söndag 8 april 2012

Damm, skogstjärn och berg

Nej, riktigt sådana förutsättningar som dessa dammar visar har jag ju inte i min lilla trädgård bland gathusen i Malmö. Men, hursomhelst, inspirerande att se hur man här lyckats skapa känslan av att dammarna ligger där som ett helt naturligt inslag i naturen. 

Bilderna är hämtade från bloggen En trädgårdsälskares betraktelser. Jodå, jag har varit i kontakt med bloggaren och tillika trädgårdsmästaren, som sagt OK att jag lånar några av hennes bilder här. Visst är det fint? Klickar du på rubrikerna nedan så kommer du till blogginläggen. Där finns fler bilder och även förklaringar. Vassego! 





En underbart söt viva,
det är Primula Floriandae


Ja, och Fia/Harvey/Katta =o), tack för lånet!!!

4 kommentarer:

  1. Vassego . Jag måste bli duktigare på att fota mina dammar, Det är så lätt att det blir bilder på blommor som blommar just då och nya projekt. Har nästan glömt bort hur fina dammarna brukar vara, men skogstjärnen behöver sig en renovering. Det ha jag sagt i flera år nu ;-)
    Just nu är dammarna fulla i grodor, paddor och salamandrar som lägger ägg. Sånt tycker både jag och barnen är kul!

    SvaraRadera
  2. Haha... kan tänka mig att taxen i huset skulle älska lite mer djurliv i dammen... Han har redan fullt upp med att jaga bort badande och drickande fåglar.

    Vore kul att se bilder från dina dammar olika tider på året.. Typ, varje lördag tar du en bild! Eller något sådant... ja, du fattar. Skulle kunna bli ett häftigt bildspel.

    SvaraRadera
  3. Helt underbar tjärn och damm! Kunde inte passa bättre än där mot klipphällen!
    Så vackert med den rödbladiga växten ibland de gröna. Undrar vad det är för något - gissar på en rödbladig lönn.

    Hela mitt liv har min dröm varit, att ha en äkta bäck i min trädgård, men än har jag inte fått någon...;-D

    SvaraRadera
  4. Märit, jag la också märke till den där röda lönnen mot det gröna och berget. Fanns också röda inslag på bilder från Wisley i förra inlägget. Tror att Harvey skrev något om japanlönn...

    En bäck! Ja, visst är det fint! Överhuvudtaget naturliga inslag av vatten i trädgårdar. Tänk en trädgård som gränsar mot en å... Åh så fint!

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...