lördag 16 juni 2012

Två korslagda och en lovsång

Vaddå? Två korslagda och en lovsång? Det handlar om ogräs. Eller det som kan ses som ogräs, men också som något annat.

Låt mig börja med rödfibblan - Heiracium aurantiacum, som ju inte är en alltid gillad växt, då den kan vara riktigt invasiv. Dock, får rensa hårt i frösådderna, så att de inte kväver allt annat. Klippa av fröställningar i tid, så att det inte blir massinvasion. Ja, den är lite besvärlig, det är sant. Men hursomhelst är den vacker i mina ögon.

I rosenhäcken kläs marken nu av nävor, framförallt liten flocknäva - Geranium x cantabrigiense 'St. Ola'. Täcker allt den kommer över, kan ju på så vis verka vara ett ogräs den också, men jag tycker den håller sig väl inom planteringen. Verkar trivas i såväl direkt sol, som i det mer skuggiga läget under rosornas gren- och bladverk.



Några grässtrån kikar också upp. De är verkliga ogräs, men rätt vackra där de lyfter från den annars vitblommande mattan. Varifrån kommer uttrycket: "...inte lägga två strån i kors..."? Googlar, men finner inget svar. Kanske svaret finns någon annanstans.

Letar aklejor för att kunna märka inför eventuell frötagning. Ja, det är ju inte säkert vad frösådderna ger ändå, men försöka kan ju duga. En del ser aklejor som ogräs. Förvisso sprider de sig gärna och verkar tåla det mesta, men lätt att rycka upp fröplantor man ej önskar. Nej, för mig är aklejornas lov väl värda att besjungas. Nu visar de flesta fröställningar, dock några enstaka blommor finns ännu.

Kermesbäret - Phytolacca americana - är också generös med fröplantor. En stor buskliknande perenn, där blommorna först går från vitt och lime till rosa. Sedan mörkare rött för att till slut bli vinröda och nästan svarta bär. 

Att själv välja sin växtplats är för en del en självklar rättighet. Fingerborgsblommor - Digitalis - kikar fram här och där. Den vita, som är transparent i den starka solen, kan vara ett resultat av AoT's fröbibba. Ska ta frön och försöka mångfaldiga. Här växer den tillsammans med rödblära. På den nedre bilden är det en skirt rosa fingerborgsblomma som dykt upp. Helt fel läge, enligt mig, men den får stå kvar och luta sig mot ängsnävan ett tag till.

Vilka fler skulle kunna liknas vid ogräs? Ja, jättedaggkåpan är ju självskriven och även den ljusa stjärnflockan. Men dessa är också värda sina platser i min trädgård, även om det innebär att plantor rensas bort. Sedan finns här ju riktiga ogräs, såsom kirskålen. För den finns ingen lovsång, inga förmildrande omständigheter. Men att inte lägga två strån i kors, dvs helt strunta i dess framfart, nej. Begränsar, men försöker acceptera den samexistens som tyvärr känns ofrånkomlig. Vet alltså att slaget är förlorat, men slåss så att det går att leva med förlusten. 



6 kommentarer:

  1. Vad snygg din flocknäva var får nog köpa en St Ola, för mina är rosa eller lila och det är en favoritperenn som jag har mängder av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ola är toppen! Kan varmt rekommenderas. Hade vi bott närmare hade du lätt kunnat få en bit. Fast självklart kan jag testa postverket och skicka en bit. Hojta ifall du vill ha en.

      Radera
  2. Älkar dina "ogräs" på rätt ställe är de alla fina. Gillar verkligen växter som sprider sig och trivs. Marktäckare av olika slag vill jag även i fortsättningen ha mycket av.
    Funderar just på var jag skulle ha nytta av den rödbladiga Guldlysingen, ett himla vackert ogräs som verkligen kan ta över om man inte passar sig. Randgräs är ett annat. Men återigen, på rätt ställe jättevackert!
    Ha det fint!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, på rätt ställe... Ja, och marktäckare ska inte underskattas, det är i princip inga ovälkomna gäster i min rosplanering. Ser framför mig en trädgård med så lite bar jordyta som möjligt. Dock inte tack vare...kirskål, maskrosor och knölklockor. Ja, det är skillnad på Oh! Gräs! och Ogräs. =oP

      Radera
  3. Vilken bra inställning till kirskålen. Man kan ju bli grymt besviken om man tror sig rensat bort den....
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan AnnCharlotte! Välkommen hit! Ja, det där med kirskål...
      Kollade lite på dina bloggar, vilka fantastiskt vackra bilder du tar!
      Den där rödlysingen... hamnar på min Lista =o)
      Ha en härlig söndag!

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...