torsdag 24 maj 2012

Blå aklejor

Det varma vädret gör att allt i trädgården går i högt tempo. Utom jag. Söker mig till skuggan och tackar för att trädgårdens träd skänker sådan. Ser att en mängd aklejor har slagit ut. De mesta går i vita, rosa och vinröda toner. Men några är blå. kanske mot det lila hållet ibland. Ljuset skiftar och blommans färg med det. Hur kom de hit? Jag vet inte, förmodligen är de minnen från förr. De är välkomna.

Den tvåfärgade är något mer lågväxande en de andra. Eller beror det på läget, där den trängs bland annat som också vill ta plats.


En annan akleja står precis framför doftpionen, ja, så tätt inpå att det på håll kan se ut som om pionen blommar i blått.

Härlig upptäckt! Denna har jag inte sett förut. En skirt blå, nästan denim, akleja som dykt upp bland rosen Henry Hudsons grenverk. Mycket ljusare än den förra. Ska bli spännande att följa hur den utvecklas. Ja, och ta frö och se om jag kan få fler. Inte säker på vad det blir när det är aklejor som "pratar" med andra aklejor och skapar variationer. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...