onsdag 21 maj 2014

Det är lite som med knoppar

Väcks av ljuset och fågelkvitter. Det är tidigt och jag kan inte somna om. Morgonen får ta sin början. Lite för tidigt egentligen, men kaffet gör sitt. Nu har jag vandrat runt bland några olika bloggar och andra sidor. Inspirerande, fått mig att fundera kring kvittenträd, rost och hur mycket en ko skiter. Ja, faktiskt. Vad denna morgon skulle rymma visste jag inte då jag vaknade... Vad dagen kommer att ge? Förvisso en del planerat, men exakt vad dagen blir till berättar inte denna morgon.

Det är lite som med knoppar. Vad som döljs däri. Löftesrika, ja, ger ju förhoppningar om det ena och det andra. Men än så länge dolt, även om en del börjar avslöja - avslöja, känn på ordet! Ett sådant bra ord! Avslöja, slöjan åker av! Nu pladdrar jag, liksom fåglarna kvittrar därute. De låter glada.

Några bilder från den senaste dagarna. Här kryddsalvia, den alldeles vanliga - Salvia officinalis - som bjuder så många vackra knoppar. Snart lyser det blå-lila här, men inte än. Nu ljusa rosa toner i försommargrönskan.

Strandirisen - Iris sibirica. De här kommer att bli jeansblå blommor. Så småningom. Rätt snart.

Solen är bländande, bakom strandiris och annat lyser lavendelrundeln. Den bjuder också knoppar, det blir ett lila hav. Sedan.

Allium. Slöjan är på väg att åka av.

Den lilla flocknävan - Geranium 'St Ola' - kommer snart att bjuda sina ljust rosa, nästan vita, blommor.

Kermesbäret - Phytolacca - ger nu ett rätt lätt uttryck med sina vita kolvar, för att snart lysa i rosa-lime toner.  Under sensommaren visar den mörkaste rött.

Aklejor, aklejor, aklejor. Här en blå som lovar än mer samtidigt som blomblad drösslar, nästa fas kan anas då fröställningar snart bildas. Nya löften.

 Stjärnflockan - Astrantia 'Roma'.

Doftpionen lockar myror.

Fortfarande morgonstund, men dagen närmar sig. Jag hör fotsteg utanför huset, bilar som startas och cyklar som trampas. På väg mot stordåd och äventyr. Ja, det är lite som med knoppar, eller hur?







6 kommentarer:

  1. Fin liknelse - avslöja. Slöjorna börjar sakta falla på både det ena och det andra. Massor av fina bilder, vad var det för trams jag läste om fotokurs som inte fastnat eller nåt??!?!? Dagen var skyig men inte alls som jag tänkt. Valde mellan trädgården här och åkern där... ..men landade upp på en klippa vid havet. Så lite man vet :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Ja, och vad gäller fotokurs o dito kunskap... klickar mest. Borde kunna vrida och vända på knappar, men det blir ofta den enklaste vägen... jaja.
      En stund på en klippa vid havet, låter ljuvligt! Ibland - ofta - precis helt rätt. Här sällsynt med klippor, men där vid havet, ängarna och sanden är inte sällan just där jag hamnar vid...
      kram
      Katarina

      Radera
  2. Hej!
    Ville bara "säga" att din blogg är jättefin :)
    Härliga bilder att njuta av.
    Mvh Ulla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack snälla!! =o))
      Blir ju nyfiken... Ska "vandra in" till din sida strax...
      Allt gott!
      /Katarina

      Radera
  3. Hej!

    Vad lustigt att du har lagt in en bild på Kermesbäret - jag har plötsligt tre sådana plantor i min trädgård som dykt upp från ingenstans. På två olika ställen dessutom, och jag har varit nära att ta bort dem men lämnade kvar dem av nyfikenhet. Vilken tur - och nu vet jag dessutom vad det är! Tack!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Så kul! Kermesbäret är rätt spridningsvilligt, men lätt att plocka bort de frösådder som man inte vill ha. Det fanns i trädgården när jag flyttade hit och jag undrade också... Nu tycker jag mycket om den, den varierar så i uttryck från tidig sommar till höst...
      kram
      Katarina

      Radera

Det är härligt att läsa kommentarer.
Vem du är, vad du tyckt och tänkt. Och känt.
Kanske vill du tillägga något, fråga något.
I vänlig anda.
Varmt välkomna!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...