onsdag 11 april 2012

Sjömanshjärta: Placering?

Kikar i pallkragarna som är fyllda med vinterförvarade växter. På väg någon annanstans. Ja, och det börjar bli dags att hitta nytt läge, för snart behövs utrymmet till köksodlingens sådder. Vad finns här då? En del är lätt att snabbt sätta namn på, medan annat är svårare. Speciellt de där "fynden" som gjorts på loppisar. Vad är det där som sticker upp lite grönt? Som väl är finns ju skylten kvar. Men texten har bleknat och kan bara anas. Fänrikshjärta? Vet att jag inhandlade en som skulle få vita/ljusa blommor. Bladverket, kanske lite likt ändå? Den andra delen av namnet kan skönjas svagt, står det cucullaria? Googlar och finner: Dicentra cucullaria, på svenska sjömanshjärta. Javisst ja, nu minns jag. Så kul!

Lämplig placering? Talas om grusplantering i en  tråd på AoT-forumet, men här görs också inlägg om att den mycket väl kan passa som lund- och surjordsväxt. Googlar vidare, skrivs mycket om halvskugga och skogsliknande. Mull. Nu blir jag lite förvirrad och tveksam. Kanske låta den vara krukad, fast i större sådan, och stå i halvskugga nu under våren och sedan plantera den i mitt "lundområde" när det är färdiggrävt där. Grusplanteringen ligger väldränerat, men soligt... Vad göra?

2 kommentarer:

  1. Vet faktiskt inte. Mina hjärtan har stått ganska soligt, men så är de heller inget att skryta med...

    SvaraRadera
  2. Verkar som det kan gå att ha dem soligt också, men vanligtvis halvskugga och mull som "ordineras". Jag ska fixa o dona i skugg/halvskuggplanteringarna närheten av dammen, så vill inte ha något där nu som inte syns i sommar när spaden används. Ja, så det får bli kruka så länge. Tänker att om jag gör den väldränerad, så att den inte står och blir sur, så bör det fungera. Hoppas på blommor. (Ja, nu har den ju klarat att stå länge i liten plastkruka från loppisen, har inte brytt mig alls om den, kanske det som är tricket =o)

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...