onsdag 14 maj 2014

Att upptäcka. Att återvända till.

Ännu en fortsättning, det tredje - och avslutande - inlägget i en följetong. Från Sotemosse for vi vidare och färden gick till Åbergs strax utanför Ystad. Ja, ni som varit där vet. För er som inte varit där, lägger jag till ett förhoppningsfullt "än". Ett ställe värt att upptäcka och återvända till. 

Denna gång blev det inga bilder tagna på Åbergs, det var först senare som kameran togs fram igen. Det som följde med hem blev först och främst ett Äntligen! För som jag letat, som jag väntat. Jag har alltid precis missat, alltid kommit lite för sent eller något för tidigt. Nu - äntligen! - lyckades jag få med mig hem den eftertraktade bäcktisteln - Cirsium rivulare 'Atropurpureum'.

Jag mötte den på Chelsea 2011, skrev ett längtande inlägg här 2012, se länk. Genom mitt sökande kom jag kontakt med Sophia Callmer, som är fotograf och har en blogg väl värd att besöka, se länk. Detta resulterade inte i någon bäcktistel, men väl trevliga möten och givande fotokurser, kurser som rekommenderas varmt. (Döm nu inte Sophia och hennes kurser utifrån mina bilder, jag var inte - och har aldrig varit - någon bra elev.) Nåväl, sökandet fortsatte. Vid besöket på Åbergs förra sommaren konstaterade jag att den var slutsåld, se länk. Gårdagens två krukor med bäcktistel kan för någon annan verka som just bara två krukor med bäcktistel, men för mig är de mycket mer än så.

Det blev fler härligheter. Nedan det obligatoriska "gruppfotot" som jag tog vid hemkomsten i söndags. Solen är nästan bländande, plantorna kommer inte riktigt till sin rätt. Bilderna får ändå duga, jag lär återkomma till dessa växter och då visa dem i mer fördelaktig dager.

På Åbergs söker jag mig alltid bort till området där olika fingerörter står. I söndags fann jag flera, en del har jag redan, annat har jag inte. Än. Drottningfingerörten fångar min blick och mitt habegär. Den heter Potentilla rup. 'White Queen'. 

Jag har den redan, behöver jag verkligen en till? Jo, det gör jag. Styvfingerörten - Potentilla recta sulphurea 'Citrina' - kommer snart att visa svavelgula blommor. Nu visar den endast bladverk, men jag vet vad som komma skall. Så blev det ännu en fingerört med namnet Potentilla gracilis. Färgen på blommorna ska enligt lappen bli blekgula. Jag undrar hur de blir, för blekgult kan ibland bli väldigt gult, men ibland gå mer mot vanilj. Det är "bara" att vänta och se.

Kungsnejlikeroten - Geum Coccc. 'Borisii' - fångade min blick. Blomfärgen är orange. Jag inhandlade en orange nejlikerot tidigare denna söndag. Nu en till. Har jag kanske kommit in i någon fas? En orange-nejlikerot-fas? 

Tre luktärter med namnet Mrs Collier. Jag googlar och läser att Lathyrus odoratus 'Mrs Collier' är en kulturarvssort från 1907. Cremevita till milt pastellgula blommor med intensiv och tilldragande honungsdoft. Tänk att dessa små plantor rymmer allt detta!

Jag visste inte att jag saknat den, jag visste inte att den fanns. Men om jag hade vetat... För så glad blev jag då jag fick se den lilla söta krypveronikan - Veronica 'Mme Mercier' med sina skira blommor (mer blå i verkligheten, får återkomma med bättre bild). På namnlappen står det att den blommar från maj till oktober. Härligt! 

De ska strax stänga på Åbergs, men vi vill inte lämna stället. Nåväl, vi inser att vi måste, men innan dess får vi syn på en så vacker viol. De har inte många kvar, vi tar de sista. Det är en hornviol - Viola cornuta, som har namnet 'Victoria's blush'. Även den blommar från maj till oktober. Nej, bilden gör den inte rättvisa. Tänk vacker och sedan vackrare ändå. 

Då jag ska betala är det "fru Åberg" själv som hjälper mig. Hon kommenterar mina växtval och förstår att jag fallit för såväl geum som potentillor, ger mig tips på annat inom dessa släkten. Så undrar hon hur jag har det med de som heter thalictrum. Vilka? Hon förklarar och det hon berättar inspirerar. Något mer att upptäcka, menar hon, och ger mig en road blick. "Har du vår växtlista?" frågar hon, och strax håller jag en sådan i handen. Så lockande att öppna den, läsa, ta en runda till och kanske ännu en, finna ditt och datt. Men de stänger och vi är på väg hem. Ju! Eller? Kanske? Nej! Hm... Jag andas in och går med raska steg mot bilen. Jag kikar mig inte omkring, jag stirrar bara rakt fram i fjärran. Andas inte, bara går. Fort, med raska steg. Väl framme vid bilen andas jag ut. Pust! Det var nära ögat! Hade jag inte gått då jag gick, hade jag förmodligen varit kvar där än.

På bordet ligger en växtlista, den är nu öppnad och delvis läst. Att upptäcka. Att återvända till. Liksom Sotemosse och Åbergs. Och annat. I helgen är det växtloppis med Skånsk Trädgårdsförening på Alnarp...



14 kommentarer:

  1. Förstår att det är en speciell känsla nu när jakten på bäcktisteln är över.
    Det är många år sedan jag var på Åbergs men jag tror bestämt att det är dags igen.
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar plats med så mycket växter och även fina miljöer (de senare hann vi Ja, så absolut dags igen...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Vilka fina bilder och trevligt kåseri om besöket på plantskolan, mycket rolig läsning. Här i Wales idag har vi underbart väder, sol och blå himmel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Så underbart väder ni har! Här, vad ska jag säga... omväxlande väderlek, det låter ju rätt bra och är det stundom. Stundom inte.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. En liten undran bara: Hur får du plats med alla växter? Vi planerar att åka till Åbergs någon av de närmaste dagarna och jag VET att jag kommer att komma hem med för många växter... Alltid upptäcker man något man bara MÅSTE ha.
    Men ibland får man en riktig lyckträff - förra året köpte jag en Mörk Stjärnhyacint och i år är den SÅ fin!
    Ha det så gott i din fina trädgård, kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din undran, för det är ju bara en liten trädgård jag har. Hur får jag plats? Nja, min trädgård är nog inte i allas smak. Jag tycker det är så roligt med olika växter att jag hellre har få av olika än många av samma. Men faller ofta för rätt lågmälda växter som lätt "pratar" med andra. Och planterar tätt.
      Så härligt med att ha Åbergs inplanerat! Jag har en blå stjärnhyacint som blommar nu, den är underbar. Ja, även detta ett släkte att upptäcka och ha mer av. Plats? Jodå, det finns =o))
      Ha det nu riktigt härligt på Åbergs, fynda fynden och njut en stund i caféet.
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Så mye spenne planter de hadde der da! Den krypveronicaen var nydelig. Den har jeg ikke sett før.

    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är själv smått betagen av alla nykomlingar! Krypveronikan är underbar, så glad för den!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  5. Nickar instämmande och läser glatt vidare... Listor får absolut inte öppnas förrän vid hemkomst!!! Roligt att du fick tag i tisteln. Det är en väldigt speciell känsla när man äntligen fått tag i något man suktat efter lääänge ;) Tydligen tur att jag inte har hunnit ta mig till Åbergs ännu. Har sått två sorters Cirsium men typiskt nog inte din snygga...

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, nu ska jag bara hitta Platsen för Tisteln. Blir ju nyfiken på dina frösådda Cirsium... Åbergs, är du i krokarna så passa på! Härligt och farligt, fast farligt på bästa vis. Jag kommer att försöka åka dit igen i sommar, alltid roligt att göra besök vid olika tidpunkter, olika växter lockar ögat.
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Så roligt att hitta en växt man länge sökt. Mer än gärna skulle jag besöka omtalade Åbergs.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är Lycka! =o)
      Ja, skriver som jag skrev till Carina, om du är i krokarna så passa på! Åbergs är väl värd ett besök. Ser på din blogg att du är bekant med Cedergrens, iallafall deras katalog. Ett besök hos dem på Råå är också att rekommendera. Underbart ställe med så trevligt och kunnigt trädgårdsfolk. Hm, låter som jag försöker "sälja in" en skåneresa. Ha ha!
      Kram
      Katarina

      Radera
  7. Någon har shoppat loss rejält! Vilka fynd du gjort och så inspirerande och kul med nya kompisar i trädgården. En gissning är att ditt nästa inlägg kommer handla om vad du hittade på loppisen i Alnarp :) Det är livsfarligt att åka på såna ställen för jag kommer alltid hem med så många plantor jag bara "måste" ha.

    Du frågade om bronsstarr. Den har jag blivit lite förälskad i faktiskt. Köpte några plantor förra året och har delat dem nu i vår. De är så fina! Tycker de passar fint till röda alunrot och röda rudbeckior. I somras hade jag dem i kruka tillsammans med gula husarknappar. Ursnyggt. Tycker jag iaf... De är också fina hela vintern vilket är ett plus.

    Hälsa linslusen. Han är ju för söt det lilla livet!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det blev inte Alnarp i nästa, men väl många växter som är fyndade därifrån vid tidigare tillfällen... =o))
      Tack för inspirerande växtval till bronsstarren. Den är ju lite speciell, men tror den kan leka väl med en hel del annat.
      Jag hälsar till Viggo och han hälsar glatt tillbaka. Står otåligt vid dörren, vill ut! Och som vanligt får han ju bestämma... fniss.
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...