fredag 6 april 2012

Damm, hur färdigställa?

Hösten 2010 grävdes dammen, belades med gummiduk och vattenfylldes. Fick stå så över vintern och meningen var att jag förra sommaren skulle färdigställa kanter, fixa växter etc, men knappt något blev gjort. Bilderna är från maj 2011. Nu skulle jag behöva lite råd kring kanter och växtval. Min vision är att dammen ska se så naturlig ut som möjligt. Vattenblänk omgiven av grönska, lite sten, men inte dominerande. Helst vill jag att den inte ska se "kantad" ut, om ni förstår vad jag menar. Dessutom har jag fått rådet att om jag har mycket växter i dammen, så behövs ingen pump. Jag ska inte ha några fiskar i dammen.

Dammen ligger längst ner i trädgården, se skiss (dammens former på skissen stämmer ej helt med verkligheten). Söder: Längst med planket/husväggen ( i söder) är det bara en rätt så liten bit mark, där har jag tänkt försöka plantera något som kan göra planket/väggen grön. Väster: Dammen möter en plantering i halvskugga/skugga under ett päronträd. Här har jag planterat ormbunkar etc, tänker fylla på med mer. Även här ska den vita husväggen kläs med något grönt. Jag har inte tänkt ha någon sittplats här, utan låta det "bara" vara plats för växter och några trampstenar/bark etc att gå på. Öster:  Dammen är i direktkontakt med en liten uteplats under äppeträdet. Här klättrar Mme Alfred Carriere på plank och mur som bildar vägg mot söder och öster. Under äppleträdet har jag försökt höja planteringen en smula (inte ännu gjorts på bilden nedan), så att den kommer upp lite mer. Här är en hel del hostor. Norr: Dammen når nästan ända fram till den runda gräsmattan, men här finns lite plats att plantera och fixa så att dammen ramas in. 

Under stenhögen på uteplatsen är marken belagd med gatsten ända fram till dammkanten. Här behöver således göras ett vackert möte, där gatstenens nivå direkt möter vattnets yta. Eventuellt plantering av gräs etc, så att mötet sten-vatten inte blir alltför hårt. Hade man kunnat lägga torvblock, som skärs till enligt formen, så att det blir en mjukare övergång? Ex göra plantering av något som kan växa både ut mot stenen men också ut mot vattnet... Men hur få torvblocket att hålla ihop i vattnet och inte smulas sönder? Vattnet är grunt och jag har på prov lagt några trampstenar (i grus, så att det blev lite stabilare och fick rätt höjd) så att man kan gå från gräsmatta till uteplats. Inget foto på det, men fungerade rätt bra. Behöver dock lämpligare trampstenar.

Jag skapar en tråd i AoT-forumet som länkar hit, jag länkar till tråden i AoT-forumet

Bilderna är uppklickbara!


2 kommentarer:

  1. Vilket underbart ljus! Det är det första jag tänker när jag ser dina bilder!
    Annars kan jag rekommendera att hitta natursten, platta block/stenar som man lägger på kanten som skjuter ut lite och döljer dammduken. Just platta stenar väger inte så mycket som dom ser ut att göra och därför är dom ju ganska lätthanterliga. (allt är relativt ;-))
    Sedan så kan ni lägga lite stenar som sticker upp med 1/3, under vattnet, då ser det naturligare ut. Torvblock faller inte sönder, så länge man låter dom ligga fred. Försök inte flytta dom våta, men ligger dom stadigt så ligger dom.
    Mellan stenarna kan man sedan fylla upp med mindre stenar/singel/jord så att dammduken döljs.
    Hur som helst, jag är säker på att det kommer att bli helt underbart! Och lycka till!

    Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Tack! Blir glad över din entusiastiska kommentar, tack tack. Ja, det här ska nog lösa sig, bara våren behagar infinna sig.

    Nu letar jag inspirationsbilder, kollar växter osv. Bra inomhusgöra när utomhus inte lockar.

    Visst var det väl du som gjorde något tjärnliknande i din trädgård, eller minns jag fel?

    Glad Påsk!

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...