fredag 25 maj 2012

Smått, smått, smått... i behov av stort

Igår eftermiddag, som blev tidig kväll, kröp jag runt lavendelrundeln för att stenlägga cirkeln. Lyfter blicken och ser hur vackert brunnävan (Geranium phaeum L.) fångar solen. Så även de allium, ännu inte fullt utslagna, som står längre bak i planteringen. Vilken sort? Vet inte, det är loppisfynd. Men de har rätt stora bollar. Fler sådana allium behövs i detta sammanhang, där det nu är så mycket småblommigt som dominerar. Behövs något större som skapar struktur. Som sagt fler allium, men kanske också något annat. I förgrunden buxbomshäck.

Låter jag blicken vandra något åt höger dominerar anagramsbräckan (Tellima grandiflora). Stjärnflockans stora blad gör att det ser rätt rufsigt ut. Något att fundera på. Ser fram emot att ligusterhäcken ska växa upp och bilda en tät grön bakgrund som döljer grannens pinniga syrén. I framkanten daggkåpor som bildar gräns mot singelgången.

Anagramsbräckan gör ju inte mycket väsen av sig, men jag tycker om den för just det. Brunnävan anses av somliga som rena ogräset, men jag tycker inte att den sprider sig så väldigt. Nej, båda dessa är favoriter hos mig. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...