lördag 28 april 2012

Full aktivitet i trädgården. Utan mig.

Idag regnar det. Perfekt egentligen för allt som jag planterade och sådde därute igår. Även om jag väljer att kura inomhus, så råder det förmodligen full aktivitet i trädgården. Utan mig. =o)

Igår gjorde jag iordning två pallkragar, dvs de tömdes på vinterförvarade växter och sedan fick de  gödning från dammen (jodå, än finns det lite av sörjan kvar att ta av) och en del jord därpå. Sedan plantering av de förskolade bönorna och även direktsådd av annat ätbart. Nu återstår två pallkragar att fixa.

Rosenhäcken har, i och med att singelgångarna anlades, fått utökad markyta. Tanken är att det är växter som direkt möter singeln, dvs ingen tydlig kant. Igår planterade jag, förutom en hel del frösådda akejor etc, flera sticklingar från den marktäckande nävan, som redan finns här.  Nävorna som var bonus för beställningen på odla.nu fick också plats. (Heter 'Derrick Cook', är inte jätteförtjust i dem när jag ser bilden, men får väl se hur de tar sig irl.)

Ja, igår planterades en del växter, både egna sådder, tidigare inköp och de som kom från odla.nu. Framförallt fick rabatten framför pergolan äntligen påfyllnad av bland annat lammöron (behöver fler), rysk martorn, blå bolltistel och lite annat från pallkragarna. Sedan tidigare finns här vit bolltistel, flera agaphantus (blå), vit blodtopp, blå stormhatt, vit stormhatt, blå isop, irisar, tulpaner, pärlhyacinter och en låg buxbomskant. Kommer förmodligen att flytta om och komplettera efterhand, men iallfall bättre än innan. Funderar på att tillföra något vinrött i planteringen. Ja, som sagt, får byggas på allteftersom.

Ja, så det får gärna regna idag. Också bra för gräsmattan, som såg så eländig ut. Bra om det får bli lite blött så att gräsfröna gror och gödningen tränger ner och gör sin verkan. Ja, så låt det regna idag. Skulle kunna ta hand om frösådderna i köket. Hur går det med dem egentligen? Återkommer! =o)





2 kommentarer:

  1. Det är full verksamhet ser jag!
    Trodde att det skulle vara för tidigt för bönor och ärter ute än, men jag har säkert fel.
    I fjol satte vi en fantastisk ärt, salladsärter, som var så god, att i år kommer vi att sätta massor.
    Det ser ut att bli väldigt fint med grusgången!

    Måste också göda gräsmattan, trots att det resulterar i massor av klippning. Nu håller ogräset på att ta över helt, så jag antar att det är näringsbrist.

    Dagen utvecklades ju från regn till solsken, så jag antar att det blev utearbete för dig med!
    :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annan väderlek, javisst, men lördagen ägnades mest åt annat ändå. Dock, idag ska jag försöka ta tag i en hel del.

      Ja, det är nog i tidigaste laget för böner etc, men de är i pallkragar, skyddat läge. Skulle det bil kallt och oväder så spänner jag fiberduk över. Får väl se hur det går.

      Blir sugen på att prova "din" salladsärta. Bara ätit dem från mataffären och de är ju jättegoda. Ska bara tömma ännu en pallkrage från vinterförvarade växter, så finns det ju plats. =o)

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...