onsdag 7 maj 2014

Hyresgäster bland blommande träd

Fågellivet i trädgården hörs mer än det syns, även om en del fåglar låter sig skådas. Då jag flyttade fågelholken häromdagen flög en liten fågel ut. Oj! Nåväl, den - eller var den de - verkade inte vara lättskrämda, utan har flyttat in igen. Nu har jag sett vem/vilka. Jag tror de är två, men lyckades bara fånga en på bild. Den lilla talgoxen sitter i päronträdet...

...som nu är fullt med blommor. Snart kommer kronan att vara tät av grönska.

Strax intill fågelholken med dammen nära inpå. Hus med sjötomt. Hyra? Nej, det kvitt(r)ar.

Äppelträdet visar också blommor.

Det är något speciellt när fruktträden blommar. De stora, mörka och kraftfulla stammarna står stadigt. Grenverket är krokigt och under vintern ser det inte ut att rymma något liv alls. De gamla träden bjuder nu på den skiraste grönska och blomning därtill. 

Klick, klick, klick. Fruktträdens grenverk, bladverk, ja, blomverk, låter sig villigt fotograferas. Det blir många bilder på samma. Det är lite som med vackra solnedgångar... Där i stunden kan jag känna att varje bild absolut måste tas. Sedan, som nyss, inser jag att varje bild inte behöver visas. Inte heller sparas. Jag rensar i albumen och gör plats för nya upplevelser.






22 kommentarer:

  1. Vilket lyxliv dina små pippisar lever...hus med sjötomt...jo, jag tackar jag! Våra fåglar får hålla tillgodo med grannens pool, men jag vet inte om de är så imponerade av den:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det där med grannens pool låter inte dumt... =oP
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  2. Som vanligt: Vackra bilder och en förträfflig text!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Som vanligt" blir jag riktigt glad av din snälla kommentar. Tack!
      kram
      Katarina

      Radera
  3. Om Shiraz: Den är jättegod. Allra bäst färska, direkt på växtplatsen innan ärterna börjar svälla Jag har aldrig kokat hela skidan, men ärtorna är (tyvärr) "bara" helt vanligt gröna.i skidan.
    Ha det got!
    Kram från Eva Linnea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tog dig tid att återkoppla. Jag måste testa denna böna! I år har köksodlingen hamnat i skymundan, inte sått något, så kanske för sent för bönan. Eller inte. Hursom, antecknar och absolut till nästa år.
      Allt gott!
      kram
      Katarina

      Radera
  4. Vilket gott liv de lever de där talgoxarna. Tur att de inte är lättskrämda. Vissa saker fastnar oftare på sensorn än andra. Och vad säger att det kanske inte rentav är en äldre version som kan ersättas med nytt och bättre?? För vi lär väl ;) Tänkte på det när jag åkte till jobbet igår... ..snart blommar äppleträden. De hade ett vitrosa skimmer som skapar härlig förväntan.

    Kram, Carina

    PS Vad är landscape focused?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm lyxlirare. Fruktträdens blomning är magisk. Ja, och vi lär... och lär om. Lär nytt. Lär mer.
      Landscaped Focused - om du klickar på bilden kommer du till sidan. Tror jag.
      kram
      Katarina

      Radera
  5. Så vackert och härligt att vila ögonen på en regnig dag som denna. jag håller verkligen med dig att solnedgångar och blommande fruktträd har en enorm dragningskraft, det går liksom inte att hålla kameran och händerna i styr :-)
    Vårkram. Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och här har sol växlat med regn, ibland störtskurar. Du drösslar det av vita blomblad... Mm, kameran och händerna styr =oP
      kram
      Katarina

      Radera
  6. Man ser verkligen på din bild hur väl kamoflerad talgoxen är! Bilderna visar verkligen hur vackert och skirt allt är, underbar tid av året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en fantastisk tid. Oväder växlar nu med solväder. Men blötan behövs, så klagar inte. Precis vad jag tänkte då jag letade småfåglar, så svåra att upptäcka.
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  7. Det er så morsomt med fugler som slår seg ned i hagen. Det er nesten en tillitserklæring. Her har et spurvepar og kjøttmeispar (talgoxen) bygget reir en meter fra hverandre under taksteinen.
    Nyter bildene dine. Ha det godt! Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, och visst är det härligt med fåglarna vi har. Precis som du skriver, en känsla av tillit. Tar tacksamt emot. Hoppas dina grannar kan samsas...
      Ha det gott!
      /Katarina

      Radera
  8. Så härligt det ser ut hos dig, våååår! Det hade vi också tidigare, men den verkar ha försvunnit nu.....måste bara säga att jag ÄÄÄLSKAR bilderna på Viggo i ett av dina tidigare inlägg. Djur är mysigt.
    Ha det gott. / Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är en väderlek som busar då och då... Stundom isande kallt, stundom känsla av försommar. Viggo hälsar och tackar nöjt =oP Promenerade in på din sida och bedårades av Kasper, så fin! Härligt!
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
    2. Tack för det. Ja, Kasper är en liten sötnos, om än lite småbusig, men han växer till sig...
      Ha en skön torsdagskväll.

      Radera
  9. Vad fint det är med alla äppelblommorna dom längtar jag efter. Än har vi en liten bit kvar men nu kommer det sol och då lär de väl komma med fart
    Önskar dig en fin dag
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vandrade in på din sida och oj, där var det mycket som blommade. Härligt.
      Hoppas på värme och sol i helgen!
      kram
      Katarina

      Radera
  10. Ja, det känns verkligen som om man vill fotografera varje ögonblick nu.

    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  11. Det är så häftigt med fågelholkar. Förra året hade vi ett talgoxepar som tog vår prydnadsholk vid uteplatsen i besittning. Det blev ingen lugn sommar för dem men vi vågade inte flytta holken.
    Ha en fin vecka. Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fågellivet i trädgården tillför mycket.
      "Era" fåglar hade det kanske inte så lugnt, men de njöt säkert av ert sällskap =o))
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...