torsdag 5 april 2012

Köksträdgårdens sådder

Nu i full gång med planering och förkultivering av köksträdgårdens växter, så att det blir både vackert och gott i sommar, ja, gärna långt in på hösten. Tänker jag. Hoppas jag. En del fröer har införskaffats, men fler behövs för att skapa tillräckligt innehåll och variation i pallkragarna och den yttepyttelilla odlingsyta som är utanför dem.

Nu har köksträdgården mestadels flyttat inomhus, närmare bestämt köksfönstret och de närliggande ytorna. Full aktivitet pågår med försådder av olika slag. Här är inte bara köksväxter, för närvarande är det nog mest annat som såtts. Men ätbart finns också.

När det gäller frösådderna har brysselkålen kommit starkt (känner mig lite som en sportjournalist =o) och behöver skolas om. Grönkålen har grott, men behöver mer tid. Tänker att om jag förkultiverar kålen så kanske skörden kan tidigareläggas något. Kanske också skaffa en senare sort, så att jag kan skörda på vintern också. Ser att det finns en sort som heter Westland Winter. Får väl se. Funderar på purpurkål, men vad jag har hört så håller inte den vackra färgen vid tillagning. Men skulle kunna ha den för den vackra färgens skull. Kanske ute i trädgården och göra samplantering...


Det där med att den vackra färgen försvinner vid tillagning gäller ju även den mörka bönan, purpurbönan. Jag har ju fröer kvar sedan tidigare år, så jag sår dem också när det blir plats i sålådorna. Plats blir det, för nu omskolning av mina frösådda vaxbönor och sockerärter. Läser om sparrisärt och blir lite sugen på att prova på den också. De små baljorna sägs vara en delikatess och så en fantastiskt vacker blomma. Någon mer böna som borde finnas här. Det är perfekt odling för en liten trädgård, då de klättrar på höjden och därmed inte tar så förfärligt mycket av den dyrbara markytan. Spaljéer och klättertorn behöver fixas till.

Ätbart och blomigt är trevligt. Jag kommer att så ringblommor, en låg sort som är gul. Jag kompletterar med egna fröer och där är färgerna blandade i gula och orange toner. Jag sår även gurkört, både blå och vit. Förra året sådde jag en krasse, som utlovades vara liten. Den var mycket fin, frisk och glad, men den växte över allt annat, se bilden. En krasse som inte blev så stor hade varit mer än välkommen. Jag viill gärna ha någon mer ätbar blomma i pallkragarna och då gärna någon som är rätt låg och kompakt, så att den passar tillsammans med det som växer nära inpå.. Kryddtagetes kanske. Förslag?

Vid en rundtur i min lilla köksträdgård såg jag att gräslöken är riktigt grön och rätt så stor så här i början av april. Skulle kunna skörda en del redan. Jag har flera plantor i ett mycket vindskyddat läge nära en häck och plantorna står även något upphöjt i en trälåda. Kompletterar den vanliga gräslöken med den kinesiska, som jag nu frösått inomhus och den har grott. Vitlök satte jag förra året, får väl se vad det blir av dessa nedstuckna klyftor. Fröer till lökar har inhandlats, bland annat mycket billigt på Lidl. Kanske kompletterar jag med någon annan lök, men hursomhelst sår jag nog dem direkt i pallkragarna senare i vår.

Vad mer? Persilja, såväl krusig som slätbladig. Koriander är också ett måste, det brukar dyka upp frösådda plantor här och där i trädgården, men kanske ska jag ändå skaffa lite extra frön och så där jag vill ha den. Annars är de mesta av kryddväxterna i min örtplantering. Olika sallader och blad sås också, det gör jag direkt på växtplatsen och i omgångar så att jag kan skörda hela sommaren och kanske lite längre ändå.

Funderar på paprika och chili. Men tror att jag redan köper uppdrivna plantor. Detsamma gäller tomaterna. Kanske rädisor. Rotfrukter? Potatis? Vore roligt att sätta lite potatis. Är det för sent? Om inte, favoritsorter?

Något jag inte har nämnt är ju bär. Smultron finns redan. Men kanske något annat? Dilemmat är - som vanligt - att ytan är så liten att jag måste välja och därmed också, det mindre roliga, välja bort. Men sitter du och har ett riktigt bra förslag på något ätbart som jag missat - och därmed riskerar att sakna i sommar - så blir jag jätteglad ifall du hör av dig.

Tillägg:
Mer om ätbara sådder? Jag startade en tråd i AoT's forum och flera har gjort inlägg med goda =o) tips om både vad och hur. Länk: AoT-tråden


2 kommentarer:

  1. Här är det tomater och chili som växer så det knakar. Snart dax för lite blommor och till slut köksträdgårdens. Det blir nog lite färdiga plantor också (:D
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  2. Glad Påsk till dig också! Funderar på chili... men kanske köper jag lite färdiga plantor sådana... Ja, köket börjar bli fullt och vårvädret är som bortblåst denna gråa och råkalla dag, ja, så kikar med viss förskräckelse på allt som gror och som kommer att behöva och ta mer plats snart... =oP

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...