tisdag 29 maj 2012

Iris "Slitna Jeans"

Iris sibirica. Strandirisens höga gracila stänglar lyfter blommorna över annat. Den har en färg som slitna jeans. Mer blå än lila alltså. Än så länge namnlös, men tror att det ska finnas en lapp. Någonstans. Får leta. Jag har några plantor och skulle gärna ha fler. Kanske på gång, då jag har tagit frön och sått, nu pyttesmå irisar som kikar upp. Det ser lovande ut. Fast vet ju inte med säkerhet vad de  kommer att visa för färg/er, men hoppas på fler av denna. Eller kanske något annat lika fint.

För några dagar sedan fortfarande i knopp. Vackra även så. Ja, sedan, framförallt med lördagens solsken och värme, så slog blommor ut i rask takt. Borde filmat.

Denna iris växer i en plantering, som är "under utveckling" (som så mycket annat).  Om - eller varför inte ett hoppfullt "när" - jag lyckas få fler av denna iris, via frösådder och/eller delning, ser jag framför mig hur hela planteringen skulle lysa i blått, medan annat får tid att växa till sig.

2 kommentarer:

  1. En sådan fin iris, förstår att du drömmer om ett helt hav! Skulle bli jättefint! Lycka til med frösådden!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Ja, och i år är det ju många blommor, dvs många fröer... =o) (Jodå, blir nog bidrag till fröbibban, men är det annars någon som önskar så kontakta mig gärna så ser vi...)
      Allt gott!

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...