måndag 5 maj 2014

Krokigt, mjukt och grönt

Det behövs lite fantasi. Det behövs en del arbete. Men framförallt behövs det tid, väntetid. Vattna, göda, förvisso, men mest handlar det om att vänta. Nåväl, så småningom kanske denna hörna av trädgården blir en lummig och tilltalande plats. Här hoppas jag kunna få raka linjer att bli krokiga, hårda ytor att bli mjuka och det vita att bli grönt.

Planket färdigställdes för några dagar sedan, se inlägg, och inför det grävde jag upp växter så att byggarna kunde traska omkring som nu byggare plägar göra. Det var rätt OK att gräva upp, jag var ändå inte nöjd med hur det såg ut. Gör om, gör rätt. I lördags planterade jag och höll på från tidigt till sent. Återbruk av det mesta, även om en del kasserades. Nytillskott hämtades från "väntrummet". Nej, det är inte färdigt än. Hela ytan är inte täckt och dessutom kan jag tänka mig att jag kommer att flytta om en del senare.

Det är ett långt plank, som möter grannens vita uthusvägg. Här är planterat vildvin, rådhusvin, murgröna och klätterhortensia. Kanske kompletterar jag med snabbväxande alternativ i väntan på.

I förgrunden å bilden ovan syns den del av planteringen som väntar på sin tur. Nåväl, i hörnan bakom päronträdet försöker jag få till lite lundkänsla. Här står tre bokplantor som förhoppningsvis kan göra de raka hörnet mjukt och skapa lite lummigare känsla. Växterna är ormbunkar, rams, krolliljor, julrosor, fingerört, vårört osv. Kanske placerar jag några stenar här. Förmodligen gör jag en liten stig som täcks med bark.

Från det ena hållet, från det andra hållet. Det ser rufsigt ut med bladen från alla utblommade lökväxter. 

Jätterams, storrams - Polygonatum multiflorum och Variegerad rams - Polygonatum multiflorum 'Variegatum'. En fågel som jag fått som gåva. Jag tycker mycket om den.

Scillorna har blommat över, det som nyss var vackert ser nu bara skräpigt ut. I röran under trädet kommer nu vaxklocka - Kirengeshoma palmata och månskensnepeta - Nepeta goviana 'Zaskar Dragon'.

En liten fågel flög ut då jag flyttade på fågelholken. Det gick fort, jag tror det var en talgoxe, men det kan också ha varit en blåmes. Sedan kvittrades det i trädet, men jag kunde inte se vem/vilka för nu är grenarna mestadels dolda av grönska. Hoppas den/de flyttar tillbaka. Huset borde locka, det är ju "sjötomt" och allt.

Planteringen som löper längst planket och möter den runda gräsmattan är inte färdig än, men här gör jag ett försök att låta rödbladigt möta grönt. Jag famlar lite, hur göra? Det ska helst ge ett lugnt intryck. Försöker få till det, men räknar med att en del ändringar kommer att göras.

Den runda gräsmattan behöver formas rund igen. 

En rödbladig fläder planterades. Sortnamn? Minns inte var jag lagt namnlappen, men den har ett namn, så mycket vet jag. Den kommer ju att växa till sig och behöva mer plats, men nu - i väntan på det - låter jag andra växter komma nära. 

Olika alunrotsorter hamnade här, bland annat den mörka Heuchera 'Obsidian' och den lilla Heuchera briz. 'Schneeswittchen'.

Annat som planterades var ett gräs - Miscanthus sinensis 'Ferner Osten', Jungfruhirs - Panicum virgatum 'Heavy Metal'Papaver oreintale 'Coral Reef' och 'Patty's Plum', Blodtopp - Sanguisorba officinalis 'PinkTanna', anagramsbräcka - Tellima grandiflora och vit rosenstav - Liatris spicata 'Alba'Några frösådda aklejor och brunnävor blommar nu på platsen. Jag har planterat tätt, för tätt inser jag då jag tänker på den växtkraft en del rymmer. Kanske glesa ut lite här och där. 

Lite annat kom också att hamna här. En del av plantorna ser rätt medtagna ut, men jag hoppas att de hämtar sig.

Planteringen längs med planket är, som sagt, inte klar än. Det är inte färdiggjort, inte färdigtänkt. Jag funderar på om jag ska placera en bänk framför planket här. Låta den omges av grönska, kanske mer buskar, ja, t o m ett litet träd kanske. Fundera, fundera.

Nu får idéer och tankar flyga en stund. Medan spaden vilar.






6 kommentarer:

  1. Åh, vad jag gillar ditt nya plank! Ska du låta trät vara obehandlat eller ska du behandla det på något sätt?

    Alunroten Obsidian är så snygg! Det kommer bli snyggt tillsammans med det gröna. Jag har en matta av Obsidian under ett silverpäronträd. Läcker kombo. Så smart att ha fågelholken på en pinne. Att jag inte tänkt på det. Hoppas du får trevliga hyresgäster att spana in i sommar!

    Precis ett sånt plank som du har vill jag ha längs med vår uppfart. Hoppas verkligen få kraft att ta tag i det projektet. Det är grävningen av plintar som bromsar upp - jag vete katten om jag pallar göra det själv och sambons rygg klarar inte jobb i "marknivå"... Attans!

    Ha en fin dag!
    Kram Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag låter trät var obehandlat och gråna.
      Det låter fantastiskt vackert med silverpäron mot det rödfärgade... Inspirerande!
      Ja, och det kvittrar redan i och kring holken... =oP
      Det där med plank... Vi anlitade några att göra det och de grävde plintarna på ett nafs och sedan gick det också fort att få upp själva planket. Hoppas ni finner en lösning för ert.
      Ha det gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Förstår att det är mycket jobb men så härligt det låter att det är färdigt och du kan plantera, hämta växter i barnkammaren osv... Ser ut att bli väldigt prydligt. Tror inte den plantering är gjord ännu där man inte behöver ändra något efter ett tag :) En liten bänk låter härligt!

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är härligt att skapa nytt, testa och prova. Fundera. Ändra. Prova igen. Vara nöjd med något, ändra annat. Hur ska den lilla bänken se ut? Fundera, fundera... =o))
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Finns det något roligare än en ny rabatt. Jag är snart själv på gång. Och om du har plats för ett litet träd, var glad, det är ju vackert alla årstider.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett litet träd är - precis som du skriver - vackert året om. Det skulle också bryta av den långa linjen som planket bildar. Fundera, fundera... =o))
      Allt gott!
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...