fredag 27 april 2012

En orange period?

Picasso hade ju en blå, kanske har jag en orange? Som nybliven trädgårds"mästare" så kommenterade en försäljare på en växtloppis med "Ah, så du är i den fasen" då jag valde och valde bort utifrån färg. Tror att jag då mest ville ha blått, men inte gult. Orange var nog inte att ens tänka på. Förutom ringblommor, för de har jag aldrig kunnat tacka nej till.
Kanske är jag då i en orange fas, möjligtvis övergående eller här för att stanna. Vet inte. Igår på Plantagen fyndade jag växter till extrapris. Det blev, förutom några lammöron (Stachys byzantina) också några orange hornvioler (Viola 'Rocky f1 pure Orange'). Detta till det facila priset av 19,90 kr stycket. 

Hornivolerna är verkligen orange. Eller brandgula. Ett ord man inte hör så ofta längre. Nåväl, växtskylten lovar blomning från april till september. Ej ätbar. Men, ska inte hornvioler gå att äta? Eller är det bara vissa? (Startar en tråd på AoT-forumet, för där finns kunniga forumister som säkert kan svara.)

Tidigare i våras inhandlades orange små penséer. Här planterad i kruka från Gränsfors. (Är onekligen lite av en kruknörd =oP). Blommorna blir nästan självlysande i solen.
 

Mer orange! Mer brandgult!

Vore fint med lite orange tulpaner nu. Vackert mot allt det gröna på gång. Men sedan, till sommaren, vad finns då i denna kulör? Letar bland bilderna och hittar mer än jag trodde. Men vill gärna ha mer, såklart. Har du tips på vackert orange, eller brandgult om du så vill, så dela gärna med dig.
Ringblomma
Rosenkvitten
Påfågelöga på rudbeckia
Nypon
Daglilja, som skulle bli enfärgat ljusgul enligt loppisförsäljaren...

Daglilja, som skulle... se ovanstående bildtext, suck.
Kaprifol
Krasse
Echinacea 'Hot Summer'



2 kommentarer:

  1. Visst är orange fint! (:D Rosen Linnaeus är ursnygg likaså Morden Sunrise båda går över mot aprikos senare. Fina gullvivor får man inte glömma heller. Solhatten 'Hot Summer' har jag - älskar den!Den går över i lite orange-röd senare. Finns massor snygga dagliljor också!
    Själv gillar jag kombinationer med blålila till det oranga. Ha det fint i din oranga period (:D

    SvaraRadera
  2. Ja, just blålila med orange kan vara helt fantastiskt. Minns att jag har en bild någonstans på en djupt lila krokus med orange ståndare & pistill. Underbart! Gullvivorna, har börjat slå ut här nu. Härligt! Dagliljor och rosor - värt att kolla vidare. Attans att min trädgård är så liten och inte växer med alla de möjligheter som uppdagas allteftersom...

    SvaraRadera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...