måndag 4 juni 2012

Fyndat på Malmö Garden Show

Javisst måste det väl vara fynd. Såklart det är. Kan inte vara annorlunda. Eller hur? Nåväl, blev rätt begränsade inköp, för jag hade endast en kort stund på mig på väg någon annanstans.

Från Ensamma trädets plantskola och Anders Kjellsson inhandlades en Calycanthus florideus, även kallad kanelbuske eller hårig kryddbuske. Bild lånad från hans hemsida:

Här, bland andra inköp, står kanelbusken längst fram till höger. Ska bli spännande att se hur den utvecklas.

Åbergs var där och från Herr Åberg själv inhandlades lite kryddväxter samt alunrot - Heuchera briz. 'Schneeswittchen'.  Så nöjd, det fick bli två stycken. Hade kunnat bli fler... 


På Plantastics bord fanns några Rhodohypoxis barruii 'Lily Jane', enligt info rosenblund, dubbel, vitrosa och 10 cm hög. Kunde inte motstås. Dock, kanske gjort fel när jag nu planterade den i min illa grusplantering (se nedre bilden), läser på Plantastics hemsida, därifrån lånat övre bilden, att den trivs i  grunda tråg  eller kruka. Kanske göra om?
Rosenblund

Malmö Garden Show i år? 

Förra året var det första, tror jag. Detta andra år ännu bättre och det känns mycket lovande. Det är verkligen trädgård det handlar om, en hel del utställning och mycket att se och handla. En fördel att det hela äger rum i ett naturligt trädgårdssammanhang, Slottsträdgården. Omgivningen deltar och förstärker det som finns ditflyttat för stunden. Fri entré. Allt känns inbjudande och generöst. Otur med vädret, tycker synd om alla medverkande. Men söndagen, då jag var där, blev ändå en dag i relativ värme och sol. Bilder? Nej, jag hade bara en liten stund på mig och valde bort kameran. 

2 kommentarer:

  1. Vi hade annat för oss den här helgen, så det blev inget besök för oss i Slottsträdgården!
    Härligt att du tyckte att det blivit ännu bättre än förra året! Hoppas att det blir en riktig trädgårdsattraktion i framtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas på en god utveckling. Bara nu inte de medverkande, som ju satsat rätt mycket, blir bortskrämda av det dåliga vädret, utan vill återkomma nästa år. Soligt och någorlunda varmt, skulle bli rena folkfesten... (Fri entré betyder också en del, hoppas det fortsätter så.)

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...