måndag 30 april 2012

Med fötterna i dammen ser jag...

Igår fortsatte jag att arbeta med dammen. Tömde det sista och plockade ut de få växter som var däri. Undrar om näckrosen har överlevt. Nu ser det bara ut som lera i behållaren. Får väl se. Började bygga stöttning, så att växter som ska vara närmare ytan och även stenar/grus inte kasar ner. Inser att jag inte alls grävt så tydliga och stabila terasser som jag trodde. Nåväl, började med den djupare delen av dammen och använde förutom sten också grus. Vattenfylldes så att iallafall näckrosen täcktes. Låter plasthandtaget på byttan sitta kvar tills jag ser att den lever. Om inte, isåfall lätt att lyfta upp. Ska skaffa mer växter till dammen innan arbetet fortsätter och dammen vattenfylls ytterligare. Återkommer med "rapport". 

Med fötterna i dammen ser jag på vad som finns i dess närhet. Scillorna, börjar bli riktigt trötta nu, men lyser fortfarande blått. Några kungsängsliljor. Tidigare visat bilder på dem, men de är ju så fina, så här kommer en till:

Vid den lilla stenlagda uteplatsen, som ligger i anslutning till dammen, växer några sippor under äppleträdet.

Dammen skuggas delvis av två fruktträd. De kommer att spricka ut i blom när som helst. I bakgrunden grannens björk som visar grönt.

4 kommentarer:

  1. Är litet avundsjuk på dammen! Det kommer säkert att bli superfint där nu!
    Kungsängsliljor och sippor av olika slag är favoriter här också, nu en tid!

    SvaraRadera
  2. Märit, med alla era projekt, som ni ju faktiskt genomför med bravur, är jag säker på att också ett dammprojekt inte är helt omöjligt, eller? När tid finns... =o)

    SvaraRadera
  3. Jag ser att du har samma problem som jag med alldeles för lite växter i dammen, samt att jag också glömt att göra "terrasser" att ställa växterna på.
    Jag tror att din näckros lever, de brukar ta lite tid på sig på våren innan de första bladen ger sig tillkänna. Åtminstone om de står en bit ut i vattnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som tur är så verkar det ju gå att fixa en del terasser så här i efterhand. Det är nog så att man först "kan" bygga dammar när man gjort några stycken... Måste liksom göra det i praktiken.
      Tack för ditt svar om näckrosen, hoppas, hoppas... Ja, så då ska jag alltså "bara" ha tålamod.

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...