måndag 18 juni 2012

Öppna Trädgårdar i Västra Virestad

Igår öppnades en del privata trädgårdar i Västra Virestad på Söderslätt. Ja, så det var bara att traska in och kika runt. Rätt mycket folk, trevlig stämning. Solen sken för det mesta. Det blåste på sina håll rätt rejält, så det var inte helt lätt att fånga det vackra med kameran. Nåväl, några bilder blev det.

Som sagt, det blåste. Öppna landskap så vinden härjar rätt fritt. Det gamla trädet står stadigt och är en vacker skulptur i en av trädgårdarna.

Det blekt rosa dyker upp här och där i olika sammanhang. Vackert med de mer mörka och ibland smutsiga färgerna till det skira. 



En groda! Och en skulptur invid dammen, en damm som jag tidigare sett och även visat här, se länk. Nåväl, tål att ses många gånger... Växten på tredje och fjärde bilden har säkert ett namn, men ägarna kom inte ihåg det just i stunden. Dock, mycket generöst fick jag med mig en bit att sätta i min egen damm. Tack, tack. 
En stund senare: Och nu har jag fått svar via AoT-forumet och Lotta i Gbg. Det är kråkklöver! Potentilla palustris.

Första blomman på en ros, alltid ett speciellt tillfälle. Bara en liten planta, men en så vacker blomma. Det är Louis XIV och jag inser att jag måste ha denna i min trädgård. Har tidigare visat hur den samsas med bland annat isblå iris på Sissinghurst, länk.

Vanliga torparväxter blandas med mer exotiska inslag. Den nedre bilden visar en koreansk kornell, som prydde sin plats i en av de mindre - men oj så innehållsrika - trädgårdarna.

Fingerborgsblommor, buxbom, akeljor, vallmo och korsvirke...

Även i kvällssolen dominerar vallmon med sin lackröda färg. Vallörten lyser blått.

Den här idén vill jag gärna kopiera. Det är en bit av en vanlig trappa, berättar ägaren, som de sågat av och som nu fått en ny uppgift. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...