onsdag 30 maj 2012

Häromdagen...

 ...sken solen och det var riktigt varmt. Jag passade på att äntligen lägga färdigt stenen runt lavendelrundeln. Skönt med en dyna att sitta på, tänkte jag. Skönt med en dyna att ligga på, tänkte han, och passade på medan jag hämtade mer vatten för att släcka törsten i värmen.

Buxbomen behöver tuktas, vilket gjordes senare den här dagen. Irisarna är inte utslagna än när bilden togs. Nu lyser de i blått, se förra inlägget. Gräslöken blommar och skänker färg till örtagården, där det annars mest är grönt i väntan på sådant som komma skall. 

På den första bilden är det blodtoppens bladverk som dominerar i förgrunden. Det är den vanliga Sanguisorba Officinalis med vinröda blommor. Bladverket från hängpimpinellen, Sanguisorba Tenuifolia 'Stand Up Comedian" är anslående, här väntas vita hängande blommor.

De flesta tulpaner har nu gett upp. Nyss visade denna ljusgula blomkraft. Namn? Vet inte, troligtvis har lökarna följt med då jag fick en påse från en gammal trädgård i Lomma. I skrivandets stund är det en vissen tulpan, på väg in i den långa vilan.

Bondpionen blommar nu med kraft. Blomningstiden är kort, snart täcks gräset av dess röda blomblad. Det passar mig bra att den inte blommar alltför länge, med tanke på hur dess stora lysande blommor "slår ut" det mesta i sin omgivning. Nåväl, den fanns här när jag kom och jag vill inte gärna köra ut den.

En liten runda i köksträdgården, där fortfarande inte alla pallkragar är tömda på "växter på väg". Nåväl, det är ändå någon liten köksodling på gång. Några bönor har inlett sin klättring. Salladsbladen har jag börjat plocka av.

Den där salladen har jag ju valt bort! Odlade den förra året, ingen smakupplevelse i mitt tycke, dock  en vacker, vänlig och växtvillig sallad, Och tydligen även en vilde, som väljer själv.


2 kommentarer:

  1. Oj så det växer i din köksträdgård, Jag har just fått hem pallkragarna (praktiskt) som ska bli ett köksland. Äntligen, i år ska det ske, så gott att hämta grönsaker ur egen täppa.
    Det är något "konstigt" med din adress när du skriver en kommentar. Det brukar gå att klicka på namnet så kommer man till bloggen men det funkar inte med din. Många går den vägen för att kommentera, kanske kan vara något att kolla på. Ha det fint i din härliga trädgård!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för att du larmade om min adress. Nu har jag - förhoppningsvis - fixat den.
      Ja, och visst är det härligt med att äta ur egen skörd.... Än så länge är det bara sallad, gräslök och lagerblad som gått att plocka. Dock, den sistnämna ser ut att behöva piggas upp...
      Ha det riktigt gott du också!

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...