måndag 9 april 2012

Damm, bilder från Chelsea

Sökandet efter klarhet, insikt och... ja, vad mer jag nu kan behöva, inför planering och förändring av dammen, fortsätter. Tittar bland bilderna från Chelsea, som jag besökte förra året. Ja, här några som inspirerar mig.

Sluttning: En bild från utställningsträdgården Tourism Malaysia Garden. Vackert med stenen och det gröna som mjukar upp. Vad för grönt skulle jag kunna använda för att skapa samma effekt? Tänker att det kunde vare en lösning på dammens sluttning nära gräsmatta. Det är ju bara en liten damm, så skulle välja en variation av stenar i den storlek som är på bilden, men nog också några mindre och kanske någon enstaka stor. 

I skuggan under päronträdet: Kanske mossa, göra som en liten halvö. Fast jag skulle inte använda sten som de gjort på denna bild, är inte helt förtjust i det. Men mossan är fin! Vilken trädgård på Chelsea? Minns inte vad denna hette.

I full sol: The Hesco Garden visar damm i full sol. Delar av min ligger ju också rätt soligt, fast då den mildare eftermiddags- och kvällssolen. Irisar verkar trivas. Annars hade jag tänkt funkior, gräs, jättedaggkåpa. På våren, i dammens närhet finns redan idag gullvivor, smörboll (den vanliga gula, skulle gärna vilja ha 'Alabaster') och sippor.

Det skuggigare läget: I denna lilla hörna av min trädgård ska jag göra ett försök till något lite likt woodland. Nu är det ju bara en hörna, men ändå. Inomhus i den stora utställningshallen visades denna lummiga planering. Den mossbeklädda kanten mot vattnet, inte dum alls. Men nog inte helt enkel att göra. Eller?

Känsla av skog & natur:Bland de s k Artisan Gardens fanns också en del att bli inspirerad av. I trädgården Hae-soo-so (Emptying One's Mind) var känslan av natur och skog riktigt närvarande: Very nice indeed!

En annan Artisan Garden, A Literary Garden, visar också en del vatten, även om det nästan inte syns vid första anblicken. Vackert gjort!

Ja, det fanns ju många fler trädgårdar med vatten på Chelsea, men det är nog dessa som jag blir mest inspirerad av med tanke på min egen lilla damm. Nu börja identifiera och leta växter till dammen, både i  och kring dammen samt miljöerna runtomkring. Även börja fundera mer konkret på val av lösningar och material. Ja, och - det som måste göras - tömma och städa dammen på fallfrukt och annat som inte bör vara däri. Vårstädning alltså, så fort nu bara våren behagar infinna sig!

2 kommentarer:

  1. Helt underbara bilder! Vill också ha!

    Det är roligt att läsa om dina funderingar. Känner igen mig när man har något projekt på gång, hur man letar på alla upptänkliga ställen efter mera information!

    Det ska verkligen bli trevligt att träffa dig i sommar! :-)

    SvaraRadera
  2. Visst ska det bli kul att träffas i sommar!!!

    Sommar känns rätt avlägset just denna morgon, vaknar till riktigt gråväder, regn och rusk och blåst. Nåväl, får väl tänka att fukt är bra för hyn... =oP

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...