torsdag 3 maj 2012

Dammen, nästa steg

Förra steget var att tömma dammen på sörjan (äpplemoset). Attans vad den (och även jag) stank. Nåväl, det gick ändå rätt lätt och gödningen kommer väl till pass så här på våren. Kanske var det ändå meningen? Dvs en god idé att inte plocka upp fallfrukten. Eller inte. 

Försök att skapa stabilitet

Med dammen tömd ser jag ju att jag inte alls byggt de där tydliga terasserna som jag trodde, utan det är rätt sluttat och instabilt för såväl växter som stenar/grus, dvs sådant som ska synas från ytan. Jag har nu börjat bygga med stenar och grus. Byttan i sänkan är en näckros, som stått i dammen över vintern. Handtagen får sitta kvar tills jag sett om hon/han/hen lever.

Dammen sett från det blivande woodlandet, gräsmatta till vänster, plank/grannens husvägg till höger.

Dammen sett från den lilla uteplatsen:

Dammens omgivningar

Dammen möter alltså en bit av uteplatsens stenläggning direkt. Annars är det bl a flera hostor här, fler finns att plantera. Tänker att denna del av dammen, som också möter gräsmattan är lite "lättare" i sitt uttryck.

Det finns ett sluttande parti nära gräsmattan, se sista bilden ovan. Funderar på att lyfta på duken och göra sluttningen planare. Tanken är att här skapa en flytande övergång mellan torr- och våtläge. Använda sten, men också grönt som mjukar upp. Något krypande, kanske tuvbildande. Vad kan användas?

Längst bort mot det blivande woodlandet, tänker jag ormbunkar både i dammen och på marken. Mjuk övergång. Mer lummigt här. "Tyngre". Kanske, förutom en del sten, även använda trä, gamla grenar. Gärna mossa.

Längst med grannens husvägg och plank, som nu lyser vitt och måste kläs i grönt (en senare fråga) finns möjlighet att plantera en hel del, där det som finns på land också möter/går över i det som finns i vatten.

Växter i dammen

Det finns en näckros som ska bli mörkt rosa, tror jag. (Inhandlades i fjol sensommar och har aldrig blommat.) Jag en del humleblomster, som jag förstår kan trivas som sumpväxt. Borde väl kunna planteras såväl i som utanför dammens markduk. Isåfall en bra täckande övergång. En planta svärdtåg (Juncus ensifolius), är övervintrad och verkar pigg. En kärrbräken (Thelypteris palustris), som inte visar något liv alls. Tror ni den är död? Till sist en bytta med något som jag inte minns vad det är. Inget syns. Än. Får väl se om det kommer upp något.

Igår besökte jag Akvarie-Piraten här i Malmö. Gick därifrån med två  japanskt blodgräs (Imperata cylindrica 'Red baron'), två hästsvans (Hippuris vulgaris) och vardera en bäckveronica (Veronica beccabunga), dvärgkavledun (Typha minima), strimsäv (Scirpus lacustris 'Albescens') och nålgräs (Eleocharis acicularis). Dessutom tre buntar hornsäv.

Jag vill hålla färskalan rätt så dämpad och lugn, för det är så mycket som händer överallt i denna lilla trädgård ändå. Fortsätter att leta fler växter. Är det någon växt som du har i åtanke som jag "måste" ha, ja, glad för tips blir jag ju.

En växt som eventuellt läggs till är sippsvans, se länk
En annan växt, som verkar kunna täcka kanter bra den lilla växten med mörkt röda blommor, se första bilden i inlägget, länk. Vad kan det vara för något?

Sätt att plantera i dammen

En tanke, kanske feltänkt, men kanske ändå värd att tänkas. Jag har ett grunt område lämpligt för sumpplantering. Så har jag bara en kruka av en växt som jag gärna vill ska täcka området. Krukan är begränsad i omfång. Även färdiga planteringskärl har ju en gräns. Om jag, i detta grunda parti, skulle bygga på plats en odlingsbädd med grus, kanter som begränsar av sten och sedan kanske toppa med småsten/singel. I detta plantera. Fylla dammen försiktigt och låta det sedan stå till sig och stabiliseras. Inget annat. Kommer det att fungera?

Dammens tax

Fåglarna visar stort intresse för dammen, men större är nog taxens. En vattenälskande sådan. Viggo! NEJ! NEJ! NEJ! 

2 kommentarer:

  1. Har ju egentligen ingen damm, utan mera en blötbädd med en liten vattenspegel, så mitt problem är främst att inte låta vissa växter ta över.
    Förstår nog inte riktigt vad du menar i "Sätt att plantera i dammen", så jag kan inte ge några synpunkter på det.

    Du frågade efter något krypande till det sluttande partiet nära gräsmattan.

    Fick en växt, som jag inte vet vad det är, från någon - minns tyvärr inte heller längre från vem - som jag har i våtbädden. Den är låg och krypande. Variegerad. Skulle kunna liknas vid en variegerad vintergröna, men den här blommar nog aldrig. Den växer rätt snabbt, så jag har fått dra bort en del från min lilla bädd. Om du vill ha utav den, så delar jag gärna med mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där växten du skriver om verkar intressant! Vore roligt med en bild, har du någon? Ja, kul att se din blötbädd också...

      Det där med sätt att plantera, var nog lite otydlig. Men jag ska försöka göra, fotografera det hela, så får vi se...

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...