söndag 10 juni 2012

Mycket vackert... och löss, grrr

Trädgården bjuder nu på lite av varje. Rosor som blommar nu är Rosa Glauca, Geschwinds Nordlandsrose och Henry Hudson (som visades i förra inlägget).

Ängsnävan - Geranium pratense - bjuder på riklig blomning, där blombladen nästan är transparenta i den starka solen. Den andra och tredje bilden visar en frösådd näva som själv valt sin plats nära den nya gången (som fortfarande bara är täckt med grus i väntan på någon vackrare beläggning. Tax: "Ska du inte fotografera mig också?" Den femte visar ännu en frösådd näva, som funnit en - i mitt tycke - ogästvänlig plats i en spricka i stenläggningen. 

Den blå strandirisien - Iris sibirica - blommar fortfarande och är nog grusträdgårdens "best in show" ett tag till. Dock, såg att violirisen - Iris Sanguinea 'Snow Queen' är på gång att slå ut. Gör kanske det redan idag, där den står i soligt läge. Dock, där den står i mer halvskugga nära och i dammen är plantorna fortfarande små och visar inga knoppar.

Längst ner i trädgårdens ena hörn, där det råder halvskugga-skugga, växer några kirgislök - Allium A. aflatunense 'Purple Sensation' bland ormbunkar och annat. Platsen ska göras om, så jag ska snart rycka upp det mesta för att förändra och plantera igen. Men vill gärna se allium sticka upp bland allt det lummigt gröna. 

I en annan plantering, där stora allium nu lyser i en vacker lila ton, såg jag igår en akleja som jag inte sett tidigare. Påminner ju om den som växer bland rosornas grenverk, se tredje bilden. Hursomhelst, vill gärna ha fler av den och ska ta frön. Ja, för även om man inte riktigt vet vad det blir, så värt att försöka.


Fänriksthjärtat - Dicentra formosa - börjar bli riktigt trött nu, men har hållit länge. Hur är det nu med bladverket, går det ner efter blomning?

Löss!


Kampen mot lössen fortsätter. Stormhatten - Aconitum, tror det är den mörkblå, är invaderad. Den vita verkar mindre angripen. Eller är det tvärtom, minns vem som är vem och de står nära varandra. Även den storblommiga schersminen - Philladelphus 'Belle Etoile' - är angripen. Massor av löss! En nyckelpiga på ett dess blad, som verkar täckta av något blankt och... ja, jag vet inte. Jag sprutar med vatten, försöker få bort, men det verkar vara en hopplös kamp. (De plantor som är angripna av löss står i soligt läge. Kan det bero på det? De schersminer - vanliga, småblommiga - som jag har som står i halvskugga är inte angripna alls. Hm...)

Gräsmattan behöver klippas! Förmodligen rensas från ogräs också. Taxen myser, sover nästan. Vet att han kommer att vara betydligt piggare när gräsklipparen kommer fram: Jaga, jaga, jaga...

4 kommentarer:

  1. Så mycket fint som blommar hos dej nu! Ni ligger lite före. Så fin din mittennäva är och lilla taxen förståss! (:D Iris och aklejor är något jag vill ha mer av hos mej! (:D
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Tack, ja, nu går det fort, fort, fort... Skulle också vilja ha fler irisar, framförallt sibiricor...

    Frön - kommer att plocka löpande under sommaren. Lägger ut blänkare här och är du intresserad så hojta. Tycker att det är smidigt att ex vis så aklejorna redan nu i sommar, direkt på friland, ja, och så är de redo till nästa år. Kommer även att bidra till AoT's fröbibba, men det är ju en senare historia.

    SvaraRadera
  3. Geschwinds Nordlandsrose - så vacker! Den är förstås engångsblommande?
    Slåss också mot lössen, men de vinner visst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märit, den är engångsblommande, men blommar rätt länge. Googlade och läser att den kan planteras i norrläge (min står i full sol) och även som klätterros (min står som buskros). Om du vill att jag ska ta stickling/ar till dig, hojta!

      Lössen.... grrrrrr

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...