fredag 29 juni 2012

I kvällssolen smått magisk

Linaria purpurea 'Canon J. Went' - purpursporre - lyser nu upp planteringen framför ligusterhäcken. Blommorna skimrar i ljust rosa toner till ett bladverk som går mot lite grått. I kvällssolen är den smått magisk.

Inte bara jag är förtjust. Även humlorna, som surrar runt bland spirornas alla små blommor.

Inledningsvis oansenlig, ingen man lägger märke till när annat pockar på uppmärksamhet. Men strax någon som lyser mot den mörka ligusterhäcken.

Jag har fått några småplantor från de fröer jag plockade förra året. Verkar okomplicerad att föröka, dock vet jag inte hur "barnen" blivit ännu, då de fortfarande bara visar bladverk. Vill någon ha frön, kommer jag ju att plocka i år igen, så det kommer nog att finnas att få.

Ska ju finnas fler sorter, bl a den vita Linaria purpurea 'Springfield White'. Bildgooglar och ser en som går mot purpur, men också någon som mer går mot blått, kanske lavendel. Den där lavendelblå är ju en önskeplanta. Någon som har frön?





8 kommentarer:

  1. Men så fin den där prupursporren är! Den tror jag aldrig jag har sett ens!

    SvaraRadera
  2. Den rekommenderades av Cedergrens på Råå. Minns det väl, det var samtidigt som de föreslog den grå frossörten... också den blivit en favorit. Vissa plantskolor är värda mer guld än andra...

    Märit, om du vill så är en av de frösådda plantorna dina. Men, som sagt, vet ju ännu inte hurdan den blir, då den inte visat blommor. Än.

    SvaraRadera
  3. Tack, jag tar väldigt gärna emot den! Den kanske blir lavendelblå? ;D
    Du kommer väl den 7 juli?

    SvaraRadera
  4. Märit, den är din. Den där blåa alltså =oP
    Ja, och tyvärr kan jag inte den 7:e och 8:e. Typiskt!
    Får bli besök hos dig en annan gång. Men du kommer väl med på något under måndagen och tisdagen, hoppas jag. För då ses vi.

    SvaraRadera
  5. En sådan fin perenn du visar! Den har jag inte men ska hålla ögonen efter den. Ser jättefin ut i rabatten, som små ljus. Vackra bilder.
    Ha det fint!
    Blomkärringen

    SvaraRadera
  6. Tack! Ja, den är fin, har blivit en favorit.
    Vill du att jag plockar lite frön och skickar så hojta.
    Dock, vet, som sagt, inte säkert hur de frösådda plantorna blir.
    Solen skiner! Verkar bli en härlig söndag!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Den är fantastisk. Vet inte varför mina försvann.... ..den fick förflytta sig fritt på tomten. Men en dag så var det en helt annan art i en annan ända.

    Har sått 'Springside White' och väntar på blomning för att se vad det blir. Den mörkare kan vara den rena arten Linaria purpurea och snygg men 'Canon J Went' snyggare i mina ögon. Den var för övrigt helt 100%-igt konsistent från frö hos mig :-)

    Om du får frön blir jag glad för några. Blir min 'Springside.. ' vit kan vi byta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den underbar!

      Om du vill kan jag skicka några små försådda plantor till dig. Vet ju inte exakt vad de blir för något, men har gett goda vänner frösådder tidigare som sett ut som 'Canon j Went'. Ja, eller kan jag skicka frön senare under säsongen. Maila mig på katarina@kasam.se

      Vill gärna ha frön av Springside White...

      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...