lördag 14 april 2012

Sådderna

Hur är då läget för sådderna? Jodå, det är mycket som grott och en del växt till. Jag har tyvärr inget växthus, men platsen i köket närmast fönstret får duga. Men räcker inte riktigt till, så en del har fått flytta till andra fönster. Fortfarande lite för kallt att placera något utomhus. Känns det som. Men snart, snart är vi där. 

Det som verkligen grott och växt till sig en del är de låga vaxbönorna. Sockerärterna, brysselkålen och grönkålen kommer också starkt. Den kinesiska gräslöken har också grott, men behöver växa till sig. Mer ska sås. En del direkt ute i pallkragar och på friland. Annat sår jag nog inomhus för att skynda på och utöka säsongen. Mer inomhussådder så fort plats ges i lådorna, dvs att jag har kunnat omskola och flytta ut.  Därute i köksträdgården har den vanliga gräslöken tagit rejäl fart, den kan jag redan nu klippa och använda. 

Bland blommorna så är det luktärterna som är mest på gång. Gjorde ingenting med fröerna, inget rispa eller lägga i vatten, utan direkt ner i såjorden bara. Tog inte lång tid att gro. Bland dessa sådder är det ju en hel del fröebibbefröer som också är på gång. En del fack i sålådorna visar inget grönt. Jag tillägger ett hoppfullt "än" =o). 

En låda är en överraskningslåda. I vintras på promenad i Slottsträdgården här i Malmö. En del frön kvar på de frusna växterna. Ja, så jag tog lite här och lite där och stoppade i fickan. Nu sått, får väl se vad det blir. Om det grott något i den lådan? Ja, det har grott något, men för tidigt att kunna identifiera ännu.

2 kommentarer:

  1. Det ser ut som att det kan vara litet trångt hos dig!
    Pratade med min kusin i Sundsvall idag och de hade sådder överallt, så de kunde nästan inte röra sig inne.
    De får ju vänta längre på att plantera ut också!
    Själv har jag bara sått tomater och de har nog litet för kallt där i uterummet, för det händer inte så mycket med dem. Borde kanske sätta på elementet litet.

    SvaraRadera
  2. Ja, lite trångt är det ju. Men det är ju så attans lätt att önska sig från fröbibbans alla härligheter, ett litet frökuvert där och ett här, låter ju inte så mycket. Sedan några köpta påsar och dessutom de frön jag själv plockat...
    Nåja, hoppas att det snart blir varmare väder, för det är riktigt kallt fortfarande. (Nog bra idé med lite värme till tomaterna, Märit.) Eventuellt flyttar jag ut det omskolade stegvis, dvs flyttar från det varma köket till den ouppvärmda tvättstugan för att sedan flytta ut "på riktigt". Sakteliga blir köket åter ett kök. =oP

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...