tisdag 8 maj 2012

Blicken faller på...

...den gröna helgonörten. Santolina rosmarinfolia. Förra året beskar jag rätt kraftigt under våren. Den blommade inte alls under sommaren. Jag är ju inte säker på orsak och verkan, men i år har jag inte beskurit den alls. Bara att hoppas. Vänta och se. Hur blommorna ser ut? Blekgula, ja, vaniljgula knappar. Se länk.
 

Moln och rätt kallt därute. Känns som förra veckans höghastighetsvår växlat ner till ett lägre tempo. Nu en chans att hänga med i alla dessa skeenden. Fast kunde gärna få vara lite varmare ändå. Utlovas regn ikväll och under morgondagen. Kanske passa på att ta en runda med gräsklipparen under dagen, gödsla och sedan hoppas på att under sker: En tät och ogräsfri grön matta infinner sig! 

Sockblomman - Epimedium L. - är en rätt ny bekantskap, men absolut här för att stanna. Jag har några loppisfynd som gjordes förra året. Tidigare blommade den med röda blommor. Nu visar en annan vita och en tredje ljust gula, se bilden. Den röda och gula står alldeles för trångt, där det trängs i rosenhäcken. Ska flyttas till annat och bättre läge. Men görs först när läge är, dvs efter blomningen.

Gullvivan - Primula veris - är riktig vårglädje. I det grå ljuset verkar färgen nästan dra mot orange, medan den i solsken lyser klart gul. Tycker nog mest om primulor som har denna form, dvs en stängel som lyfter blommorna ovan grönskan. Finns ju en mångfald av sorter, vore roligt att ha några fler. Något att ta reda på, veta mer om och kanske införliva i trädgården.





2 kommentarer:

  1. När du nu ska bli en primulanörd, så har jag frösådda Lundvivor, Primula elator, som du också kan få utav. De är så fina med stora blekgula, rätt öppna klockor. Vill du att jag ska plantera en sådan i en kruka, till dig?

    Kram/Märit

    SvaraRadera
  2. Märit,
    Bildgooglar och ser att... jag är mycket förtjust i lundvivor. Visste det inte innan.. (Ja, och känner riktigt hur nörderiet är på gång.) Ja, så är det OK för dig vill jag jättegärna ha en planta.
    Tack, tack!

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...