tisdag 22 maj 2012

Dammkanter: Hur gör naturen?

Funderar, letar information, köper en del växter, funderar igen, letar lite till osv. Nu dags att gå från ord till handling: Dammen ska fixas! Nu! Jag testar en del lösningar som jag inte alls är säker på, men om jag tänker på hur det går till i naturen, så bör väl detta fungera. Tror och hoppas jag. Arbetet påbörjas, men blir inte färdigt. Fortsättning följer.


Torv möter dammduk möter torv

Min strävan är att dammen ska se så naturlig ut som möjligt. Hela året. Dvs inte "bara" då sommarens växter kan dölja gummiduk, utan även som naken under den skånska vintern. Jag vill gärna att dammens vattennivå är ungefär densamma som den omgivande marken, dvs inte bygga upp en kant runtom dammen med exempelvis sten. Jag provar en idé som kanske är klok. Eller inte. Jag lägger torv mellan mark och dammduk. Sedan torv mellan dammduk och vatten. Tanken är att torven ska kunna gömma gummiduken snittyta. Komplettera med en del grönt och sten. Undrar om det fungerar. Hoppas.

Vattennivån utgår från den stenlagda lilla uteplatsen. Bilden visar hur sten möter torv, som sedan möter dammduk, för att sedan möta torv etc och vatten. Kantar på samma vis runt hela dammen, förutom de ställen där det är slänter och där sten/grus blir övergång.

Torv, sten och trä möter vatten

Jag bygger kanterna med bitar av torv, som jag försöker låsa fast med hjälpa av sten och trä. Låg gamla träbitar längst ner i trädgården, kom till användning.


Plantering av sumpväxter

Några gånger använder jag speciella textil"krukor", men annars planterar jag i torv, med lera och jord, men mest torv. Stabiliserar med en del sten. Tror att spridningen av växterna sedan kommer att göra sitt för att binda samman det hela.




Växt möter växt

Jag låter Iris Sibirica och Gerum Rivale mötas såväl i vattnet som fastlandet. På den övre bilden är det irisen som är planterad både till vänster och höger om dammduken. På den nedre är det humbleblomstern som blivit planterad i sumpområdet, men som också ska planteras i den torra marken. (Lite tveksam till om jag ska ha humleblomster, om det blir fint med allt gräs osv, men får vara så här så länge.) Ska leta fler växter som kan växa både i sump/blöta och på land. Något vintergrönt?


Dammens sluttningar

På ena sidan har jag gjort en sluttning, tänkt att bli en mjuk övergång som läggs med mindre sten/grus. Inser, medan jag jobbar, att det behövs något som stoppar allt från att kana ner för slänten. Jag lyfter gummiduken och gör en puckel i jorden, det blir ju ett litet hinder för ras. Sedan strör jag lite sättsand över gummiduken. Hittar en bit säckväv i skjulet. Lägger ut den, så att den kan "hålla fast" såväl växter som sten/grus. Sedan ytterligare lite sättsand, för att sedan lägga ut småsten. Här ska det - så småningom - kompletteras med en större variation av sten och grus. Kanske något annat. Övergången till marken (plantering och gräsmatta) kommer att vara sten/grus/växter.
Det finns fler sluttningar, grus/stenövergångar mellan vått och torrt. Nedan är jag inte riktigt klar över hur jag ska göra övergången.

Dammens andra del och eventuella bäck

Allt är ju inte färdigtänkt och färdiggjort. Jag lämnar dammdelen som är mot det mer lummiga "woodlandet" (i vardande) och gör inget där. Än. Funderar på bäck. Såg en riktigt fin i en annan trädgård i fredags och ja, blir ju så sugen. Gummiduken skulle kunna vecklas ut och nå en bit... Tänker också ta en runda i skogen och se vad jag hittar. Eventuellt något att jobba med.

Inför vattenfyllning

Innan vattennivån höjs passar jag på att lyfta upp byttan där näckrosen huserar. Jodå, den visar ett blad, dvs den lever. Klipper byttans handtag, för nu ska den nog stå där den står. Nu är dammens inre kanter redo för vatten. Kikar runt och känner att det nog är någorlunda stabilt, men ändå osäker: Kommer det att hålla?

Vattenfyllning

Mycket försiktigt fyller jag dammen med vattnet. En del bitar torv förflyttar sig, men det mesta håller sig på plats. Kan inte fylla riktigt fullt, behöver höja marknivån på en del ställen först. Ser att jag planterat en del på för hög nivå, förflyttningar görs. 

Sakta döljs mitt arbete. Känns lite så, för strax är det mesta under vattenytan. Ser att kanterna måste justeras med mer torv och annat så att de också kommer i nivå och kan möta den torra kanten. Men det får bli en annan dag. 

Hur naturligt vill jag ha det?

Bortrest och hemkommen. Direkt ner och kollar dammen. Ser att fåglar har gjort en del arbete med torven. Lite här. Lite där. Fåglarnas medverkan måste ju vara naturligt på riktigt, men riktigt så naturligt vill jag nog inte ha det. Inser att jag, tills torv och annat satt sig, kan behöva skydda dammen från, iallafall en del av, naturens ingrepp =o)

Hemkommen ser jag också att dammens yta (och omgivning) nästan är täckt av äppleträdets blomblad. Håven är trasig. En ny måste inhandlas. Idag!

Fortsättning följer!






9 kommentarer:

  1. Så skickligt och noga du arbetar med dammen! Det ser ut att bli jättefint!
    Fick ju flytta bort en funkia med stora blad från dammkanten, då den blev för omfångsrik, så åtminstone den sortens funkia kan växa både fuktigt och torrt.
    Det ska bli roligt att se din damm, när vi har forumträffen.

    Kram/Märit

    SvaraRadera
  2. Märit, tack! Nu har fåglarna "hjälpt till" en del, märker att de är mycket intresserade av torv. Taxen Viggo har också plumsat i... på jakt efter sin boll (som ju också hamnat däri). Blir nog lite bättre när det blir omgivande växtligheter som kan sätta visst stopp för bollars rullningar och hundars spring. Men fåglarna... de får jag nog leva med. =oP
    Intressant med funkia och dess möjligheter att växa både torrt o vått. Ska jag kolla upp. Har massor av funkior på vänt som ska till dammområdet, så det vore perfekt.
    Tack för tipset!
    Ha det riktigt gott i värmen!!!

    SvaraRadera
  3. Kom på en annan växt idag, som kan växa både i dammkanten och på land; Munkrenfana. Hos mig växter den i den fuktiga torven på kanten, men man får hålla efter den, för den sprider sig väldigt snabbt.
    Har också en Astilbe, som blandar sig med Munkrenfanan och tydligen också kan växa i fuktig torvblandad jord, liksom även torrt.

    Gör som du - sitter under träden och bara njuter, stora delar av dagen!

    Kram! Märit

    SvaraRadera
  4. Vera, tack tack för dina tips. Läggs till listan.
    Helgen bokad, men skulle egentligen, ja, kanske inte hellre, men också jobba med dammen och dess miljö. Nåväl, tålamod sägs ju vara en dygd, men jag är nog inget dylikt mönster =oP
    Annars, underbart väder - värme och ljus. Bara att njuta.
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vera? Nej, nu blev det ju fel. "Pratar" med Vera på AoT-forumet och så slintade jag. Det är ju Märit såklart som inlägget är riktat till. Ber om ursäkt, men tror att du nog fattade att det var till dig jag skrev. Ha det riktigt gott, Märit. Ja, och allt gott till Vera också, nu när jag ändå är igång... =oP

      Radera
  5. Blir ju hur bra som helst! Det finns en sak jag inte tål alls, och det är folk som tar lika stora kullerstenar runt hela dammen, och detta är ju motsatsen, supersnyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Ja, det där med tycke och smak är ju så olika. Och lika ibland. Kan nog kännas lite krystat med min längtan efter - iallfall till synes - naturliga lösningar så här i staden, men andra hus och plank närvarande. Min längtan efter den där naturtomten med lite berg, lite skog och lite sjö/hav...jaa, och med cykelavstånd till city. Nja, denna längtan får liksom (iallfall visst) utlopp i denna lilla damm med dess "hittepå"-kanter. =o)

      Radera
  6. Vad fint det kommer bli!

    /Lillianna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack! Ja, får väl se hur dammen kommer att se ut efter denna vintern. Nu töväder... så en spännande tid.

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...