!
      Vilken tur att det hann torka upp till besöket, inget roligt annars. Ja, och nu bara hoppas på lite varmare väderlek...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Så fina bilder! Regndropparna gör i alla fall att växterna får en underbar färg på dina vackra bilder, annars är det inte mycket glädje med allt regnande. Lagom är bäst, men i landet Lagom tycks det alltid vara antingen eller. Antingen torrt och otrolig hetta eller också ett lågtryck som aldrig vill lämna oss. :(
    Jag väntar på att mina krolliljor ska slå ut. Har aldrig sett dem blomma förut. Det finns alltid något att längta efter i en trädgård!
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det är sant, i Landet Lagom... är det inte lagom alls. Just nu.
      Krolliljor, en fantastisk upplevelse när den allra första slår ut. Jag var med om det för några år sedan. Har bara "vanliga", men det kvittar. Det var magi! Ja, så förstår din väntan, varit - och är där, själv. För den där magin avtar inte, kanske tilltar.
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Har läst ikapp och ser många växter och vyer i din trädgård som jag tycker om. Och så fick jag äntligen namnet på en växt jag inte visste vad det var - flenört. Det där vi inte talar om är ständigt närvarande och gör det inte lätt att trädgårdera just nu.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack!
      Flenörten bara dök upp här... och jag gillar den.
      Det vi talar om... Idag har det varit ännu en dag i samma anda. Dock, struntade jag o trädgårdsvänner i det och åkte till Åbergs i Ystad. Tjocktröja och jacka. Hade kunnat ha strumpor, men nä... det är ju ändå sommar. Sägs det. =o))
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...